Kan det gære for lang tid?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
hotdp
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26. okt 2006, 13:18
Geografisk sted: 5000 Odense

Kan det gære for lang tid?

Indlæg af hotdp »

Hej
Jeg er igang med at lave noget Pale Ale, det er min første bryg og er lidt nervøs for om jeg gør det rigtigt. Jeg har læst at den skal gære i mindst 7 dage ved mellem 20 - 24 grader. Den har nu stået i 8 dage, jeg har læst at man normalt bruger et hydrometer til at se hvornår den er klar, men sådan en kan jeg ikke nå at få, før om mange dage.. Hvad gør jeg? Kan den gære for lang tid? Hvad vil der ske? eller skal jeg bare give den 11 dage for at være sikker?

Håber i vil hjælpe mig så min første bryg ikke bliver ødelagt.
Veritas
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. aug 2006, 18:07
Geografisk sted: Silkeborg/Odense
Kontakt:

Indlæg af Veritas »

Velkommen til og tillykke med dit første bryg... :-) Det er lidt svært at se om dit bryg er færdiggæret når du ikke har et hydrometer, men det er bedre at du lader det stå "for længe" end for kort tid.
Jeg er selv relativ ny i faget, men jeg lader altid mit stå i mindst 14 dage på gærspanden. Jeg mindes at have læst et sted, at man muligvis kan få en bedre øl af at lade den stå til gæring gennem længere tid end 14 dage.
Hvis den ikke er gæret færdig på gærspanden, gære den i flaskerne i stedet for, hvilket kan give dig store problemer (læs håndgranater).

Det korte af det lange er at det må hellere stå for længe end for kort, men de kloge mennesker her omkring kan nok give dig en bedre forklaring end mig... ;-)
hotdp
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26. okt 2006, 13:18
Geografisk sted: 5000 Odense

Indlæg af hotdp »

Mange tak :-) Og tak for det hurtige svar.
Kan mærke at det her er noget man bliver bidt af!
Det er ikke fordi jeg vil skynde mig at gøre den færdig, men var bange for at øllen blev dårlig af at stå for længe? Rådne mm?
Veritas
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. aug 2006, 18:07
Geografisk sted: Silkeborg/Odense
Kontakt:

Indlæg af Veritas »

Som sagt er her folk der er mere kyndige på området end jeg, men indtil at de ankommer skal jeg da gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål.
Dit bryg begynder ikke at "rådne" på gærtanken af flere forskellige årsager, dels pga af den alkohol den danner, dels pga nogle konserverende ting og sager der findes i det humle du har kogt med. Og også fordi at den ikke er i direkte "berøring" med luften (forudsat at du har monteret låget på gærspanden korrekt), så der skulle gerne være Co2 i spanden i stedet for alm. luft...
Og ja, man bliver hurtig bidt af en gal ølhund... :-)
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Du kan rolig lade øllet stå i en månedstid, det vil næsten helt sikkert bare blive bedre. Længere t id bør det ikke stå uden at blive stukket om.

Med omstikning menes at øllet hældes på en anden gærringstank, hvor gærringen i princippet fortsætter, nu kaldes det bare 2. gærring/modning/lagring. Grunden til at man stikker om er for at få gærren skilt fra øllet, ellers kan der komme dårlig smag i øllet. De fleste vælger at stikke om allerede efter en lille uge.

Thomas
- det dufter godt - det smager godt - og så krummer det ikke i sengen!
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Der skal noget til før det går galt.

MEN Det er ikke tilrådeligt at lade sit øl stå på gæren i den primære gæringstank alt for længe.

uge, 14 dage, tre uger, ja enda en måned er ok for en ale, noget kortere tid for en undergæret øl.

Der kommer et tidspunkt hvor gæren kan gå i autolyse, den nedbryder sig selv og afgiver nogle underligt smage til øllet som fx. brændt gummi, og gammel gær.

Nu er dettte et meget simplificeret indlæg for lidt mere dybte kan man starte her

--> http://www.howtobrew.com/section1/chapter10-3.html

MVH
Kasper Malmberg
hotdp
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26. okt 2006, 13:18
Geografisk sted: 5000 Odense

Indlæg af hotdp »

Puha er i tvivl, nu er der gået 12 dage, synes den lugter lidt surt og af gær. Smagen ja det er svært at beskrive, synes ikke den smager af gær?
Den smager ikke dårligt? Men ved jo ikke hvordan den skal smage :-/
Hvad skal jeg smage/kigge/lugte efter? Er den ved at være klar?
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Den tråd lytter jeg lige med på.

Indlæg af gotskov »

Jeg er i gang med det samme, mit har dog kun lageret i 8 dage nu, men har samme "problemer".

Min tank har dog været åben, så jeg er lidt nervøs for at lade den stå for længe.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Hvordan det skal lugte syntes jeg det er svært at beskrive.

Tilgengæld er det nemt at beskrive hvordan det skal smage, når der er infektion i øllet. Youghurt eller eddike! Forsaget enten af mælkesyrebakterier eller eddikebakterier.

Hvis i har en nogenlunde fornuftig tætsluttende gærtank forøges infektionsrisikoen ikke ved at lade det stå. Det er når i skal flaske øllet at farerne opstår!

Er der først gået infektion i er der ikke noget at gøre. Hvis det stadigt er drikkeligt er det bare med at få det drukket, det bliver helt sikkert ikke bedre, men det er heller ikke sikkert det bliver værre.

Jeg har haft en stout der havde et strejf af infektion. Det var egentligt ok! Det var en lidt speciel øl, men på ingen måde ubehagelig, jeg drak rub og stub.

Til sidst: Om øllet kan flaskes afhænger udelukkende af om dine målinger er stabile omkring den forventede FG.

Thomas
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Med hensyn til hvor længe gæringen kan foregå på primær, så lavede jeg engang en ESB, men kunne ikke nå at flaske den inden jeg skulle ud og rejse.

Efter 1½ måned lugtede og smagte den af en blanding af ferskner og det tang man bruger til at lave sushi med. Ikke direkte ubehageligt, men heller ikke noget vi gad at have en øl til at smage af.

Så vi hældte den ud.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Fersken aromaen plejer at komme af for varm gærring, og ikke af at øllet har stået for længe. Hvis nogen har smagt GB's Valentine ale så kender de smagen. Hvilken gær brugte du?

Tang aromaen kan jeg ikke give en forklaring på, men prøv at kigge her: http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Thomas
- det dufter godt - det smager godt - og så krummer det ikke i sengen!
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Martin Molich skrev: Efter 1½ måned lugtede og smagte den af en blanding af ferskner og det tang man bruger til at lave sushi med. Ikke direkte ubehageligt, men heller ikke noget vi gad at have en øl til at smage af.

Så vi hældte den ud.
Det var ærgeligt.
Smagte den også som den duftede?
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Ja det gjorde den. Ikke så man får kvalme, men bestemt heller ikke lækkert. Slet ikke noget man ville invitere venner til at smage.

Nu, jeg tænker over det, var der et fint lag hvid film i overfladen. Ved ikke hvad det var, men det lugtede ikke direkte råddent eller muggent.

Vi brugte vist i øvrigt S-04, men tror ikke at det er gæringen der gav fersken-aromaen. Dels har den ikke gæret varmere end andre øl vi har lavet og dels var det ikke helt rigtig fersken, men en lidt vammelsød duft der mest af alt mindede af fersken.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Det hvide lag er en svamp, jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men jeg kan da finde det.

Jens
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."