Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Flatbeard »

Hej medbryggere

Jeg har fået fat i et køleskab af udmærket fabrikat, til cold crash, lagring og det man nu ellers bruger ølkøleskabe til.
Men hvor meget kan en hærdet glashylde i et køleskab egentlig holde til? En 25 liters spand kan jo hurtigt veje 25 kg. Og den ligger jo bare i fordybninger i siden af køleskabet, det kan vel heller ikke holde til alverden ... egentlig.

Nogen erfaringer?
Med venlig hilsen
Bo Miller
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 21:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Thorup »

Flatbeard skrev:Hej medbryggere

Jeg har fået fat i et køleskab af udmærket fabrikat, til cold crash, lagring og det man nu ellers bruger ølkøleskabe til.
Men hvor meget kan en hærdet glashylde i et køleskab egentlig holde til? En 25 liters spand kan jo hurtigt veje 25 kg. Og den ligger jo bare i fordybninger i siden af køleskabet, det kan vel heller ikke holde til alverden ... egentlig.

Nogen erfaringer?
Ja desværre
Har oplevet at cold crashe en bryg spand hvor det gik godt de første par dage. Dagen inden tapning sker det frygtelige at glaspladen springer, spanden vælter ud af lågen og låget ryger af. Ca 23 liter mørk øl flyder som en tsunami ud over klinkegulv.
Det gav en duns af bryggeri og et gulv der skulle rengøres.
Konen var bestemt heller ikke i hopla efter denne episode.
Så mit råd er at anvende noget mere solidt hylde materiale.
I dag anvender jeg riste som hylder i de høje køleskabe, dette er for ikke at ødelægge kulde fordelingen.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Knet »

Hej Bo,

Godt spørgsmål. Jeg har selv gjort mig samme tanker.

Min erfaring på mine tre køleskabe er, at plastkanterne, som hylderne hviler på, er ret stærke. Jeg har dog selv været tvivlende overfor hvor meget de hærdede glashylder kunne klare. Så dem bruger jeg kun til flasker.

Mit gæringsskab har risthylder og ikke glas. Dér har jeg lagt to riste oven på hinanden på plastkanterne. Plasten holder og har gjort det nogle år. Men med en stålspand og 25 plus liter i, så krummer hylden lidt. Derfor har jeg to hylder.

Mit kegerator skab har jeg 4 fade i: 2 stk. på en hylde og 2 stk. stående i bunden. Glashylden er erstattet af 21 mm OSB træplade. Den bærer uden problemer de 60 kg der er når fadene er fyldte, med co2 patron osv. Træpladen ligger på plastkanterne og har gjort det et års tid. Ingen problemer.

Mit tredje køleskab har 4 corneliuser stående på en OSB plade. Den hviler tillige på nogle (dog lidt kraftigere) plastkanter i bunden af skabet og dér har jeg understøttet med en udskæring af OSB, der står vertikalt på bunden som hylden hviler på. Ingen problemer.

Plasten er altså ikke et issue i mine skabe. Glasset stoler jeg dog ikke på til andet en flasker.

Kuldefordelingen klarer jeg, på de skabe hvor der ikke er ventilator indbygget, med en ventilator fra en gammel PC.

Vh. Kenneth
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af grøntoft »

Jeg har omhyggeligt savet et par brædder som passer lige ind i mit køleskab.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af JAFU »

Jeg har samme løsning som Grøntoft.
To brædder med luft mellem sig på hver “hylde”. Brædderne er af en god tyk kvalitet, og de giver sig ikke det mindste ved belastning. Det tog et minut med tommestokken og et minut med saven - så var det klaret.
Er meget tryg ved den løsning :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 10:19

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Jens S »

Jeg har også haft en brygspand stående på en glashylde i køleskabet. Det var med stor nervøsitet men heldigvis var det kun en lille batch på 12 kg. Siden har jeg lavet en hylde i vandfast krysdfiner (12mm tror jeg) som min fermentasaurus kan stå på. Jeg har ikke gjort noget for cirkulationen for under hylden er der kun det rum hvor grøntsagskasserne var. Bruger en tilt til at følge gæring og temperatur og den ligger utroligt konstant, så jeg har ikke fundet det nødvendigt at installere en ventilator i mit køleskab.
Slein
Indlæg: 76
Tilmeldt: 15. apr 2016, 17:06

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Slein »

Det spørgsmål kræver en videnskabelig tilgang, - øg belastningen progressivt med 100g, ad gangen, indtil den knækker....
Mvh. Niels
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Benjamin »

min fantasi fortalte mig at risikoen ikke var prøven værd, så jeg, fandt en kasse der ku stå under og så en plade ovenpå.
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Flatbeard »

Tak for alle indlæggene, meget interessant.
Der bli'r nok skaffet noget vandfast krydsfinér og noget miljøvenlig (ølvenlig) maling indenfor kort tid, så jeg kan sove med ro i sjælen... jeg tror jeg bygger nogle hylder og sørger for god luftcirkulation derinde. Tippet med en PC-blæser eller to er osse udmærket (eller hvad jeg nu finder på for at sikre luftcirkulationen)... måske nogle cutouts så pladerne kommer til at ligne timeglas set oppefra.

Eller, som mindstemål nogle brædder. Konen begynder at brokke sig over at udgifterne til bryggeri er lidt høje. Nå, der skal osse være fremtidsprojekter.
Med venlig hilsen
Bo Miller
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har breaktestet hylder på mine 3 køleskabe.
Der er stor forskel på producenten. Jeg har kontaktet Gram, som aldrig havde tænkt over dette spørgsmål.
Hvorom alt, så holder en Gramhylde til mindst 55 kg. Vestfrost holder ikke til en skid og glashylderne understøttes med tidligere beskrevne tilskårne brædder under pladen
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Brugeravatar
rnyboe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jan 2017, 13:59

Re: Hvad kan en køleskabshylde EGENTLIG holde til...

Indlæg af rnyboe »

Jeg har købt stumper af køkkenbordsplade i et byggemarked. De er solide og lette at save til, har stået mig i 40-50kr og fungerer fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."