hvornår tilsætter jeg co2

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 20:33
Geografisk sted: Solrød Strand

hvornår tilsætter jeg co2

Indlæg af claus1907 »

Hej
Jeg er ny på cornelius og tvangs karbonering.
Jeg har lavet en jule øl, som er gæret færdig. Jeg har tænkt med at hælde den på cornelius og lade den lagre 2-3 måneder der.
Spørgsmålet:
Hvornår skal jeg tilsætte Co2 ?
Nu eller skal jeg venter til 1-2 uger før den er drikbar.

På forhånd tak
VH
Claus
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: hvornår tilsætter jeg co2

Indlæg af Knet »

Straks den er tappet på fad tilsætter du CO2. Det sikrer at der er overtryk og at låg derved slutter tæt. Du skal lufte ud et par gange når du har tilsat CO2, så ilt (øllens fjende) blæses ud. Ilten samler sig i toppen under låget.

Lad den stå med tryk på en uges tid, jf. Karboneringstabel. Så difunderer CO2 ligeså stille ned i øllet. Så er der øl frisk fra fad.

Du kan også ryste/rulle fadet hvorved CO2 kvikoptages. Med risiko for overkarbonering, så det vil jeg ikke anbefale til start. Du lader til at have tid. Og så er første metode skudsikker.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 20:33
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: hvornår tilsætter jeg co2

Indlæg af claus1907 »

Knet skrev:Straks den er tappet på fad tilsætter du CO2. Det sikrer at der er overtryk og at låg derved slutter tæt. Du skal lufte ud et par gange når du har tilsat CO2, så ilt (øllens fjende) blæses ud. Ilten samler sig i toppen under låget.

Lad den stå med tryk på en uges tid, jf. Karboneringstabel. Så difunderer CO2 ligeså stille ned i øllet. Så er der øl frisk fra fad.

Du kan også ryste/rulle fadet hvorved CO2 kvikoptages. Med risiko for overkarbonering, så det vil jeg ikke anbefale til start. Du lader til at have tid. Og så er første metode skudsikker.

Vh. Kenneth
Hej Kenneth
Super, tak for hjælpen

VH
Claus
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."