IPA, humlesok steril?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

IPA, humlesok steril?

Indlæg af Flatbeard »

Hej medbryggere

Jeg er igang med en IPA, som står og gærer ... opskriften siger 14 dages gæring, så en humlesok direkte i brygspanden og stå i 3 dage, og så på flaske. Det er det sæt her jeg leger med: https://www.maltbazaren.dk/shop/bazaren ... 3312p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men hvordan putter jeg humle i gærspanden uden at få vildgær med? Jeg har noget tørret humle og en humlesok, men ingen af delene er formentlig sterile, og det er jo netop i brygspanden (og i flaskerne) ting skal være muy muy rene.

Jeg kan nok hælde kogende vand på humlesokken, men selve humlen kan jo ikke li' den behandling.
Med venlig hilsen
Bo Miller
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: IPA, humlesok steril?

Indlæg af Flyball »

Kog humlesokken og tilsæt herefter din humle (i sokken) og bind en knude på den og smid det hele i gærspanden. Tørhumlen en fin nok som den er

Flatbeard skrev:Hej medbryggere

Jeg er igang med en IPA, som står og gærer ... opskriften siger 14 dages gæring, så en humlesok direkte i brygspanden og stå i 3 dage, og så på flaske. Det er det sæt her jeg leger med: https://www.maltbazaren.dk/shop/bazaren ... 3312p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men hvordan putter jeg humle i gærspanden uden at få vildgær med? Jeg har noget tørret humle og en humlesok, men ingen af delene er formentlig sterile, og det er jo netop i brygspanden (og i flaskerne) ting skal være muy muy rene.

Jeg kan nok hælde kogende vand på humlesokken, men selve humlen kan jo ikke li' den behandling.
TB
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: IPA, humlesok steril?

Indlæg af RuneV »

Humle er antibakteriel, så no worry i forhold til selve humlen.
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: IPA, humlesok steril?

Indlæg af Flatbeard »

Lækkerier, takker og bukker. :)
Med venlig hilsen
Bo Miller
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."