Gæring ved for høj temperatur ?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Gæring ved for høj temperatur ?

Indlæg af Flatbeard »

Halløj
Mit første bryg har nu stået i brygspanden i 14 dage, men temperaturen i mit brygge-skab har ligget omkring 25° og det var nede og bluppe i vandlåsen en gang i minuttet allerede efter 8-9 dage. Jeg tænker at omstikke brygget i dag, så bundfaldet i spanden kan blive sorteret fra ... og så lade det stå i en god uges tid til før jeg flasker det.

Opskriften siger gæring ved 19-20°... hvad er konsekvensen af den lidt for høje temperatur? Mere bitter smag? Kan jeg påvirke processen / er der noget jeg skal være opmærksom på?

... ud over at jeg formentlig køber et brugt køleskab et sted, så jeg kan stille brygspanden derind og styre temperaturen bedre... jeg er allerede igang med fancy planer om en blæser og en lille elradiator til at holde temperaturen oppe når det er nødvendigt og køle ned når man synes dét er en god ide. Men indtil videre - er brygget på vej til at blive ødelagt?
Med venlig hilsen
Bo Miller
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Gæring ved for høj temperatur ?

Indlæg af fjorgensen »

Der er ingen grund til at omstikke øllet før du skal flaske det. Det er meget få der omstikker to gange i dag. Når du skal flaske hælder du sukkermængden i en tom spand, hæld lidt kogende vand over så sukkeret bliver opløst og omstik så øllet til beholderen og til sidst kan du fylde flaskerne.
Hvis du har gæret varmt vil du sikkert få flere estere (ønskede/uønskede smagsstoffer) i dit øl.
keep it simple !
Allan N
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. jul 2017, 10:11
Geografisk sted: Husum

Re: Gæring ved for høj temperatur ?

Indlæg af Allan N »

Nu er jeg ikke en super erfaren brygger, men giver da gerne mit besyv med.

En højere gæringstemperatur kan resultere i mere markant (og i nogle tilfælde anderledes) smag fra gæren (estere). Ikke at er en dårlig ting. Alt efter ølstil og valg af gær kan det ligefrem være ønskeligt. Bitterheden er som sådan låst af din kogetilsægninger, men hvordan den bitterheden opfattes i den færdige øl, afhænger bl.a. af restsødmen (hvor meget gæren omsætter til alkohol), samt smagsnuancer i øllen. Så altså en anderledes øl, men ikke nødvendigvis en dårligere.

Jeg omstikker ikke, og har på fornemmelsen de fleste ikke gør. Når det er sagt, er det muligt at du kan få en klarer øl ved at omstikke når du ikke har muligheden for cold crash. Dog er det min erfaring at utålmodighed og grådighed er den største fjende mht. Undgå at tumle for meget med gærspanden når du skal flaske, og lad det sidste være i gærspanden.
Cold crash er nok det største fremskridt jeg har haft mht. til super klart øl.
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: Gæring ved for høj temperatur ?

Indlæg af Flatbeard »

Supplerende oplysning: jeg tænker at omstikke, fordi der så er mere tid til at få grums til at bundfælde ... så gi'r jeg det mindst en uge til i en ny spand, hvorefter jeg flasker det. Men det er bare mig der tænker højt her... kom endelig med mere input.
Med venlig hilsen
Bo Miller
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."