Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Bansi
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. maj 2018, 20:47

Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af Bansi »

Jeg har læst mange anbefalinger af at tjekke FG over nogle dage for at sikre sig, at gæringen er færdig. Men samtidig er der også mange der advarer om infektionsrisikoen ifm disse tjekninger.

Hvis opskriften fx foreskriver 2 ugers gæring, kan man så ikke "bare" vente yderligere 1-2-3 uger og så gå direkte til målingen/tapningen? Eller er man nødt disse mellemtjek med de risici, de nu indebærer?




Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af fjorgensen »

Du kan sagtens bare lade gæringsspanden stå, det sker der ikke noget ved, bare sørg for at låget lukker tæt og at der er vand i vandlåsen. Stærkt øl kan godt tage længere tid, men 4-5% alc øl er færdigt efter 3 uger.
keep it simple !
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af 9colai »

Hvis du bruger engelske gærstammer med høj bundfældningsevne, er det en god idé at tjekke fg uanset hvor lang tid den har stået. Gæren kan sagtens stoppe før den er færdig, der vil det være nødvendigt at ruske gæren op fra bunden af spanden igen, for at få den igang igen.

Jeg vil sige at man kan springe fg målinger over, hvis man kender gæren.
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af BSL »

Jeg måler stort set aldrig i løbet af gæringen. Til gengæld lader jeg den så også stå så lang tid, at jeg er helt sikker på, at den er klar. I dit tilfælde kunne det være nogle uger længere end opskriften siger.

Hvis det er en gær, der gerne vil bundfælde sig hurtigt, slynger jeg også lige spanden en gang i mellem.

Det virker fint for mig.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af Freund »

Hej Bansi

Jeg måler FG dagene op til planlagt tapning. Fx onsdag og lørdag, hvis jeg skal flaske søndag. Er der den samme måling, og passer det til hvad jeg forventer, er risikoen for flaske-bomber minimeret.

Hvis du ellers sørger for god desinfektion, er det ikke "farligere" at kontrollere FG, end at flaske.

God fornøjelse.

Hilsen
Freund
Bansi
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. maj 2018, 20:47

Re: Færdiggæring uden løbende FG-tjek?

Indlæg af Bansi »

Tak for svarene. Jeg tror, jeg vil prøve at gøre som BSL. Og tak for det ekstra tip med at slynge gærtanken. Det giver mening.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."