Tilsætte flaked corn

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Tilsætte flaked corn

Indlæg af Jokjaer »

Hej alle og tak for medlemskab :-) Jeg er ny inden for brygning efter jeg fik et ølbrygningssæt fra JM Bryg i fødselsdagsgave. Desværre er de medfølgende instruktioner lidt mangelfulde, så nu håber jeg at kunne blive klogere herinden....

Der er en stor sæk malt (på 4-5 kg), men også en meget mindre pose med noget der ligner mini cornflakes. Jeg er med på at malten skal i de 25 L opvarmede vand på 67 C (i en BIAB-pose), men er der nogen der ved hvornår de mini cornflakes (jeg antager det er flaked corn) skal i i processen? Jeg antage, at jeg bare klipper hul på posen og blander dem i med malten?

Der er også en sjov pose i noget der ligner gazebind med. Er det en humlepose?

Er det i øvrigt vigtigt med de 25 L vand, som står i opskriften? Den medfølgende bryggermaskine kan knap indeholde 25 L, så det kommer jo til at flyde over...

Mange tak!
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Tilsætte flaked corn

Indlæg af Peterdanske »

Hejsa, og velkommen til.

Jeg var lige inde og se på det brygsær du har fået, der står at det er en 27 liter elgryde, som de plejer at være.
Med en volumen på 27 l går det nok ikke helt galt, varm 15-18 liter op og start din mash, når tiden ifølge opskriften er gået løfter du din pose op så den kan dryppe af, når den kun små drypper lidt sparger/efterlyser du med 70-72 grader vand til du når op på maks volumen, der skal lige være plads til at du kan få den i kog uden det løber over, efter lidt tid er der kogt så meget vand af at det ikke så let koger over.

Det er helt sikkert bare Flaked majs, det skal bare i sammen med resten af malten. Gazen er en humlesok, i med humlen og bind en lille knude, så skal det bare lige med ifølge opskriften.

Fed hobby du har fået, men pas på, det kan hurtigt gribe om sig :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Tilsætte flaked corn

Indlæg af Jokjaer »

Hej Peterdanske - og tak for hjælpen :-)

Den humle er jo i overensstemmelse med vejledningen lagt i fryseren for 7-8 måneder siden. Den er vakuumpakket, men er der noget at vinde på at tage den ud dagen før? Eller skal den bare direkte fra fryseren og i?
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Tilsætte flaked corn

Indlæg af Ctharth »

Hej

Jeg tænker den er rarere at afveje og arbejde med frossen og at det umiddelbart ikke gør den store forskel om den bliver tilsat frosset eller tøet.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."