For lang tid i gærspanden?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:32

For lang tid i gærspanden?

Indlæg af Jens K »

Hvor længe kan øl normalt stå i gærspanden før det tager enten missmag, eller ikke kan karboneres med sukker ved flaskning?

Jeg har en spand med en Juleøl stående, som jeg måske har glemt en smule. Den har stået snart 2 måneder. Kan jeg uden problemer flaske den som normalt med tilsætning af sukker eller holder gæren ikke så længe?

Er der andre problemer forbundet med så lang tids ophold i gærspanden. Øllet har ikke været omstukket.

MVH Jens
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: For lang tid i gærspanden?

Indlæg af grøntoft »

Jeg har haft en øl stående på gærspand i over tre måneder. Den smagte fint. Jeg tror ikke du skal tage det så tungt.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: For lang tid i gærspanden?

Indlæg af JAFU »

Hej Jens
Gæren skal nok klare karboneringen, selvom den har stået så længe. Hvis du kan vente med at åbne flaskerne til december, burde der ikke være problemer
I forhold til missmag så er det ilt, der er din fjende ved lang lagring på gærspand. En gærspand af plast er ikke diffussionstæt, men små to måneder vil nok ikke give problemer, du vil lægge mærke til - vil jeg tro.
En kollega havde en pærecider stående i gærspanden (plast) i over et halvt år, og da hun endelig fik den på flaske og prøvesmagt den, var der ingen ende på lovprisningerne. Hvis alt omkring gæringen ellers er OK, ville jeg ikke være nervøs.
Mvh Jakob
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:32

Re: For lang tid i gærspanden?

Indlæg af Jens K »

Fedt, tak for inputs :-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."