Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Andreas
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. jun 2018, 17:00

Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Andreas »

Hejsa,

Er nu på mit tredje bryg, en Saison (igen fra Maltbazaren).
Jeg glemte vægtfyldemåling på min første øl, en IPA. Den blev tør i kroppen (blev godt, men kunne godt tåle en anelse ekstra sødme). Alkoholen kunne ikke mærkes på tungen, så jeg går ud fra effektiviteten var lav.

Samme skete med Prøjseren fra Maltbazaren. Jeg missede OG med ca. 8 point, og valgte ikke at bruge sukker.
Jeg har smagt på den (før modning da jeg blev utålmodig). God karbonering, men der er ikke meget smag, hverken humle eller krop - karamel eller røg.

Nu når vi til Saison'en...
Jeg opnåede en 1.050 OG, respektabelt, men målet var 1.058. Det giver mig en effektivitet på ca. 60%.
Jeg valgte at bruge 200G bordsukker, og rammer målet.

Jeg går ud fra, at den lave effektivitet går ud over kroppen af øllet... Hvad dævlen gør jeg forkert?

Min brygproces
Har en 10 liters gryde, følger Maltbazarens skema (ca. 5 liter på 67 i 45 min, yderligere ca. 3 l for at hæve temp til 76 i 10 min, så ca. 3 l til eftergydning). Dette giver mig 8,5 liter urt (2,5 liter optages af ca. 1800 g malt - bruger 500 G ekstrakt under urtkogning).

Når jeg eftergyder, tager jeg al mæsken fra gryden, og kommer over i gærspanden (som midlertidig opbevaring). Så hælder jeg eftergydningsvandet i gryden med malten, og gentager så malten frasorteres.

Urtkogning - 60 min, bruger de 500 G maltekstrakt efter 50 min (dvs. det koger i 10 min). Havner på 7 liter urt i alt (1½ liter gået til i kogning). Må fortynde med 3 liter rent vand som opskriften kalder på.

TLDR
Har problemer med effektivitet - 60%
Øllet har en "kedelig" krop.
Føler selv at det går meget godt under processen - se processen
Kan selvfølgelig tilføje mere malt, men jeg laver ikke selv opskriften (allgrain kits)

På forhånd tak, og beklager det meget lange indlæg! :)

Side note
Er der nogen der har erfaring med Maltbazarens brygkits og valsning, evt. kan I nævne jeres effektivitet og vurdering af krop/smag?
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af 9colai »

Hej

Jeg har selv brygget maltbazarens Golddigger IPA, da jeg lige var begyndt. Min proces den gang var noget i stil med din. Jeg brugte en 12 liters gryde og en mæskepose. Den gang ramte jeg OG rimeligt, kun et par point fra.

Jeg har dog haft problemer med at ramme OG med opskrifter der indeholder meget hvede (hvedemalt er mindre end bygmalt og bliver ikke velset så godt på universel indstillinger på valsen). Så det kunne være et bud, hvis der er hvede i dine opskrifter.

Jeg vil anbefale at du får dig en større gryde, omkring 15 liter vil gøre processen lettere. Så kan du eftergyde med mere vand (som giver bedre effektivitet), så eftergyder du med 3 liter ekstra, så du rammer den korrekte mængde efter kogningen. Det vil helt sikkert hjælpe på effektiviteten.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at en øl godt kan smage vandet, hvis man tynder den for meget ud med vand. Så jeg ville umidbart starte med at prøve det med eftergydningen af først.

Mvh
Nicolai
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af JAFU »

Hej Andreas

Du kunne forsøge at holde temperaturen på 67 grader i en time i stedet for de 45 minutter. Langt de fleste opskrifter foreskriver 1 time ved 65-66-67 grader, så måske når du ikke at få omdannet al stivelsen til sukker på 45 minutter. Man kan teste, om der er mere stivelse tilbage ved en iod-test (kan købes de fleste steder), men du kan også bare øge tiden ved dit næste bryg, og se om det hjælper på din effektivitet.
Dit vand/malt forhold ser ud til at være OK, så jeg vil ikke mene, det er dér, der skal justeres.
Du skriver ikke noget om temperaturen på dit eftergydnigsvand. Temteraturen på det skal være på 76-78 grader. Er temperaturen for lav, får du trukket mindre sukker med ud.

Det er et forholdvis lille volumen, du arbejder med. Der skal ikke meget tab af væske til nogen steder, før det har en forholdvis stor indflydelse på din effektivitet. Er der et dødvolumen i din gryde (under en falsk bund), eller er der andre steder i processen, du mister væske ....

Hvis du alligevel skal tilsætte tre liter vand efter endt urtkogning, kunne du overveje at eftergyde med endnu tre liter vand, gemme det og bruge det til din afsluttende fortynding i stedet for at bruge rent vand til at fortynde med. Der vil sikkert være både sukker og smagsstoffer tilbage i det, du får ud af endnu en eftergydnig. Sørg for at det også kommer i kog, inden du køler og sætter til gæring.

Du vil opleve, at lagring gør en hel del ved øllet. Jeg havde også en oplevelse af at det første øl, jeg lavede, var tør i smagen og havde en mere spinkel krop, end jeg havde tænkt mig. Efter et par måneder på flaske var det dog en anden oplevelse - sødme og smags nuancer trådte helt anderledes frem.

Jeg har ingen erfaringer med Maltbazarens kit. Meget af mit malt har jeg selv afvejet og valset hos dem, og det er mit indtryk, at det er den samme valse, de selv benytter, når de valser.
Mit bryg-setup er ikke toptunet, men med malten fra Maltbazaren ligger jeg på 70-75% i effektivitet. Det er heller ikke prangende, men i mine opskrifter tager jeg højde for det ved bare at bruge et par hundrede gram ekstra malt, så jeg ender der, hvor jeg gerne vil. Jeg benytter BeerCalc, som er et meget nemt og godt redskab at bruge, hvis du vil tage endnu et skridt og enten selv sætte dine opskrifter sammen eller bare blive inspireret af de tusindvis af opskrifter, der ligger der.

mvh Jakob
Andreas
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. jun 2018, 17:00

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Andreas »

Nicolai, tak for din feedback - i denne opskrift jeg bryggede, var der 600 ud af 1800 G som var hvede.. Det lyder som en god idé, at anskaffe mig en større gryde, da min "10-liters" gryde holder ca. 8,5 liter urt uden stor frygt for at det koger over.

Jakob, mange tak for dit detaljerede svar.
Ved næste bryg, vil jeg køre mæskning på 67 grader i en times tid, og mon ikke jeg også får anskaffet mig noget iod til test inden da.
Eftergydningsvandet var 76 grader, men jeg skal nok kaste 6 liter i, i stedet for 3 (så jeg ikke fortynder med rent vand som opskriften kalder på).
Min gryde har ingen falsk bund, det er blot en almindelig 10-liters gryde.

Jeg benytter mig af BeerCalc til noter på nuværende tidspunkt, men skal også snart i gang med at lave mine egne opskrifter. Tak for henvisningen :)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Eftergyd med mere vand, så din bil volumen bliver større, du kan jo opbevare det overskydende urt ved siden af gryden og så spæde op med det i stedet for rent vand, det vil give dig højere effektivitet, krop får du ikke ved at tilsætte sukker, det bliver jo bare forgæret, vil du have mere krop, skal det være uforgærbar sukker, (mæske højere) dog skal en saison være tør og uden meget krop
Senest rettet af Dalmoseosebryg 26. aug 2018, 08:35, rettet i alt 1 gang.
Andreas
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. jun 2018, 17:00

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Andreas »

Så er det næste bryg gået i gang... Jeg bryggede en juleøl (så den er klar til jul selvfølgelig), som skulle ramme en tyngde på 1.071.

Opskriften passer til 10 liter, men jeg havner med 9 liter pga. resten er kogt væk eller tabt i tilsætninger. Med en tyngde på 1.060...
Har eftergydet med 6L vand som anbefalet tidligere, men ser ikke just en større effektivitet. Det er nu også en anden opskrift.

Derudover var det tappedag til min Saison, som jeg tilsatte sukker for at ramme 1.058. Tyngden registreres slet ikke på hydrometeret, da jeg finder ud af, at jeg har et rør der ikke tillader at hydrometeret falder lavere end 1.010.
Nu overvejer jeg så... siden slut tyngden var så lav at jeg ikke kunne registrere den, så kan der være to grunde til det.
- Dårlig effektivitet, sukkerstofferne der skulle give den højere sluttyngde er ikke til stede
- Dårligt hydrometer/testcylinder.

Jeg har kontaktet Maltbazaren, og de siger at mit testcylinder er ramt af en fejl og "forbytning af varer".. hvad end de så vil med det.
Men kan testcylinderen også påvirke det at jeg måler lavt start-tyngde?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Det jo en flydevægt som fortæller dig din vægtfylde, så din start Ög passer, men rammer den bunden med glasset helt fyldt, er der en ommer, ud til bazaren og byt, det at hælde sukker på er ikke noget jeg ville gøre, så hellere leve med den lavere alkohol, sukker giver en metallisk og sprittet smag.
Lav effektivitet er ikke det store problem, det er der flere der har, køb noget basismalt og juster mængden er en af mulighederne og når du har lært dit setup at kende, så arbejd dig hen imod en bedre effektivitet.
Der er flere forhold der skal være i orden:

Valsningen af malten.

Alder på malten.

Grundig omrøring, især i de første 15-20 minutter.

Vand/malt forholdet, skal ligge omkring 2,8:1 + det vand der kan være under og rundt om en eventuel maltpibe.

PH værdien målt i mæske, skal ligge mellem 5,4 og 5,6

Eftergydningen skal foregå så du får skyllet så meget som mulig af sukkeret ud af malten.

Bryg og få styr på en ting af gangen, så skal det nok komme
Andreas
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. jun 2018, 17:00

Re: Lav effektivitet (misser O.G. med ~15%)

Indlæg af Andreas »

Jeg har også valgt bare at lade øllet få en lavere alkohol i denne omgang. Jeg kan dog sige i denne omgang at jeg var en anelse for hurtigt ude. Min effektivitet er blevet forbedret med ca. 13% (60 til 73%), og det blot er opskriften der kræver en enorm god effektivitet (brugte beercalc, skulle havne omkring 94% for at ramme SG iflg. opskrift)

Hvor stor betydning har PH? Jeg føler jeg har nogenlunde styr på resten. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke måleværktøj og/eller ingredienser til justering af det, men det må jeg så læse mig til jo.

Valsning - Maltbazaren
Alder - et par måneder efter valsning (ved godt det ikke er optimalt, men det er vel ikke jordens undergang?)
Omrøring - yes, foregår som tidsfordriv mens jeg får styr på temp.
Vand/Malt forhold - vil jeg fokusere på mere fremover. Tak for en dejlig simpel tommelfingerregel
Eftergydning - synes jeg selv gik meget godt, ift. at jeg ikke har en taphane i bunden (sier bare malten fra så jeg har en "grød" at hælde vand i)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."