Min effektivitet er alt for lav

Alm. Nybegynder hjælp.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Okay, det er ikke helt mine erfaringer. Jeg laver kun 10liters bryg, så jeg oplevede at min ibu steg en del.. :)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:Okay, det er ikke helt mine erfaringer. Jeg laver kun 10liters bryg, så jeg oplevede at min ibu steg en del.. :)
Ok. Har du prøvet at sætte din opskrift op i BeerCalc?

Du kan se mit eksempel på BeerCalc: Birkevang Brown Ale.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Per skrev:
Gartner skrev:Okay, det er ikke helt mine erfaringer. Jeg laver kun 10liters bryg, så jeg oplevede at min ibu steg en del.. :)
Ok. Har du prøvet at sætte din opskrift op i BeerCalc?

Du kan se mit eksempel på BeerCalc: Birkevang Brown Ale.

Mvh. Per.
Tilføjelse: Den brygges på søndag :-)
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Ja.. I første omgang gik den fra 51 til 63.. Effektiviteten var meget lav, så jeg endte med 8 liter i stedet for 10..
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:Ja.. I første omgang gik den fra 51 til 63.. Effektiviteten var meget lav, så jeg endte med 8 liter i stedet for 10..
Ok. Prøv evt. at sende din BeerCalc opskrift til mig.

Hvilket udstyr bruger du?

Mvh. Per.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

opskriften var simpel.

Pale malt 2000g
cara pils 250g
flaked wheat 200g
flaked barley 200g

Bruger et nimbus anlæg fra lund tekning..
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:opskriften var simpel.

Pale malt 2000g
cara pils 250g
flaked wheat 200g
flaked barley 200g

Bruger et nimbus anlæg fra lund tekning..
Ok. Hvad blev din OG?

Humle? og hvor meget?
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

OG skulle ha været 1062 v. 10 liter, men blev 1058 ved 8,3 liter..

Citra humle, 10g i 60min
citra 40g 0min
cascade 50g 0min
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:OG skulle ha været 1062 v. 10 liter, men blev 1058 ved 8,3 liter..

Citra humle, 10g i 60min
citra 40g 0min
cascade 50g 0min
Med den maltmængde og sammensætning og en OG på 1062, burde det give en effektivitet på omkring 75% i følge BeerCalc.

Du mangler 2 ltr. som du kan sparge dig til, men hvis du kun ændrer det, får du sikkert også en lavere OG. Jeg tror, som andre også har skrevet, at du skal se på din valsning. Hvis urten vælter hurtigt igennem når du hæver sien, og når du sparger, kan det bl.a. skyldes en lidt grov valsning, kanaler i mæsken o.l.

Med hensyn til dit vand, så kender jeg ikke din vandprofil, men hvis jeg sætter din malt ind i BrunWater skemaet med min vandprofil og ingen justering, så ender jeg op med en pH på ca. 7. Det er højt, men hvor meget din effektivitet vil stige hvis du har en pH på 5,3 - 5,4 - det aner jeg ikke.

Jeg kender ikke dit udstyr, men du skal vide hvor meget væske der koger af, hvor meget trub/snask der bliver og så huske at kogende væske fylder, så vidt jeg husker, ca. 4% mere end ved 20°

Jeg er ikke selv i mål med min effektivitet endnu, men vandbehandler og arbejder meget på valsningen og at forstå mit udstyr. Måske lykkes det, men holder jeg omkring 70% er det for vidt ok for mig.

Mvh. Per.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Jeg valser ved Maltbazaren, så jeg har ikke lige så mange muligheder..

Er der en fingerregel om hvor høj/lav gravity'en må være i malten efter sparging?
Og hvordan kan jeg vide hvor meget trub der kommer ud af brygget..?

Jeg får købt kalibreringsvæske til min ph-måler og så skal jeg prøve at brygge igen..

Jeg tænker jeg bare må prøve mig frem. Det er heldigvis ikke så dyrt at lave simple ales på 10 liter.. :)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

Gartner skrev:Jeg valser ved Maltbazaren, så jeg har ikke lige så mange muligheder..

Er der en fingerregel om hvor høj/lav gravity'en må være i malten efter sparging?
Og hvordan kan jeg vide hvor meget trub der kommer ud af brygget..?

Jeg får købt kalibreringsvæske til min ph-måler og så skal jeg prøve at brygge igen..

Jeg tænker jeg bare må prøve mig frem. Det er heldigvis ikke så dyrt at lave simple ales på 10 liter.. :)
Når og hvis du får lidt penge i overskud, så køb dig en god valse. Alternativt prøv evt. at snakke med Maltbazaren om de kan valse lidt finere. Fortæl dem om din udfordring med effektiviteten, så er jeg sikker på at de vil hjælpe dig.

Jeg er ikke bekendt med at der skulle være en tommelfingerregel om det. Jeg tror at der er så mange forhold der spiller ind, at det vil være vanskeligt. Prøv evt. at gøre som jeg beskrev tidligere.

Med hensyn til trub,- du må prøve dig frem. Ofte kan det være det, der ikke naturligt løber ud af taphanen/holdes tilbage af filteret på taphanen, hvis der er sådan en på din brygkedel.

Jeg ved ikke hvor du bor, men du er velkommen her på en brygdag.

God fornøjelse.

Mvh. Per.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af morfmir »

Gartner skrev:Jeg valser ved Maltbazaren, så jeg har ikke lige så mange muligheder..
Den store valse i MB er relativ grov. Da mange kæmper med stuck mash og hellere vil have godt gennemløb og leve med lidt lavere effektivitet.
Men der er også mulighed for at bruge den mindre valse hvor du selv stille afstanden på valserne. Hvis ikke den lille valse står i valserummet så spørg i kassen så finder de den frem.

Men det er altså ikke dit problem, hør nu efter, sgu. Din pH er milevidt fra optimal. Du vil få mindst 15 måske 20 procentpoint bedre effektivitet ved at justere dit vand med syre og undlade at koge det først. Når din maltprofil med standart sjællands vand giver en pH på 7 vil den i dit kogte vand være omkring 7.5 pH det er over 2 pH fra enzymernes optimum. Det er faktisk underligt at din effektivitet ikke er dårligere.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Per »

morfmir skrev:
Gartner skrev:Jeg valser ved Maltbazaren, så jeg har ikke lige så mange muligheder..
Den store valse i MB er relativ grov. Da mange kæmper med stuck mash og hellere vil have godt gennemløb og leve med lidt lavere effektivitet.
Men der er også mulighed for at bruge den mindre valse hvor du selv stille afstanden på valserne. Hvis ikke den lille valse står i valserummet så spørg i kassen så finder de den frem.

Men det er altså ikke dit problem, hør nu efter, sgu. Din pH er milevidt fra optimal. Du vil få mindst 15 måske 20 procentpoint bedre effektivitet ved at justere dit vand med syre og undlade at koge det først. Når din maltprofil med standart sjællands vand giver en pH på 7 vil den i dit kogte vand være omkring 7.5 pH det er over 2 pH fra enzymernes optimum. Det er faktisk underligt at din effektivitet ikke er dårligere.

/Thomas
Hej Thomas.

Er du virkelig sikker på at der så meget at hente på effektiviteten? Det kommer godt nok bag på mig, at det kan være så meget.

Kan man godt justere sit vand alene med syre fra omkring pH 7 til 5,4? Der skal da noget til, især hvis man bruger de lyse malte. Vil det ikke give risiko for at man kan smage det?

Jeg bruger RO-vand, typisk fra 60 - 100% og justerer derefter med syre, evt. sauermalt, salte og mineraler, for at ramme en given vandprofil. Jeg synes ikke, at jeg oplevede en væsentlig stigning i min effektivitet, da jeg gik fra mit almindelige hårde postevand til justeret RO-vand. Men op på hesten igen, - den som søger skal finde. :-)

Mvh. Per.
Gartner
Indlæg: 49
Tilmeldt: 1. mar 2017, 06:43

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Gartner »

Hej Thomas.
Jeg koger ikke vandet mere. Der var en der foreslog det på FB-gruppen haandbrygger..
Jeg har købt mælkesyre og vil prøve at sænke pH i næste bryg. (skal som nævnt bare have kalibreret min måler)

Jeg bor i herlev, lige nord for KBH, så jeg tænker mit vand er ret hårdt..
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Min effektivitet er alt for lav

Indlæg af Humlejægeren »

Gartner skrev:Jeg har ingen valse, men valser alt ved Maltbazaren.. :)
Jeg ville også se på valsning, butikker har en tendens til at valse lidt for groft, det tro jeg de gør for at kunderne ikke få problemer under eftergydningen. Prisen for en valser er hurtigt tjent hjem og man kan opbevare malt længer hvor det ikke er valset.
Brew Strong
Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."