Nybegynder spørgsmål

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Dilholm »

Hej :) Jeg vil gerne i gang med at brygge øl, og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
1. I denne guide https://haandbryg.dk/dinfoersteale.html" onclick="window.open(this.href);return false; står der at man skal bruge en vinballon til gæring.. Vil høre om det er ligeså godt bare at bruge en plasticspand?
2. Kan man nøjes med at brygge fx 10 L ad gangen? Eller kan det ikke svare sig..? Synes nemlig det virker som lidt meget at brygge 20-25 L, hvis det nu ender med ikke at blive godt :/
De bedste hilsner, Andreas
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af JAFU »

Hej Andreas

Du kan sagtens benytte en brygspand af plast. Jeg har hidtil ikke brygget i andet.

Med hensyn til mængde, synes jeg, det er en fornuftig betragtning at starte med et reduceret volumen. Ikke så meget pga faren for at det ikke bliver godt - for det skal det nok blive - men mere fordi det er nemmere at overskue og håndtere 10-12 liter, indtil du bliver fortrolig med brygprocessen.
Sådan var det i hvert fald for mig :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Per »

En brygspand af plast er fin nok.

Jeg startede med at brygge 20 eller 25 ltr. som nu brygkittene var.

Nu er jeg begyndt eksperimentere og lave opskrifter selv, og derfor er jeg gået ned til at brygge 10 - 12 ltr. pr. bryg, for at kunne forsøge med forskellige humler/humlemængde, gær, gæringstemperatur -proces mv. Som regel køber jeg ind til et 20 - 25 liters. bryg for at spare fragt, og så er det jo ca. halvt så slemt at skulle kassere 10 ltr. i forhold til 20 ltr. hvis noget mislykkes. Dog er brygtiden næsten den samme.

Jeg har købt et par gærspande på 13 ltr. Det passer med at jeg kan have 2 spande i mit gærskab samtidig, dog er det nødvendigt at de skal gære ved samme temperatur.

Held og lykke med en fantastisk hobby.

Mvh. Per.
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Dilholm »

Mange tak for de gode svar! :)
Hvordan gør man typisk med opbevaring af øllet når man har fået det på flaske? Har nemlig ikke et særlig stort køleskab, har dog en kælder der er semi kold, men nok med noget svingende temperaturer..
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Moesmand »

Hej Andreas.

Velkommen til denne skønne hobby, men jeg vil godt advare dig.... Det kan stikke helt af for dig..... :-)

Du kan fint bruge en brugsvand af plast og den er meget nemmere at gøre ren end en gammeldags glasballon.

Som en fint begynder setup vil jeg anbefale posebryg.dk hvor man med meget lidt grej kan lave glimrende øl. Ejeren af sitet er vist også bruger herinde.

Mvh

Henrik
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Moesmand »

Min ordbog drikker..... ret selv til brygspand.... :-)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af mhn »

Fornuftig ordbog.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af JAFU »

En semikold kælder lyder som et OK sted at opbevare dine øl.
Jeg opbevarer mine øl ved 10-15 grader i vinterhalvåret, men om sommeren kan jeg desværre komme over de 20 grader. Det går især ud over de lysere og mere humlede øl - specielt IPA'erne som mister deres fine humlearomaer hurtigere end ved lave temperaturer.
For at imødegå det brygger jeg IPA'er oftere men mindre portioner ad gangen, og skulle det gå helt galt, begynder jeg at drikke dem lidt hurtigere :-)
Beskyt også gerne flaskerne mod lys.
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Dilholm »

Mange tak for svarene, glæder mig til at komme i gang nu! :-)
Timmi
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. feb 2020, 00:58

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Timmi »

Jeg har købt et nyt anlæg, og vil rigtig gerne have lidt eksperthjælp....dels til brug af anlægget og fremstilling af mæsken. Så hvis nogen i det vestjyske , kunne være behjælpelig , vil det være kærkomment.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Nybegynder spørgsmål

Indlæg af Mikle »

Hvilket anlæg snakker vi om? Der er jo mange forskellige ;)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."