Køling af urt

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

Køling af urt

Indlæg af Klgre »

Hej.

Jeg har et spørgsmål omkring gæring.
Jeg har hidtil kølet min urt i en håndvask med frosne vandflasker og det går rimelig hurtigt.
De sidste 3 gange har jeg dog bare sat gærspanden udenfor natten over. Her oplever jeg, at der går et døgn fra at gæren er tilsat til at gæringen er igang.
Er det for lang tid og skal jeg være bekymret for min urt.

Med venlig hilsen Klaus Gregersen.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Køling af urt

Indlæg af kbaggen »

Nej, det kan du snildt gøre. og jeg har gjort det i 140 bryg nu!

Men hvis du har mange senere additions af humle, skal du vide at det stadig izomere mens det er varmt, og dermed kan du opleve det blivere mere bittert fordi det er varmt i længere tid, også selvom du fjerne humlen vil der ske en stadig izomering af de opløst bittersoffer!

Jeg smider 2L is i gryde (ved 17L kogning) og det køler med det samme til 75-80´C, og derefter ned i gærspand for at lade det stå natten over. Tilsætter så gær 24 timer senere ialt!

På denne måde er der kun en lille yderligere izomering, samt gærspand bliver pastuerseret!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Køling af urt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg har længe gjort brug af "No chill", men skal jeg kunne kontrollere bitterheden, så køler jeg til 80 grader og smider på spand
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."