Temperaturstyring ved gæring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
smagskartellet
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. jul 2020, 15:02

Temperaturstyring ved gæring

Indlæg af smagskartellet »

Jeg forbereder mig på min første bryg og har flere steder læst, at folk bruger akvarievarmere med termostat til temperaturstyring ved gæringen. Jeg har derfor købt et par stykker af disse, men tænker nu på, om de egentlig vil give et retvisende billede af temperaturen i væsken? Der er jo ingen cirkulation i væsken, så de eksempelvis 23 grader bliver vel kun temperaturen omkring det område, hvor akvarievarmeren er nedsænket? I et akvarie er der jo cirkulation på grund af pumpen, men jeg går ikke ud fra, at man kan sætte en pumpe på gæringen, for der må man vel overhovedet ikke røre rundt i væsken?
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Temperaturstyring ved gæring

Indlæg af Vestv »

Har ikke hørt om akvairevarmer direkte i Gæringstanken. Tænker at den varmer meget hårdt lokalt og slår gærcellerne ihjel lige omkring staven.

Har hørt om akvarievarmer i cirkulationsvandet/væsken gennem en spiral i gæringstanken og terrarie varmeflader under eller rundt om gæringstanken.

Har selv kun haft behov for nedkøling da gæringsprocessen udvikler varme så har ikke afprøvet metoden selv.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Temperaturstyring ved gæring

Indlæg af JAFU »

Jeg har heller ikke hørt om en akvarievarmer til regulering af temperatur under gæring før.
Min første tanke, da jeg læste dit indlæg, var, at det da måtte dreje sig om en terrarievarmer, som man stiller brygspanden på ... men man skal jo aldrig sige aldrig.
Måske det vil fungere fint, hvis du stiller brygspanden i et vandbad, som du varmer op med akvarievarmeren. På den måde får du en mere nænsom opvarmning, da varmekilden er udenfor brygspanden, og væske leder jo varme/kulde fint.
Vær dog opmærksom på, at gæringen i starten selv er i stand til at hæve temperaturen et par grader i forhold til omgivelserne.
Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Temperaturstyring ved gæring

Indlæg af Peterdanske »

Hvordan får man sådan en troll kvalt? Admin?
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Temperaturstyring ved gæring

Indlæg af L.R. »

Her en tysk tråd om emnet. Prisen er lidt pebret.
https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic. ... e8bd6f27a6" onclick="window.open(this.href);return false;
MBH
L.R.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."