"Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Steven
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. nov 2018, 16:01

"Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Indlæg af Steven »

Hej alle øl elskere

Vi har et par beer kits bag os og vil gerne "et niveau op " om man så kan sige. Vi har trawlet lidt (meget)" rundt på jeres fine forum, for at få svar på hvorfor vores første forsøg med en semi grain bryg - kit er ved at kuldsejle, Meget er vi blevet klogere på men mangler stadig svar på flg:.
vi er ved at brygge "Min Egen Abbey Ale" fra vinøl hobby. Vi har fulgt fremgangsmåde slavisk og er et pt i flg situation:

Der er mæsket ved 65 grader tidsintervaller og temp. er overholdt
Bryg har stået til gæring ved 20 grader om dagen med et natligt fald til aldrig under 16 grader C.
Bryg er på 20 L
Oeschlevægt på brygdag d. 24/10: 1071 (alle v. 20 grader)
Oeschlevægt d. 3/11 : 1030
Oeschlevægt d. 5/11: 1027
Oeschlevægt d. 9/11: 1027

Gæringstid i beholder er angivet til 2 uger. og slut Ov angivet til ml. 1012 og 1017
Gær ( 11g DCL S-33) blev startet op med gærstarter og var fint aktiv, der blev dog ret hurtigt stille i gærfælden og ud fra målinger at dømme er gæringen standset. Øllet har haft kraftig skumdannelse og lugt og smag har været at forvente - fint ,men indtil nu på den ret søde side.
Skal vi skride til eftergæring på flaske, Ov til trods , eller skal vi tilsætte mere gær? i beholder for at få ov længere ned?
Vi er jo ganske grønne stadig og er lidt bange for overcarbonering i flasken hvis der flaskes nu men har vi grund til det?

De bedste hilsner
Steven og Sofie
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: "Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Indlæg af Freund »

Kære Sofie og Steven

Velkommen til en spændende og omsiggribende hobby :)

Det kan være svært at sige hvad jeres FG bør være, men jeg tror I er ved at være der.
Vejledningen til jeres kit ser ikke ud til at være rettet til ift de øvrige kits forretningen sælger (udover navn osv. på forsiden).
S-33 har en forventet attenuation på ca. 70% i det angivne temperaturinterval, derfor er min vurdering at gæringen er færdig.
(Ca. 70% af sukker omdannet, og idet jeres bryg har en højere ö end de øvrige "Min egen" vil FG alt andet lige være forholdsmæssigt højere).

Hvis I vil være på den sikre side, kan I flytte gærspanden til et varmere rum, fx 22-24°C, skvulpe lidt så gæren kommer op fra bunden, og måle igen efter nogle dage.

God fornøjelse, og lad os høre hvordan det går :)

Hilsen
Freund
Steven
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. nov 2018, 16:01

Re: "Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Indlæg af Steven »

Hej

Super råd - vi lader høre om det hjælper - tak
m.anthony82
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. okt 2019, 06:20

Re: "Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Indlæg af m.anthony82 »

Hjalp det at ryste og have højere temp?

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: "Min Egen Abbey Ale" - gæring stoppet

Indlæg af fjorgensen »

Uanset hvad opskriften siger om tid, så er øllet ikke færdig med at gære før du kan måle to ens SG (specific gravity) med 3 dages mellemrum. Flasker i før dette risikerer i flaskebomber.
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."