Mango NEIPA

Alm. Nybegynder hjælp.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Mango NEIPA

Indlæg af jandk »

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at brygge en Mango/Mandarin NEIPA.
Den skal gerne være i stil med en Mandarina Man fra Amager Bryghus, som jeg syntes er en fantastisk øl.
Er der nogen der har en god opskrift?

En anden ting, hvordan vil i håndtere Mango/Mandarin delen?
Vil i bruge frisk Mango/Mandarin og i så fald, hvordan skal frugten håndteres (koges, rå saft, andet)?
En anden mulighed kunne været at bruge en færdig Mango sirup beregnet til drinks.
Jeg kunne dog være en smule bekymret for evt. konserveringsmidler og gæringen.

Er der nogen der har haft held med dette tidligere?

Mvh, Jan
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Mango NEIPA

Indlæg af JaLabryg »

Mon ikke det blot er humlen, der giver smagen. Flere humler har netop den smag.
Tror du slipper for tilsætning af frugt i denne omgang.

vh Jacob
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Mango NEIPA

Indlæg af jandk »

JaLabryg skrev:Mon ikke det blot er humlen, der giver smagen. Flere humler har netop den smag.
Tror du slipper for tilsætning af frugt i denne omgang.

vh Jacob
Hvis man kigger på etiketten til Mandarina Man, så er der tilsat Mango puré.
Den smager også kraftigt af Mango.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Mango NEIPA

Indlæg af Knet »

Mosaic er ofte citeret for en mango smag synes jeg.
Googl evt. Mango Lassi IPA. Der har jeg set bud på inkludering af frisk mango.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Mango NEIPA

Indlæg af kbaggen »

Hej har ikke prøvet med mango, men efter at have lavet et en 5-6 NEIPA er mit forslag!

Pilsner (evt. ½-del marris otter) ca. 75%
havre(gryn) ca. 18%
hvede, flaked ca. 7%


Korn skal give en 5.8% ALC
Brug ca. 700-1000g Mango (til en 18L), og således bliver ALC vel ca. 6-6.2%

Humle: Citra, Mosaric, Pacifca i forhold på 2:1:1 og del dem i hopstand og en dry hop ved dag 3-5 i gæring!
Jeg vil nok bruge 100:50:50g i hopstand i 30min ved 75´C, samt 100:50:50g dag 4.

Mosaric eler pacifca kan evt. erstattes med Galaxy!

Gær s04 for lethed, eller 1318 London ale for ideelt!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Mango NEIPA

Indlæg af kbaggen »

Glemte, alt efter bitterhed...….så giv den e grundhumling ved 60min på en 15-30 IBU....men husk lige på at hopstand i dette eks i sig selv giver 50IBU (afhængigt af hvor mange liter du koger).
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Mango NEIPA

Indlæg af Freund »

Hej Jan

Jeg har besøgt Amager Bryghus, og fået en Mandarina Man - spændende øl, så jeg håber du får held af din mango-udflugt :)

Hvis det er mig der er brygmesteren på en mango/mandarin øl, vil jeg give frugten en tur gennem en si, så pulp/kød og saft bliver så tilgængelig som muligt. Jeg tilsætter frugt de sidste 10 minutter af kogningen.

Prøv evt. at ringe til Amager for at høre om deres mandarin-proces, og opskrift i det hele taget.
Måske de vil dele.

Knæk og bræk

Hilsen
Freund
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Mango NEIPA

Indlæg af jandk »

Tusind tak allesammen for jeres feedback.
Det er en god ide, at koge frugten med de sidste 10 min.

Jeg vender tilbage med endelig opskrift og resultat når brygget engang er gennemført, flasket og prøvesmagt :-).
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Mango NEIPA

Indlæg af kbaggen »

jandk skrev:Tusind tak allesammen for jeres feedback.
Det er en god ide, at koge frugten med de sidste 10 min.

Jeg vender tilbage med endelig opskrift og resultat når brygget engang er gennemført, flasket og prøvesmagt :-).
Jeg plejer at "dry hoppe" 7 dage ved at først at mose og varme det til 70´C og så tilsætte det, det er nu grape/fersken/apricos i Ales og hvede jeg har leget med, men det har vikret ganske fint med gode intense smage. Mango+grape er på listen for NEIPA her også!

Jeg smider det så i "keg hopper" (stålnet der kan gå i fadølsanker), men om det er bedre at koge med ved jeg schisme ikke.....tænker at det selvsamme grunde til vi "dry hopper" humle for at bevare de flygtige smage må være det samme for frugt....samt at længere tid kan ekstraktere flere smage!

Sidst jeg gjorde dette var med 800g grape til 14.5L Pale Ale-øl, og det var i 2 "keg hopper" for at kunne være der! Tegner godt med en meget langstrækt bitterhed fra grape-frugten, samt en intens grapeduft! Har kun stået koldt en lille uge, og skal nok lige stå en uge til!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Mango NEIPA

Indlæg af inzide »

Frugten tilsættes til sekundærgæring. Pasteuriseres (ikke kogning - max 80 grader) først. De opskrifter på Mango NEIPA, jeg har set, tilfører ca. 1,2 kg til 25 liter urt.

Som inspiration kan denne måske anvendes. Her fjerner de mangoen igen før tørhumlen tilsættes, har lidt svært ved at se formålet med det, må jeg indrømme:

http://brewgr.com/recipe/40903/mango-ne ... ipa-recipe" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 08:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Mango NEIPA

Indlæg af Ousen »

Jeg har brygget en mango milkshake ipa med ren puré. Vær opmærksom på, at når frugtsukkeret er gæret ud, så er mango ret bittert. Jeg brugte laktose, så jeg bevarede noget fylde og sødme. Jeg har ikke lige adgang til opskriften nu, men maltsammensætningen var ret simpel. Basismalt, hvede og havre. Så vist jeg husker, så var det udfelukkende Mosaic som humle.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Mango NEIPA

Indlæg af jandk »

Så blev det tid til en meget tidlig snig prøve smagning (nok også for tidlig).
Det er kun 5 dage siden at den blev flasket, så der mangler noget co2.
Der går nogle uger endnu, før den er rigtig klar til prøvesmagning.

Jeg endte med et Juicy Jane NEIPA kit fra hjemmebryggeren.
Til dette kit blev der tilsat 3 mango (1.2kg), samt laktose, da mango er meget syrlig.
Mango blev varmet op til lige under kogepunktet i 10 min og blendet.
Der er også tilsat laktose da mango er ret syrlig.

BilledeBillede
Senest rettet af jandk 7. dec 2018, 19:11, rettet i alt 2 gange.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Mango NEIPA

Indlæg af Knet »

Super med feedback. Flot bryg og etiket. Og CO2 skal jo nok komme. Meeen kunne du lide det du smagte få langt ? :-)
Var der laktose nok til at opveje mangos syrlighed? Hvor meget tilsatte du? Var det nok mango?

Sådan en er (også) på min brygliste.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mango NEIPA

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Man kan jo også bruge den rigtige gær
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Mango NEIPA

Indlæg af jandk »

Det er lidt svært at bedømme smagen endnu. Den smager tydeligt af mango og humle. Det er første gang jeg bruger laktose. Jeg prøvede mig lidt frem med 1/2l og endte med 500gram til 20l. Jeg syntes ikke at laktose søder ret meget. Nu får flaskerne lige lov til at stå mindst 14 dage mere inden næste test Billede.
Knet skrev:Super med feedback. Flot bryg og etiket. Og CO2 skal jo nok komme. Meeen kunne du lide det du smagte få langt ? :-)
Var der laktose nok til at opveje mangos syrlighed? Hvor meget tilsatte du? Var det nok mango?

Sådan en er (også) på min brygliste.
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."