Cold crash/gærspand i køleskab

Alm. Nybegynder hjælp.

Cold crash/gærspand i køleskab

Indlægaf Beerdumper » 14. maj 2020, 09:01

Hej alle

Så har jeg fundet et køleskab der passer til min gærspand og skal for første gang prøve at cold crashe min bryg.

Bryggen er en strong ale der stormgærede(så fik jeg også prøvet det).

Efter 3 ugers gæring, har der ikke været bobler i gærlåsen i flere dage nu.

Opskriften siger køling ved 0-6 grader i 14 dage før den fyldes på flaske.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg sætter spanden i køleskabet?

Vil indholdet i gærlåsen blive suget ned i spanden?

Jeg ser frem til jeres gode råd...
Beerdumper

Re: Cold crash/gærspand i køleskab

Indlægaf Knet » 14. maj 2020, 13:56

Hej,

Nej, ligesom indhold i gærlås ikke blæses ud af udgående CO2, suges det heller ikke ind, når ilten suges den modsatte vej. Den er reelt blot ment til at adskille CO2 og ilt. Iltning af øl er dog ikke en god ting, hvilket særligt er ekstremt synligt ved neipa. Det er noget andet hvis man har blowoff slange sat ned i starsan. Det kan du se af mine dyrt købte erfaringer her: viewtopic.php?f=7&t=13009&hilit=Dyrt+k%C3%B8bt+erfaring&start=0

Da jeg selv brugte gærlås levede jeg med den smule ilt der blev suget ind ved coldcrash og nød til gengæld den klare øl. Hvis du vil en anden gang, kan du, når gæring ebber ud sætte en desinficeret pose på gærlåsen med en elastik. Når der så suges tilbage er det CO2 der hives ind og ikke ilt.

Men altså... der sker alligevel iltning når du tapper og når du overfører til tappespand, rører priming sukker rundt osv.

Jeg er først blevet ekstremt fokuseret på det nu hvor jeg har kegs, CO2 til at blæse i når jeg har tørhumlet, har mulighed for at lavede lukkede overførsler til fad osv.

Og øllet smagte sgu også godt da jeg brugte gærlås med tilbagesug af ilt. Tror at det jeg prøver at sige meget langt kan forkortes til RDWHAHB :-)

Vh Kenneth
Knet

Geografisk sted: Ballerup

Indlægaf Jacob-T » 14. maj 2020, 17:46

Beerdumper skrev:Hej alle

Så har jeg fundet et køleskab der passer til min gærspand og skal for første gang prøve at cold crashe min bryg.

Udover ovenstående kommentarer, synes jeg at 14 virker som en meget lang Cold crash, men det kan godt være at det bare er mig.....

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Jacob-T

Indlægaf Beerdumper » 14. maj 2020, 18:28

Jacob-T skrev:
Beerdumper skrev:Hej alle

Udover ovenstående kommentarer, synes jeg at 14 virker som en meget lang Cold crash, men det kan godt være at det bare er mig.....

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk

Ja, men sådan står der nu engang i opskriften. Hvor lang cold crasher du? Kunne forstille mig, at en mørk fyldig øl skal stå i længere tid, end en lys øl type sådan helt generelt.
Beerdumper

Indlægaf Jacob-T » 14. maj 2020, 19:19

Beerdumper skrev:Ja, men sådan står der nu engang i opskriften. Hvor lang cold crasher du? Kunne forstille mig, at en mørk fyldig øl skal stå i længere tid, end en lys øl type sådan helt generelt.

Tjaa nu har jeg ikke ligefrem den helt store erfaring.
Men jeg cold crasher som minimum 2 dage ved ca. 0-2C, derefter afhænger det lidt af hvornår jeg lige har tid til at tappe. Det skal siges at jeg som regel smider noget Gelatine i enten ved cold crash eller fornyligt i fustagen inden jeg tapper (i fustagen for at minske oxidering).
Når først den er tappet går der som regel et par dage før den er helt klar.

Jeg tror til gengæld ikke farven på din øl har noget som helst med "floccoleringen" (bundfældningen) af din gær, men mere selve gærtypen. Vedhæftede billede er af en dobbelt bock som har stået maks en uge efter tapning og en pale ale som har stået et par dage efter den blev tappet, begge blev cold crashet i 2-3 tage før tapning.
95507260_364410084519815_8366337254540443648_n.jpg
Pale ale

94749404_544660176471035_101992768766738432_n.jpg
Dobbelt bock

Det skal siges, jeg tror ikke det gør noget negativt ved øllen at cold crashe i 14 dage.... der går bare længere tid før du kan nyde den
Jeg håber det hjælper lidt
-Jacob
Jacob-T

Tilbage til Hjælp til at komme igang.