Humle som tilsættes ved kogetidens ophør?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Humle som tilsættes ved kogetidens ophør?

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg har været igang med at "prøve" at brygge hjemmebryggerens 'Hoegaarden clon', all grain kittet 'Happy Hougard'.
I opskriften står 60 minutters kogetid, og ved 60 minutter skal man tilsætte aromahumlen

Se billede
Billede

Jeg har søgt på søgt på diverse fora på internettet, hvor det peger i retning af, at man lader humlen være i urten i ca 10 -15 minutter ved 70-80 grader.
Jeg mener at have set, at urten, skal afkøles så hurtigt som muligt, så jeg endte med at koge aromahumlen, med de sidste 5 minutter.
Så må jeg se hvordan det smager... Men måske ikke som som opskriften tilsigter. :-)

Er der nogen som har stået overfor samme problemstilling, og kan give lidt input? (Inden jeg prøver et nyt 'Happy Hougard' kit

på forhånd tak
/jesper
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Humle som tilsættes ved kogetidens ophør?

Indlæg af jeslan »

Hej
En opdatering. Jeg ringede til Hjemmerbryggeren, og for at høre hvordan anvisningen skulle forståes.
Han sagde at han ville lade hopspideren blive i gryden, under afkøling!
Jeg har altid taget hopspideren op, efter endt kogning, så nu vil jeg prøver at lade den blive i urten, under afkølingen.

Mvh
Jesper
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Humle som tilsættes ved kogetidens ophør?

Indlæg af JAFU »

Tak for info.
Det må være sådan lidt a’la whirlpool, at det er tænkt.
Hvis man vil have endnu mere ud af den sidste 60 minutters-humle, kunne man overveje at lade den forblive i også under selve gæringen ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."