Gæring starter ikke

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

Hej

Vores lille bryghus har investeret i en Brewster Becon og Brewferm elkoger. Gærspand og diverse andet udstyr er også købt.

Spændte gik vi 16/4 i gang. Mæskning gik som det skulle, dog måske lidt for hurtigt med udmæskning.

Underkogning havde vi 2 strømafbrydelser, men temperaturen faldt ikke under 97 grader før vi var oppe igen.

Vi "plaskede urten i rengjort gærspand, hvilket gav en del skum. Gæren blev tilført i skummet.

Nu har urten stået i gærspand siden 16/4 og der sker intet. Låget er blevet konveks, men der kommer ingen luft gennem gærrør. Jeg kan tvinge luft (og dermed de ønskede bobler i gærrør) når jeg trykker ned på låget.

1) Var det en fejl at tilsætte gæren i skummet
2) Er det et problem at temperaturen faldt under kogning
3) Er det for sent at rede urten? evt. tilsætte mere gær?

VH
Munchen88
Nr. Borup Bryghus
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af JAFU »

Jeg vil svare nej til alle dine tre spørgsmål.

Du skriver ikke noget om temperaturen, da I tilsatte gæren. Var den tilstrækkelig langt nede, så I ikke har slået gæren ihjel?

Du skriver heller ikke noget om gærtype osv (nogen er langsomme startere), men da der er ved at være gået tre døgn uden tegn på gæring, så ville jeg vælge at tilsætte yderligere en portion gær.

Mvh Jakob



Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af fjorgensen »

Som Jacob skriver og ellers:
Lind på låget og se om der er skum på toppen af urten. Hvis ikke så sæt låget på og giv beholderen en kraftig ryste/vippetur for at få ilt i bryggen og lad den så stå et døgns tid igen.
keep it simple !
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af jandk »

Prøv at tage en prøve og mål med hydrometer om den er i gang.
Jeg har selv oplevet det engang med en utæt spand eller pakning rundt om gærrøret, der skal ikke meget til.
Min var næsten gæret helt ned og jeg troede ikke at den var kommet i gang.
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

Hej Jakob

Tak for dit svar.

Vi bryggede en Chefe Brüne Ale. Kan ikke huske gærtype - desværre men det finder jeg ud af.

Vi har en chiller og temeraturen var 25,5 grad da gæren kom i, så jeg tænker ikke det er det der er galt.

Jeg skal i dag ud til der hvor vi har købt udstyr og så vil jeg se om jeg kan få en portion gær mere.

JAFU skrev: Jeg vil svare nej til alle dine tre spørgsmål.

Du skriver ikke noget om temperaturen, da I tilsatte gæren. Var den tilstrækkelig langt nede, så I ikke har slået gæren ihjel?

Du skriver heller ikke noget om gærtype osv (nogen er langsomme startere), men da der er ved at være gået tre døgn uden tegn på gæring, så ville jeg vælge at tilsætte yderligere en portion gær.

Mvh Jakob



Sent from my iPhone using Tapatalk
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

Hej

Jeg har rystet spanden flere gange, men det har ikke gjort den store forskel.

Jeg kan dog se en "tyk" græmme rundt på kanten af spanden, som ikke bliver opløst, så jeg tænker det er størknet skum med gær i.
fjorgensen skrev:Som Jacob skriver og ellers:
Lind på låget og se om der er skum på toppen af urten. Hvis ikke så sæt låget på og giv beholderen en kraftig ryste/vippetur for at få ilt i bryggen og lad den så stå et døgns tid igen.
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

Den havde jeg ikke lige tænkt :) Prøver jeg lige inden jeg kommer mere gær i.
jandk skrev: Prøv at tage en prøve og mål med hydrometer om den er i gang.
Jeg har selv oplevet det engang med en utæt spand eller pakning rundt om gærrøret, der skal ikke meget til.
Min var næsten gæret helt ned og jeg troede ikke at den var kommet i gang.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af fjorgensen »

Munchen88 skrev:Hej

Jeg har rystet spanden flere gange, men det har ikke gjort den store forskel.

Jeg kan dog se en "tyk" græmme rundt på kanten af spanden, som ikke bliver opløst, så jeg tænker det er størknet skum med gær i.
fjorgensen skrev:Som Jacob skriver og ellers:
Lind på låget og se om der er skum på toppen af urten. Hvis ikke så sæt låget på og giv beholderen en kraftig ryste/vippetur for at få ilt i bryggen og lad den så stå et døgns tid igen.
Det tyder helt sikkert på at en gæring har fundet sted. Mål på urten som også andre har foreslået.
keep it simple !
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

eg målet i går og der er tydeligvis sket noget.

Vores OG var 1046 den 16/4 og da jeg målte i går var den 1012.

Vi har ligget meget lavt i forhold til OG i opskriften. Den siger 1065, så noget er tydeligvis gået galt.

Nu er spørgsmålet så bare om vi skal fortsætte med gæringen, eller om vi skal flaske.

Har du et forslag?[

quote="jandk"]Prøv at tage en prøve og mål med hydrometer om den er i gang.
Jeg har selv oplevet det engang med en utæt spand eller pakning rundt om gærrøret, der skal ikke meget til.
Min var næsten gæret helt ned og jeg troede ikke at den var kommet i gang.[/quote]
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af fjorgensen »

Lav en vægtfyldemåling igen 3 dage efter den forrige og hvis tallet stadigvæk er 1012 så er gæringen stoppet og øllet klar til at blive flasket.
keep it simple !
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 09:31

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af Munchen88 »

fjorgensen skrev:Lav en vægtfyldemåling igen 3 dage efter den forrige og hvis tallet stadigvæk er 1012 så er gæringen stoppet og øllet klar til at blive flasket.
Og hvis den stadig falder er der så fare for at brygget bliver ødelagt inden gæringen stopper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af fjorgensen »

Munchen88 skrev:
fjorgensen skrev:Lav en vægtfyldemåling igen 3 dage efter den forrige og hvis tallet stadigvæk er 1012 så er gæringen stoppet og øllet klar til at blive flasket.
Og hvis den stadig falder er der så fare for at brygget bliver ødelagt inden gæringen stopper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Selv om målingen viser fald så er det ingen problem. Du skal blot måle indtil du måler samme værdi med min. 3 dages mellemrum.

Der er ingen fare for at ødelægge øllet selv om du lader det stå længere tid på gæringsspanden.
Det er svært at ødelægge øl ved bare at vente, derimod kan du skabe problemer (flaskebomber) hvis du har for travlt.
keep it simple !
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af JAFU »

Enig med ovenstående.
Ingen grund til hastværk nu. Den sidste del af gæringen går altid langsomt, og mens du afventer det, klarer din øl stille og roligt op i takt med at gæren bundfældes.
Du kan roligt lade det stå en uges tid endnu - vil jeg mene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gæring starter ikke

Indlæg af grøntoft »

Jeg tænker at du måske ikke har haft dit låg sat helt tæt på din spand, derfor ingen aktivitet i gærlåsen. Ellers kan det være gummiproppen ved gærlåsen der ikke har været helt tæt.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."