Omstikning!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Cornelius
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. jul 2006, 10:46
Geografisk sted: Næstved

Omstikning!

Indlæg af Cornelius »

Hej
Jeg skal brygge min første batch her på lørdag. Det bliver en "Min første IPA" fra Brygladen. Med hensyn til omstikningen hvornår bør jeg gøre det? Ca. halvvejs eller hvad?

På forhånd tak
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Re: Omstikning!

Indlæg af Mr. P »

Cornelius skrev:Jeg skal brygge min første batch her på lørdag. Det bliver en "Min første IPA" fra Brygladen. Med hensyn til omstikningen hvornår bør jeg gøre det? Ca. halvvejs eller hvad?
Du bør stikke den om, når den primære gæring er færdig, dvs. når en vægtfyldemåling viser, at den er nået ned omkring den FG, som opskriften foreskriver, i dette tilfælde 1008 – 1014.

Med andre ord: Når den har gæret en uges tid tager du en måling. Hvis den er 1014 eller derunder, stikker du om. Ellers venter du et par dage og måler igen.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Cornelius
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. jul 2006, 10:46
Geografisk sted: Næstved

Re: Omstikning!

Indlæg af Cornelius »

Super!! Mange tak skal du have. Jeg var bare i tvivl, fordi jeg regnede med at man flaskede når FG var nået, men man skal altså omstikke på dette tidspunkt kan jeg forstå. Hvor længe skal den så stå på 2. fermentering? Indtil gæringen er helt slut???

MVH Cornelius
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 12:38
Geografisk sted: Odense

Re: Omstikning!

Indlæg af Mr. P »

Cornelius skrev:Super!! Mange tak skal du have. Jeg var bare i tvivl, fordi jeg regnede med at man flaskede når FG var nået, men man skal altså omstikke på dette tidspunkt kan jeg forstå. Hvor længe skal den så stå på 2. fermentering? Indtil gæringen er helt slut???
Gæringen består af 3 faser:
1: Adaptive fase
Her formerer gæren sig og gør sig klar (tilpasser sig) til at producere alkohol. I den adaptive fase bruger gæren ilt, og det er derfor, at det er vigtigt at ilte urten når gæren tilsættes.

2: Attenuative fase
Gæren spiser løs af sukkeret og procucerer forskellige affaldsstoffer, primært alkohol og CO2, men også andre stoffer, f.eks. diverse estere. Det er i denne fase, at det blopper lystigt i gærrøret og vægtfylden når ned omkring FG.

3. Conditioning fase
Når gæren har spist det forgærbare sukker, går den videre til fase 3. Her begynder gæren at omdanne nogle af de affaldsstoffer, der blev produceret i fase 2 (øllet modnes).

Det idelle er at omstikke, når gæren går fra fase 2 til 3, men overgangen er lidt flydende, forstået på den måde, at faserne lapper lidt over hinanden.

Hvor længe den skal stå på 2. fermentering afhænger af øltypen, gæren, temperaturen m.v. Den skal som minimum stå så længe, at der ikke er forskel på vægtfylden på to prøver taget med et par dages mellemrum. Et par uger på 2. fermentering er meget normalt, men øllet må gerne stå længere.

Læs evt. mere her:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter8.html
Især dette afsnit:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter8-2.html
mvh Poul
www.ohbl.dk
Cornelius
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. jul 2006, 10:46
Geografisk sted: Næstved

Re: Omstikning!

Indlæg af Cornelius »

Tak for det meget uddybende svar. Jeg var faktisk også inde på howtobrew lige efter jeg skrev sidst. Jeg må lige læse det hele igennem. Jeg havde ikke lige tid. (arbejde...)
Men på forhånd tak.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."