Meget bitter IPA

Alm. Nybegynder hjælp.

Meget bitter IPA

Indlægaf Guffe » 23. apr 2020, 10:52

Jeg er igang med mit andet bryg som er blevet en IPA. Den har nu stået i 14 dage og der skulle derfor tilsættes tørhumle. Så da jeg alligevel havde min gærspand åben tænkte jeg at jeg ville smage på sagerne.
Det viste sig at øllen er blevet sindssygt bitter. Jeg er klar over at det er IPA og jeg kan godt lig bitter øl, men den var så bitter af humle at man gik med en eftersmag i længere tid. Det skal dog siges at den ikke smagte dårlig, den var bare meget bitter.

Ifølge opskriften skal stå endnu 14-21 dage. gæringen stoppede efter 10 dages tid. Min FG er som forventet lige omkring 1020

Er der noget man kan gøre for at mindske bitterheden?
Guffe

Re: Meget bitter IPA

Indlægaf peos » 23. apr 2020, 18:26

Nej - men du kan lære af det til næste gang. Mit bryg nr. 100 var i al beskedenhed langt bedre end bryg nr. 1 :-)
peos

Indlægaf Guffe » 23. apr 2020, 18:55

Haha, ja det må man sige jeg har. Det skal stadig drikkes. Der er trods alt omkring 8% i :D
Guffe

Indlægaf Knet » 24. apr 2020, 00:18

Er det en hjemmelavet eller fundet opskrift? Eller et kit?
Hvilken humle er det du har brugt?
Bruger du et brygprogram, fx Beersmith?
Dér vil du kunne se spændet for bitterhed, for stilarten. Du vil også kunne aflæse bitterhed målt i ibu, som er en målestok for bitterhed. Kender du IBU på øllen?

IBU kan du holde mod original gravity, søg fx på OG IBU ratio på Google og vælg billeder. Der kan du aflæse den oplevede bitterhed på en graf. IBU kan godt være svær at forholde sig til som alenestående tal og skal naturligvis ses i forhold til netop malten (sukkeret du hiver ud heraf). Nogæe øl Lan have en voldsom IBU, fx ”pliny the elder”, en ikonisk dobbel IPA der vel nok har sprunget skalaen. Men den har en maltprofil der kan trække det. Og Russian Imperial Stouts kan have då heftig en maltprofil, at de skal humles mere end en IPA, man lægger bare ikke mærke til det pga balancen. Men der hjælper grafen på vej. Tjek den ud.

Har du valgt humle med højt alfa indhold? Og har den kogt med længe? Tilsæt evt. bitterhumlen senere i processen. Og vælg evt. en mindre krads humle.

Og så smager grønøl altså bare ikke af det endelige øl. Tørhumling vil give noget smag og aroma og helheden,når der kommer kulsyre på, bliver en anden.

Du kommer helt sikkert til at nyde den. Jeg lavede selv en centennial IPA, som jeg syntes var lige krads nok. Som tiden gik begyndte jeg dog at holde af den. Og da den sidste slap op, var det vemodigt. IPA skal drikkes ung, men det er mest for de flygtige aromaer. Der var intet flygtigt over min centennial, men tiden gjorde noget ved den og den viste dig at være en rigtig god øl til mad med mere smag.

Velkommen til :-)

Vh Kenneth
Knet

Geografisk sted: Ballerup

Tilbage til Hjælp til at komme igang.