sukkermængde

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

sukkermængde

Indlæg af jakobø »

jeg har prøvet lidt frem og tilbage med det lille hjælpe program der er på håndbryg.dk, til at hjælpe med at beregne sukker mængden til karbonering, men kan det pase at eksempel vis 8 liter ale skal have omkring 43gram sukker til at karbonere cirka rigtigt?? syntes ikke det lyder af meget
JanLund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. okt 2006, 10:07
Geografisk sted: Ikast

Indlæg af JanLund »

Ja det kan godt passe.

Ale's er generelt ikke så karbonerede som andre stil-arter, men derfor kan du jo sagtens vælge at bruge mere sukker. Jeg har netop brygget en belgisk ale som jeg karbonerede med ca. 9 gram sukker pr. liter (jeg havde problemer med at der stort set ikke var kulsyre i mit første bryg, så jeg ville være helt sikker). Jeg kan lige love dig at der var kulsyre i den, nok også en tak for meget, men jeg vil hellere have for meget end for lidt.

Så 43 gram (~5 gram pr. liter) er ikke helt ved siden af, men som sagt kan du sagtens bruge mere hvis du vil være sikker på at få nok kulsyre.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

men hvis jeg gerne vil have at man ikke er tvivl om at der er kulsyre så skal jeg omkring 50-60 gr eller hvad vil du sige?
så er det godt nok lidt mere end ale normalt, men det syntes jeg ikke gør noget
JanLund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. okt 2006, 10:07
Geografisk sted: Ikast

Indlæg af JanLund »

Ja ved 60 gram bør du i hvertfald få godt med kulsyre i.
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Prøv evt. denne karbonerings beregner.

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html

Den giver i dit tilfælde ca. 41g ved en en CO2 volume på 2,2, samt en karbonerings temp. på 20C, hvis der bliver brugt rørsukker.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

det var også den jeg havde prøvet men syntes ikke det lød af meget
Ovi

Indlæg af Ovi »

Hej Jakob

Med 25+ bryg på bagen kan jeg berolige dig med at det rent faktisk er nok - for stilarten! Det er klart at hvis man er vant til kun at drikke pilsner-øl, så vil man ikke nødvendigvis sætte pris på den mindre mængde kulsyre.
Jeg brygger altid omkring 25 liter, og dertil bruger jeg mellem 140 og 200g sukker (hvedøl undtaget), så dine estimater ser fine ud.

Om man mener at over- eller underkarbonering er værst må være op til den enkelte. Faren ved overkarbonering er bare at din øl nemt kan komme til at skumme over ved åbning. Og nu har jeg generelt en svaghed for engelske øl med lavt kulsyreindhold...

Lad os høre hvad det bliver til når den har lagret en måneds tid.
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg tror det sluttende bliver at den får knap 50 gram så er det lidt over stilen, men ikke for meget.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."