Eftergydning.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Eftergydning.

Indlæg af Mclerch »

Lige et spørgsmål om eftergydning.
Har set en formel på udregning af eftergydningsvand der så sådan her ud :Forventet ølmængde - (mæskevand -1 liter vand pr kg malt )
Jeg skal igang med min første bryg og har en opskrift hvor der skal bruges 5 kg malt og 15 liter mæskevand. Nu har jeg så læst at man skal tilføje 7 liter vand, som ligger under filtret.. Mit spørgsmål går så på om de 7 liter skal ligges til de 15 liter mæskevand, så det nu hedder 22 liter mæskevand.
Håber i forstår mit spørgsmål.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Eftergydning.

Indlæg af JAFU »

Den mængde vand du tilsætter “under sien” skal medregnes, så du er ganske rigtigt oppe på 22 liter mæskevand.
For at dit regnestykke for forventet ølmængde kommer til at passe, skal du dog have et par faktorer yderligere med.
Den times tid du koger humlen, vil der fordampe vand - nok 2 til 3 liter. Det skal trækkes fra.
Når humlekogningen er færdig og du tapper over i din gæringsbeholder, får du ikke al væsken med over. Der vil være en del bundfald, som har det bedst med at blive efterladt. Det volumen (1-2 liter) skal du også trække fra i dit regnestykke.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Re: Eftergydning.

Indlæg af Mclerch »

tak for svar.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Eftergydning.

Indlæg af Borg »

JAFU skrev:Den mængde vand du tilsætter “under sien” skal medregnes, så du er ganske rigtigt oppe på 22 liter mæskevand.
For at dit regnestykke for forventet ølmængde kommer til at passe, skal du dog have et par faktorer yderligere med.
Den times tid du koger humlen, vil der fordampe vand - nok 2 til 3 liter. Det skal trækkes fra.
Når humlekogningen er færdig og du tapper over i din gæringsbeholder, får du ikke al væsken med over. Der vil være en del bundfald, som har det bedst med at blive efterladt. Det volumen (1-2 liter) skal du også trække fra i dit regnestykke.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Lige for at der ikke skal være tvivl.

Når du skriver, at fordampning (2-3 liter) og bundfald (1-2 liter) skal trækkes fra, så betyder det, at mængden af spargevand skal forøges med de liter.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Eftergydning.

Indlæg af JAFU »

Ja - lige præcis.


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."