Brewster Beacon 40l eller 70l

Alm. Nybegynder hjælp.
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Beerdumper »

Hejsa

Efter 5 allgrain bryg på i 25 l gryde på gasblus, er jeg blevet lun på et Brewster Beacon bryganlæg.

Det store spørgsmål for mig er om det skal være 40l eller 70l udgaven. 70l udgaven koster ca. kr. 2.000 mere, som jeg nok egentlig er villig på at ofre.

Hvad er jeres erfaringer - kommer jeg til at fortryde hvis jeg starter med 40l udgaven?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af mhn »

Hvor meget kan du drikke? :-)

Vi er to om en Danbrygger 43. Det kniber gevaldigt med at få drukket det, vi brygger.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
fusse
Indlæg: 221
Tilmeldt: 7. sep 2010, 08:20
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af fusse »

hvis jeg skulle gå væk fra gas gryderne,, ville jeg vælge 70 L da man altid kan brygge 25L bryg i den og have god plads men ikke den anden vej ;-)
alias : Fusse

Sofus
http://www.detbettebryggeri.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Spar på vandet -- drik håndbryg.
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Morten »

mhn skrev:Hvor meget kan du drikke? :-)

Vi er to om en Danbrygger 43. Det kniber gevaldigt med at få drukket det, vi brygger.

Mvh
Morten
Så skal i da drikke noget mere øl :p
MvH
Morten
(9400)
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Morten »

Beerdumper skrev:Hejsa

Efter 5 allgrain bryg på i 25 l gryde på gasblus, er jeg blevet lun på et Brewster Beacon bryganlæg.

Det store spørgsmål for mig er om det skal være 40l eller 70l udgaven. 70l udgaven koster ca. kr. 2.000 mere, som jeg nok egentlig er villig på at ofre.

Hvad er jeres erfaringer - kommer jeg til at fortryde hvis jeg starter med 40l udgaven?
Jeg har en 70er og er glad for den, men laver også 60L når der er pilsner og IPA mm under 6,5%
Kommer jeg der over skal der mere malt til og det kan ikke være i den, så er det kun 40L :)
MvH
Morten
(9400)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af mhn »

Morten skrev:
mhn skrev:Hvor meget kan du drikke? :-)

Vi er to om en Danbrygger 43. Det kniber gevaldigt med at få drukket det, vi brygger.

Mvh
Morten
Så skal i da drikke noget mere øl :p
Prøver prøver men det kniber. Vi KUNNE også lade være med at brygge ca. hver 3. uge, men det lykkes heller ikke rigtigt. :-)

Vi har flere gange talt om at købe en større men hver gang ender det på, at der så bliver en hel masse øl, vi ikke kan prøve at brygge.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Beerdumper »

Morten skrev:
Beerdumper skrev:Hejsa

Efter 5 allgrain bryg på i 25 l gryde på gasblus, er jeg blevet lun på et Brewster Beacon bryganlæg.

Det store spørgsmål for mig er om det skal være 40l eller 70l udgaven. 70l udgaven koster ca. kr. 2.000 mere, som jeg nok egentlig er villig på at ofre.

Hvad er jeres erfaringer - kommer jeg til at fortryde hvis jeg starter med 40l udgaven?
Jeg har en 70er og er glad for den, men laver også 60L når der er pilsner og IPA mm under 6,5%
Kommer jeg der over skal der mere malt til og det kan ikke være i den, så er det kun 40L :)
God pointe med mht. begrænsning på maltmængde og typer af øl man så er begrænset til ved 70l.

Jeg kan se man købe et hejsespil som tilbehør til st løfte med. Bruger du dette ved store bryg?
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Mikle »

Jeg har en beacon 40l og er rigtig glad for den. Den passer til mit behov tror for mig det ville være et ulempe med et større anlæg da jeg så ikke ville kunne brygge batch på under 25 liter. Jeg vil hellere brygge mindre portioner men så brygge flere gange så man har en masse forskellig øl på lager:)
Men ja det kommer igen an på hvilket behov man har og hvilke planer for brygningen man har.
Brygger2300
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. apr 2020, 14:09

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Brygger2300 »

Hvad er Jeres erfaring med Beacon 40l/70l evne til at opvarme op dels til 65 grader og dels fra 65 grader til det koger?

Brygger pr med gryde på gasblus med 10,5kw brænder og overvejer et Beacon anlæg, men er lidt ængstelig for lange opvarmningstider ved brygningen udendørs. Nogle der har erfaring med det med Beacon 40/70 anlæggene.
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Jacob-T »

Mikle skrev:Jeg har en beacon 40l og er rigtig glad for den. Den passer til mit behov tror for mig det ville være et ulempe med et større anlæg da jeg så ikke ville kunne brygge batch på under 25 liter. Jeg vil hellere brygge mindre portioner men så brygge flere gange så man har en masse forskellig øl på lager:)
Men ja det kommer igen an på hvilket behov man har og hvilke planer for brygningen man har.
Nu ved jeg godt at jeg "bryder" lidt ind i diskussionen, men hvorfor kan du ikke brygge under 25L på 70L systemet?
-Jacob
Ps. Jeg har et 40L system som jeg er rigtig glad for, jeg har dog ramt malt "loftet" et par gange.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Jacob-T »

Brygger2300 skrev:Hvad er Jeres erfaring med Beacon 40l/70l evne til at opvarme op dels til 65 grader og dels fra 65 grader til det koger?

Brygger pr med gryde på gasblus med 10,5kw brænder og overvejer et Beacon anlæg, men er lidt ængstelig for lange opvarmningstider ved brygningen udendørs. Nogle der har erfaring med det med Beacon 40/70 anlæggene.
Jeg har ikke taget tid før, men jeg skal forsøge at huske og tage tid når jeg brygger næste gang. Jeg bryggede ved siden af en Grainfather for 2 uger siden og der var min en smule hurtigere til at nå temperatur generelt, hvilket nok reelt ikke hjælper dig en pind Billede

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Mikle »

I følge brewolution kan 70l modellen brygge fra 25-65 liter øl og tænker det kan have noget med diameteren på gryden som gør at der skal en hvis mængde vand i for at det rammer malten.

Jeg har lige brygget en russian Imperial stout på min 40l model og der skulle bruges 12kg malt til 23 liter. Jeg dobbelt mæskede og endte med en effektivitet på 75% og en OG på 1123 så den ender lige over 12% alkohol:) så det kan sagtens lade sig gøre at brygge high gravity øl på en 40l model:)

Hilsen mikkel
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Beerdumper »

Mikle skrev:I følge brewolution kan 70l modellen brygge fra 25-65 liter øl og tænker det kan have noget med diameteren på gryden som gør at der skal en hvis mængde vand i for at det rammer malten.

Jeg har lige brygget en russian Imperial stout på min 40l model og der skulle bruges 12kg malt til 23 liter. Jeg dobbelt mæskede og endte med en effektivitet på 75% og en OG på 1123 så den ender lige over 12% alkohol:) så det kan sagtens lade sig gøre at brygge high gravity øl på en 40l model:)

Hilsen mikkel
Ja min logik siger og også, at der må være en sammenhæng mellem diameter på gryden og maltlapacitet.

På specifikationerne fremgår det, at 40l udgaven kan rumme 9 kg malt. Men du har haft succes med 12 kg på 40l udgaven med dobbeltmæskning. Kan du ikke lige forklarer helt forsimplet hvordan dobbeletmæsking forløber?
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af Mikle »

Sådan helt forsimplet forklaret så delte jeg de 12 kg malt op i 2 lige store portioner af 6 kg og lavede først et mæsk med de første 6 kg malt og så derefter brugte urten fra første mæsk til at mæske de sidste 6 kg malt. Det er meget simpelt forklaret men der er en del beregninger i det for at det kan lade sig gøre:)
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Brewster Beacon 40l eller 70l

Indlæg af HLP »

Jeg med ejer af en Becon 40.
Vi brygger ca 20 / 25l øl pr bryg. Jeg har set en Becon 70, men efter den første forelskelse havde lagt sig fandt jeg ud af at det er meget vigtigt for mig at brygge.
Og brygge tit!
Vi hygger os helt vildt når vi brygger og græder selvfølgeligt over at nu er vores bryg drukket.
Men så kan vi jo se frem til en dejlig brygdag sammen.
Bare en tanke her fra...
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."