Skal jeg smage allerede nu?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar

Skal jeg drikke nu?

Afstemning sluttede 8. dec 2006, 14:40

Ja for h....... ned med den
10
77%
Nej, det ville være synd. Giv den mere tid.
3
23%
 
Afgivne stemmer: 13

gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Skal jeg smage allerede nu?

Indlæg af gotskov »

Jeg har brug jeres hjælp til, at besvare et af de helt store, af livets mange spørgsmål.

Skal jeg smage mit bryg allerede nu???

Jeg har lavet en Abbey ale, et beerkit fra brewferm.

Det har har nu stået i kælderen (15 grader) i 9 dage. Ifølge vejledningen skal det være "færdigt" efter 6-8 uger ved 10 grader.

Jeg har tappet 15x70cl og 19x33cl.

Jeg er naturligvis meget spændt på at smage resultatet og kan næsten ikke vente, men vil selvfølgelig ikke spilde de gyldene dråber. Grunden til at smage nu, er naturligvis for at lærer noget og følge udviklingen på mit første bryg. Jeg brygger jo hverken for at spare tid eller penge, men derimod for sjov.

Så skal jeg smage nu?
ziggystardust
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23. okt 2006, 19:09
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af ziggystardust »

Hvis det var mig ville jeg da prøve en enkelt 33cl og vurdere ens hårde arbejde. ;)
Sådan gjorde jeg ihvertfald med mit mr.beer bryg, og kan kun sige det er spændende at følge øllets modning. :)
Monkeybrew... We just love beer.
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

min første all-grain stod 5 dage inden jeg smagte den første gang! og der fandt jeg ud af at den stod for kodt til karboneringen rigtig kom nogen steder!. lidt varme på og en uge senere var den god. så nu er den på lager
Veritas
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. aug 2006, 18:07
Geografisk sted: Silkeborg/Odense
Kontakt:

Indlæg af Veritas »

Jeg ville nok vente til weekenden med at knappe en 33 cl. op, så er burde den helt sikkert være færdig karboneret i flasken. Men ellers er det en god ide at følge øllens udvikling ved at åbne nogle af og til. Hvis du så syntes at det er en fantastisk øl, så må du jo bare brygge noget mere af den. Vi brygger jo for at det skal drikkes, ikke fordi at det ser pænt ud i en flaske... ;-)
-Jesper
http://www.silkeborg-bryghus.dk
Homer no function beer well without
Ovi

Indlæg af Ovi »

Jeg vil anbefale dig at sætte din øl ved stuetemperatur i 1-2 uger, ellers vil karboneringen tage forholdsvis lang tid - og det er du jo ikke interesseret i.
Stil den ind i "varmen" i dag, og smag på den på fredag.
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Re: Skal jeg smage allerede nu?

Indlæg af chevydk »

gotskov skrev: Det har har nu stået i kælderen (15 grader) i 9 dage. Ifølge vejledningen skal det være "færdigt" efter 6-8 uger ved 10 grader.
15C virker som en noget lav fermenterings temperatur til en Abbey Ale, er du sikker på det er korrekt?

Tror du ikke de 10C er lager temp. , som de anbefaler i 6-8 uger for klaringen og modningens skyld?

Jeg kender ingen Abbey gær der arbejder ved 10C.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Jeg er meget enig i at den skal stilles ved stuetemp. før der kommer brus i, 5 dage plejer at være tilstrækkeligt (søndag til fredag aften!)

Så skal du igang med det hårde og slidsomme arbejde med at følge øllets udvikling. Efter min mening er det helt nødvendigt at smage på øllet mindst en gang om ugen, mindre vil ikke give et præcist billede af udviklingen. Det hele skal naturligvis behørigt føres ind i en smagslog. Jeg har pt 7 bryg på lager, så det er et hårdt job, men nogen skal jo gøre det!

Thomas
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Indlæg af gotskov »

Close the bottles with crown caps and store them in a warm area for about 5 days. This second fermentation takes about 1 week. Let the beer mature for at least 6 – 8 weeks in a cooler area (10°C). Pour out your delicious BREWFERM beer carefully without stirring the sediment. CHEERS !

!!!! Jeg har sgu da overset det om de 5 dage totalt !!!!!!!!!!!

Kan jeg nå at redde det?

For lige at gøre det helt klart, så har jeg flasket og stillet flaskerne direkte ned i kælderen, hvor der er ca 15 grader.

De har altså ikke fået de nævnte 5 dage "in a warm area".
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

ja jeg lavede samme fejl med mit første bryg! så skruede jeg da bare op for varmen i kælderen en uges tid! det hjalp
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Indlæg af gotskov »

jakobø skrev:ja jeg lavede samme fejl med mit første bryg! så skruede jeg da bare op for varmen i kælderen en uges tid! det hjalp
Lyder godt.....jeg troede lige jeg havde ødelagt det hele.........!
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Nej, du har ikke ødelagt dit bryg.
Stil dem et varmere sted, vel omkring de 20-22C, og dit øl skal som jakobø skriver nok blive karboneret.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

hvorlænge

Indlæg af gotskov »

Det er rigtig rart at høre.

Øllet er hentet op fra kælderen og jeg forbedrede mig på skænderierne med konen, omkring placeringen af mine 2 ølkasser ved siden af sofaen. :-)

Men hvorlænge skal jeg have dem heroppe inden jeg sætter dem tilbage i den "kolde" kælder?

Og så har jeg smagt. Jeg kunne ikke lade være. Men det var en god oplevelse. Der kom en lille pssssttt lyd da jeg åbnede, så lidt er der sket.

Smagen? Ja den er faktisk ok. Den smager stadig af gær og er lidt "skarp" i det. Men gær forsvinder vel og jeg håber at lidt lagring kan gøre den lidt mere rund.

Så den skal nok blive god.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Indlæg af MonkeyBrew »

Det lyder som om du er på vej ad den rigtige sti med den øl. Jeg havde en Oatmeal Stout der ikke ville karbonere ordenligt, så tog jeg kassen med op i stuen en lille uges tid (med konens bemærkninger hængene over hovedet selfølgelig, hæhæ. Det lader til at være fælles træk for os herinde). Men trods de negative vibartioner, forhindrede det ikke min stout i at karbonere helt perfekt... Ahhh hvor er det er dejlig lyd. Man kan høre når det er rigtigt. Mht gærsmagen så forsvinder den lidt hen af vejen. Den vinder absolut ved lagring. Held og lykke med den. Vil gerne høre mere om hvordan den udvikler sig. :D

Mvh.

Lars
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: hvorlænge

Indlæg af mas »

gotskov skrev: Men hvorlænge skal jeg have dem heroppe inden jeg sætter dem tilbage i den "kolde" kælder?

Og så har jeg smagt. Jeg kunne ikke lade være. Men det var en god oplevelse. Der kom en lille pssssttt lyd da jeg åbnede, så lidt er der sket.

Smagen? Ja den er faktisk ok. Den smager stadig af gær og er lidt "skarp" i det. Men gær forsvinder vel og jeg håber at lidt lagring kan gøre den lidt mere rund.

Så den skal nok blive god.
Det lyder som om det er gået fint ved 15 grader når flaskerne allerede siger psssstt. De behøver ikke stå særligt længe i varmen!

Gærsmagen vil blive kraftigt reduceret så snart karboneringen er helt overstået og gæren falder til ro. Lagringen vil helt sikkert gøre den mere rund!

Thomas
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Hvis du har mulighed for at lagre den ved ca. 5C, så vil din gærsmag helt sikkert forsvinde, da gæren derved sætter sig hårdt i bunden af flaskerne istedet for at flokulere rundt i øllet.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."