Endnu en nybegynder til fadøl

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Endnu en nybegynder til fadøl

Indlæg af israelsen »

Hej,

Har ledt lidt på sitet, men ikke rigtig fundet svar på mine spekulationer så nu håber jeg I kan hjælpe.

Jeg er ny til hele fadøls delen, men har taget en stor beslutning og indkøbt et 2 cornelius fade med regulator, CO2, koblinger osv.

Da jeg ikke har er køleskab der kan rumme fustages, endnu, og har et bryg klar til næste uge, var min umiddelbare tanke at føre det på fadet, udlufte med CO2 også tryksætte det med given tryk ved stuetemperatur alt afhængig af mit ønskede volume. (Tror jeg ønsker omkring 2.5 Volume så 2 bar ved 21 grader).

Første spørgsmål:
Kan jeg tryksætte også frakoble min CO2 flaske - vente en dag eller to også se om trykket er faldet og påføre nyt tryk? Eller er det bedst den står med CO2 på konstant? At frakoble gør måske det tager lidt ekstra tid?

Næste spørgsmål:
Hvordan ser jeg fadet er tryksat og stabilt? Kan jeg sætte min regulator på fadet og se trykket? Kan man montere et eksternt manometer på sit fad og holde øje med når trykket er konstant, så øllet mættet med CO2?

Nu mit øl klar og venter bare på at blive drukket... hvis jeg har fået anskaffet mig et køle/frys så sætter jeg fadet i og sænker temperaturen til 10 grader (tænkt eksempel).

Tredje spørgsmål:
Når der så skal tappes sætter jeg min CO2 til igen, men ved hvilket tryk? Hvis jeg tapper af, men ikke påfylder samme tryk så vil øllet blive afgasset? Så ved 10 grader skal jeg have et tryk på 1,2 bar og servere ved det?

Næste tænkt eksempel: Jeg skal til noget familie tamtam (når det ellers bliver forsvarligt igen...) og har fået mig nogle fine små 2/4 liters mini keg. De skal selvfølgelig fyldes med min karbonerede øl, men hvordan kommer det derover...

Fjerde spørgsmål:
Tænker at der skal bruges 2x”Øl Ball lock haner” med en slange imellem dem og de så kobles på hvert deres fad. Skal det foregå som ved servering? Eller skal der sættes tryk på begge anlæg også langsomt enten hæve eller sænke trykket alt afhængig af hvor jeg vil have det hen?

Håber I kan svare på nogle af mine mange spørgsmål - selvom der nok sker fejl er det jo altid trist at spilde 20 liter øl ;)
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Endnu en nybegynder til fadøl

Indlæg af Broder Jacob »

Hej
Du kan overføre fra en fustage til en anden under tryk.
Hvis modtagertanken er en anelse lavere i tryk end afgivertanken, så vil øllet flyde.
Det hjælper at sætte afgivertanken på et højere sted og modtagertanken på et lavere.
Brug balllocks til at forbinde og brug udgangsrøet på modtagertanken til at tage i mod, så fylder du op fra bunden.

Mht. at fylde på fade og tryksætte dem, så vil jeg klart anbefale, når du nu har en fryser, at du køkler øllet ned til 0 eller deromkring.
Det vil betyde at du kan "tvangskarbonere" dit øl med en CO2 flaske på 4-5 bar, på 15 minutter.
Du kobler CO2 til udgangsventilen (den med det lange rør) og så lægger du fustagen ned på gulvet, ruller den frem og tilbage med foden i f.eks. 5 minutter, tager en pause og så en lille tur igen.

Alt efter afgivertrykket kan du "massere" CO2 ind i det kolde øl, som holder godt på trykket fordi det er koldt.

Når du har gjort det nogle minutter, afkobler du CO2 og lader fadet stå til næste dag, der måler du så trykket ved at lufte CO2 slangen ud, og så sætte den på Ind-ventilen dvs. den ventil på fadet som du skal slutte CO2 til. Du skal ikke tænde for CO2, blot måle det returtryk der kommer fra fadet. Så ved du hvor meget tryk der er i øllet. Gå efter et tryk på 1,5 bar. Det passer smukt til fadøl.

Pøj pøj med det.
Hyg
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Endnu en nybegynder til fadøl

Indlæg af L.R. »

Her er også noget om fadøl.
https://www.dunweber.com/docs/beer/kegging/" onclick="window.open(this.href);return false;

L.R.
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Endnu en nybegynder til fadøl

Indlæg af israelsen »

Hej,

Tak for hurtigt svar, men mit problem er at jeg ikke har en fryser/køleskab til rådighed - endnu.

Jeg fik øllet på fad, luftede det ud med CO2 og satte 1,8 bars tryk på ved ca. 22 grader. Det godt nok dejlig nemt i stedet for 18 liter i flasker! :)

Øllet har stået nogle dage, hvor jeg har rystet fadet et par gange, hørt der kom CO2 ind, men her til morgen satte jeg fadet til regulatoren igen og der var den næsten ikke faldet i tryk, så nu den smidt i skuret hvor der, alt afhængig af vejret, er omkring de 10-15 grader.

Det korrekt forstået at imorgen når øllet gerne skulle være kølet ned, så hvis der er opnået ligevægt så skulle trykket i mit fad gerne korrespondere med temperaturen - korrekt? Hvis det tilfældet, så den vel klar.

Ret mig hvis jeg er forkert på den, men så tager jeg trykket af fadet, sætter lidt CO2 på, 0,5 bar? Også ellers min picnic hane?
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Endnu en nybegynder til fadøl

Indlæg af Broder Jacob »

Hvis du måler 1,8 bar dagen efter, burde den værre klar. Tag evt. en kontrolmåling, så det ikke kun er den frie CO2 du har målt på.
At trykke ind med 1,8 bar er et lavt tryk som kræver meget tid.
Prøv evt. "real life test" og skænk dig et glas øl, fra den 10-15 grader varme fustage.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."