Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Thygeseen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. dec 2013, 18:39

Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Thygeseen »

Jeg har for nylig erfaret mig et Pygmy 25 anlæg og har lavet mit eget kegerator setup hvor denne står på. Mit problem er dog, at der kun kommer skum ud af anlægget - på trods af, at jeg har reguleret CO2 trykket til 0,5 (køleskabets termostat er sat til 4-5 grader) og er nænsom med kompensatoren.

Der er tale om en kommerciel stålfustage. Fustage og CO2 er begge placeret i køleskabet.

Nogen der kan sige mig hvor det går galt?
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Ctharth »

Jeg har ingen erfaring ud over kommercielle fadølsanlæg men syntes 0,5 bar lyder lavt, du kunne prøve 2.5-3 bar.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thygeseen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. dec 2013, 18:39

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Thygeseen »

Som tommelfingerregel vil jeg sætte trykket efter temperaturen på fustagen. Så står den i 20 grader vil jeg have 2 bar - 15 grader, 1,5 bar osv. Derfor har jeg sat den på 0,5 bar, eftersom fustagen står i 5 graders varme.

Jeg synes bare ikke 2-3 bar gør nogen forskel.
Tollund
Indlæg: 92
Tilmeldt: 6. dec 2013, 10:51
Geografisk sted: 8881, Thorsø

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Tollund »

Hej
Forstår jeg det korekt at du har en pygmy køler du bruger samtidig med at du har øllet på køl ? Og hvorfor ?
Jeg tapper i køleskab og kører med 0.8 bar ved 5 grader.
Peder
Peder Tollund
I ØLLETS RIGE ER VI ALLE LIGE
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Vestv »

Jeg ville prøve følgende:

Hvis der er bobler i tilløbsslangen til din pygmy ville jeg øge serverings trykket.
Hvis du kan se tilbageløb i slangen lige efter du har tappet skal du øge trykket.
Begynder det at skumme mindre ville jeg forsøge med yderligere tryk øgning ganske lidt ad gangen og også se på om justering på kompensatoren hjælper. Hvis du når 2.8 bar uden resultater ville jeg stoppe og søge efter andre fejlkilder F.eks er dit øl meget overkarboneret ?. Husk at justere trykket tilbage til karboneringstryk når du er færdig med dagens servering.
Thygeseen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. dec 2013, 18:39

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Thygeseen »

Alt er testet som forslået og jeg tror problemet ligger i, at ved tilslutning for snart 14 dage siden, har den stået med et konstant tryk på 2,0 - 2,5 bar, imens fustagen har været på 5 graders køl. Så jeg tror desværre at øllen er overkarboneret.

Køleren i Pygmy anlægget er slået fra så længe fustagen er på køl. Køleren i anlægget bruges kun når vi er på farten og har behov for anden køling. Køleskabet er også for, at holde øllet frisk i længere tid efter ibrugtagning.
Thygeseen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. dec 2013, 18:39

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Thygeseen »

Vil i foreslå at lukke for CO2 når anlægget ikke benyttes? For at forhindre en overkarbonering.
Tollund
Indlæg: 92
Tilmeldt: 6. dec 2013, 10:51
Geografisk sted: 8881, Thorsø

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Tollund »

Hej
Ja øllet er helt sikkert overkarboneret når det har stået med højt tryk så længe. Jeg oplever at det kan være svært at få Co2'en ud igen. Stil fustagen ved stuetemperatur og ryst den gerne. Lad den falde lidt til ro og luft ud. Ellers kommer der skum ud af overtryksventilen. Dette gøres flere gange indtil det korrekte tryk er opnået.

Vh. Peder
Peder Tollund
I ØLLETS RIGE ER VI ALLE LIGE
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Vestv »

Thygeseen skrev:Alt er testet som forslået og jeg tror problemet ligger i, at ved tilslutning for snart 14 dage siden, har den stået med et konstant tryk på 2,0 - 2,5 bar, imens fustagen har været på 5 graders køl. Så jeg tror desværre at øllen er overkarboneret.

Køleren i Pygmy anlægget er slået fra så længe fustagen er på køl. Køleren i anlægget bruges kun når vi er på farten og har behov for anden køling. Køleskabet er også for, at holde øllet frisk i længere tid efter ibrugtagning.
Karboneringen er en mulig fejlkilde - har du prøvet med køleren tændt selvom fustagen er på køl? (lad den køre min 10 min før du bedømmer resultatet).

Opbevaring af øllet bør ske ved det ønskede karboneringstryk i forhold til temperaturen.
Du kunne afhængig af løsningen tage fustagen fra og nedjustere trykket med en bleeder med manometer når du er færdig med servering - bruger selv cornelius med dumpventil så efter servering sænker jeg trykket til karbonerings tryk ved enten at kontrollere med manometer eller stille regulatoren ned til karboneringstryk og tømme CO2 af at jeg kan høre den fylder lidt i.
Tollund
Indlæg: 92
Tilmeldt: 6. dec 2013, 10:51
Geografisk sted: 8881, Thorsø

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Tollund »

Jeg lukker altid for co2 når jeg ikke bruger det. Hvis du kører med højere serveringstryk end karbonerings trykket, luftes ud til karbonerings tryk. Håber det giver mening.
Peder Tollund
I ØLLETS RIGE ER VI ALLE LIGE
Thygeseen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. dec 2013, 18:39

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Thygeseen »

Det giver god mening. Men hvordan kender jeg karboneringstrykket for en kommerciel (tuborg) fustage?
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Vestv »

Tænker at du er godt på vej hvis du følger en pilsner i diverse karboneringsskemaer på nettet.
Det kan være at nogen herinde har undersøgt det præcise rummål prøv at søge på forumet.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af peos »

Thygeseen skrev:Det giver god mening. Men hvordan kender jeg karboneringstrykket for en kommerciel (tuborg) fustage?
Hvis du lukker for CO2'en på flasken, inden du sætter koblingen på fadet, så kan du se trykket i fadet på manometret, når du har sat koblingen på. Og det er det aktuelle karboneringstryk.

Der er vist ingen udluftningsventil på sådan et fad, og derfor er du nødt til at sætte et T-stykke med en udluftningsventil på din CO2 slange. Når du har gjort det, kan du lufte ud à en del gange henover nogle dage/uger, indtil trykket i fadet er nede på et passende niveau. For de fleste øl er det ca. 1,0 bar ved de 5 grader, du har fadet stående ved.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Pygmy + køleskab = Øllet skummer

Indlæg af Vestv »

Har nu prøvet at genskabe dit problem på mit eget setup (pygmy 25) og voldsomt overkarboneret noget pilsner og kan kun få den til at danne rent skum som du beskriver hvis du ikke køler nok. Ellers kan jeg løbe det igennem og skænke pænt både ved 5 grader og stuetemperatur på fustagen ved brug af kompensatoren. Har du prøvet at dreje køle knappen til omkring kl 6-7 hvis du ser den som urskive ? Eller har du løst problemet ?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."