Skala til Danbrygger 43

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Skala til Danbrygger 43

Indlæg af Flatbeard »

Halløj

Er der nogen der har en liter-skala til en Danbrygger 43?
Altså noget i retning af det her:
Liter i gryden - Mål fra top
20 L - 9cm
21 L - 8cm
22 L - 7cm

Tallene er blindt gætværk fra min side, men hvis nogen nu HAVDE en skala... der er ikke vandstandsmåler på dyret. Jeg har godt set man kan købe en, men så får jeg jo ikke brygget i denne weekend. Plus, jeg har snart brugt penge nok på bryggeriet, nu skal der til at leveres noget i den anden ende.
Med venlig hilsen
Bo Miller
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af mhn »

Der er da skala trykt i metallet på Danbrygger 43?

Den er vist ikke helt troværdig, men den er der på vores, og det er den vi bruger.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af Flatbeard »

Hej MHN
Ja, der er en skala ... ikke tydelig, det er trykt meget svagt i metallet, men lidt har også ret. Problemet er bare at kan kun kan se den hvis man hiver maltcylinderen op. Så er en god, gammeldaws, beskidt ... ahem, en fin vel-steriliseret plastiklineal nemmere.
Med venlig hilsen
Bo Miller
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af mhn »

Hvis piben er i, lyser vi ned med en lygte. Så sætter vi fingeren i ca. højden og læser på ydersiden.

Men vi bruger den jo mest til start vand. Der kan man sagtens se.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af Per »

Jeg har haft samme udfordring med en Brew Monk. Jeg tog konsekvensen og hældte 1 ltr. i ad gang og satte et mærke på en målepind. Den bruger jeg hver gang, og så passer tingene.


Mvh. Per.
Vedhæftede filer
IMG_20190421_205441_resized_20190421_085512566.jpg
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af Flatbeard »

Per skrev:Jeg har haft samme udfordring med en Brew Monk. Jeg tog konsekvensen og hældte 1 ltr. i ad gang og satte et mærke på en målepind. Den bruger jeg hver gang, og så passer tingene.


Mvh. Per.
Jeg har tænkt det samme, men det kræver at man er dygtig til at ramme det samme volumen hver gang og / eller har en ret præcis målekande til rådighed.
Med venlig hilsen
Bo Miller
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Skala til Danbrygger 43

Indlæg af Per »

Flatbeard skrev:
Per skrev:Jeg har haft samme udfordring med en Brew Monk. Jeg tog konsekvensen og hældte 1 ltr. i ad gang og satte et mærke på en målepind. Den bruger jeg hver gang, og så passer tingene.


Mvh. Per.
Jeg har tænkt det samme, men det kræver at man er dygtig til at ramme det samme volumen hver gang og / eller har en ret præcis målekande til rådighed.
Man kan købe billige og præcise målekander, så det burde ikke være noget problem. Når jeg tænker efter, så hældte jeg 5 ltr. i ad gangen, og satte et mærke. Derefter målte jeg afstanden mellem stregerne med en skydelære og delte med 5.
Jeg brugte en pind i fyrretræ, så er det forholdsvis let at se hvor vandet står. Til sidst lakerede jeg pinden 3 - 4 gange. Husk i øvrigt at når du måler, at din brygkedel står i vater. Ligeledes skal man huske at varm væske fylder mere end kold - ca. 4%.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."