Si malt fra efter mæskning?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Vejledrengen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. aug 2014, 09:44

Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af Vejledrengen »

Hejsa
Jeg er HELT grøn og i må undskylde, hvis termerne ikke bliver anvendt helt korrekt. :)

Jeg har lavet min første bryg i en elgryde og leder efter en lettere måde at si malten fra urten. I det første bryg hældte jeg simpelt hen bryggen om på en gærspand, igennem et klæde, rensede gryden og tilbage igen. Det resulterede selvfølgelig i et stort varmetab med lang ventetid til følge. Jeg spekulerer på om ikke der er en lettere måde at gøre det på? Jeg tænkte først på en lang "pølse" af gaze som en humlesok, men er bange for at malten måske "pakker sig" og ikke gennemstrømmes tilpas meget for fuld udnyttelse? Et bomuldspudevår, men ikke strammet sammen, nærmest som en tepose? :) Der må da være en lettere måde?
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 20:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af mknudsgaard »

Hejsa

Jeg startede selv med at bruge en mæskepose, hvor alt malten ligger i under mæskning.

Efter mæskning løftes posen med alt malten op og du er klar til kogning. Mæskeposer kan købes i flere brygforretninger, og de kan vaskes så de kan bruges igen.

Michael
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg mæsker i min gryde og når jeg skal si malten fra øser jeg mæsken over i et sikar (spand i spand), tapper urten tilbage i den skyllede gryde og hælder skyllevandet igennem sikarret også. På den måde undgår jeg de tunge løft.
Sikar
Sikar
Img_1117.jpg
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Der er mange måder at gøre det på, prøv at søg på indsatssi, maltpibe, mæskepose, ostelærred, falsk bund eller isoler en gærdspand med eksempelvis en rund flamingotønde
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af morfmir »

Jeg tror du vil blive glad for den metode som hedder Brew In a Bag (BIAB) eller posebryg som jeg har set et omtalt på dansk.

Prøv at kikke på youtube her
https://www.youtube.com/results?search_query=biab" onclick="window.open(this.href);return false;

Når jeg brygger mindre portioner bruger jeg en pose som den her
https://www.maltbazaren.dk/shop/brew-bag-35-5048p.html" onclick="window.open(this.href);return false;?
til BIAB. Det er rigtig let at have med at gøre og det lyder til at du allerede har resten af udstyret du skal bruge.
Man kan også bare bruge en vaskepose til sart tøj hvis man er lige glad med fødevare godkendelse.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Si malt fra efter mæskning?

Indlæg af Freund »

Mange veje fører til øl :)
Jeg har syet en pose af 3x stofbleer, det fungerer også.

Velkommen til en skøn (velsmagende) hobby.

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."