Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Alm. Nybegynder hjælp.
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af BenjaminKE »

Hej kære medbryggere,

Jeg har efterhånden prøvede en del forskellige metoder for at tvangskarbonere mit øl på cornelius fustage men har ikke fundet den optimale metode..

Så hvordan gør du?

Jeg har prøvet at:
1. køle fadet ned, tilsætte CO" ved høj bar og så ryste.
2. Sat trykket på en bar, ved stuetemperatur og så ladet stå i en uges tid.
3. Sat trykket på en bar, ved stuetemperatur, rystet i en 20 minutters tid for så at lade stå et par dage yderligere..

Generelt sætter jeg altid co2 koblingen på øl udgangen. Jeg har fået mange forskellige udfald men intet hvor jeg har været 100% tilfreds.
Det skal siges at jeg køre med to set-up af fadøl. Et pick-nik setup med to haner i køleskab til hverdagsbrug og så det store med 3 haner som er bliver kølet via isbank.

Jeg har købt en bleeder-valve nu her da jeg vil til og lave et par tests for hvor meget CO2 jeg formår at putte i øllet for så derfra at finde ud af hvilken mænde jeg finder passende.

Men vil meget gerne have Jeres feed-back hvis i har et system i synes er kanon for så vil jeg teste det.
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af Christian »

Du slår op i en tabel som denne: http://www.aal-bryg.dk/Brygning/Tvangskarbonering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Her finder du ud af hvor mange volumen CO2 ølstilen skal have. Når du så kender den temperatur faddet står ved så slår du op i tabellen og finder det tryk du skal sætte på. Lad det stå med det tryk i en uges tid og du er i mål.

Hvis du f.eks. gerne vil ramme 2.4 volumen CO2, og faddet er 7 grader C, så skal du sætte 0.9 bar på.

Hvis du vil karbonere hurtigere kan du i starten sætte et højere tryk på (2-3 bar), køle øllet ned, og evt også ryste det lidt. Pas på det ikke overkarboneres og når du nærmer du en passende mængde CO2, så finder du dit tryk i tabellen.

Færdig - bum - det er faktisk meget let.

Mvh
Christian
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 13:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af mage »

Og det gode ved at tvangskarbonere er at man hele tiden skal huske at smage på øllet. Igen og igen. Igen og igen....

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk and BUNDGAS! BUNDGAS! BUNDGAS!
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af BenjaminKE »

Christian du skriver:
Christian skrev: ... slår du op i tabellen og finder det tryk du skal sætte på. Lad det stå med det tryk i en uges tid og du er i mål.


-> Så lader du jo også dit øl stå i længer tid end anbefalet ud fra det skema du sender (der står 2 dage) - Er det din erfaring at det bliver bedre ved en uge end 2 dage?


Mage:

Helt sikkert, kontrol og opfølgning er vigtige elementer i ølbrygning :-)
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af Christian »

Det er min erfaring at 2 dage ikke er nok, men jeg synes også det afhænger af temperaturen. Jo koldere jo hurtigere har det med at karbonere.

Hvis du bruger det tryk fra tabellen der passer til det volumental du vil have, og den temperatur øllet har, så kan du bare lade den stå lige så længe du vil. Det er en balance tilstand, mellem tryk og mængden af CO2 opløst i øllet. Øllet vil ikke overkarbonere.

I praksis plejer jeg oftest at sætte 2-3 bar på til at starte med. Så slukker jeg for CO2, og hen over de næste dage lukker jeg lige op en gang imellem så den lige får et skud CO2, så der kommer tryk på igen. Når den er ved at være der så sætter jeg den på det tryk jeg finder i tabellen.

I fadølsanlægget bruger jeg også dette tryk gældende ved de 5 grader jeg har i min kegerator, så øllet ikke står og over eller underkarbonerer. Anlægget skal jo selvfølgelig tilpasses med længder af slanger/bremseslanger/kompensator så det kommer til at passe med et passende serverings tryk ved hanen.

Mvh
Christian
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af BenjaminKE »

Hej igen,

Jamen jeg kører jo mit ene set med picnic hane som max kan holde 2 bar..? Det står konstanst i køleskabet meen vil det ikke skabe ballede hvis mit øl indeholde 2,2 co2, og jeg max må sætte 2 bars tryk på? Så vil den vel trykke co2 tilbage i co2 patronen=? Eller findes der et back-flow filter for CO2?

Men ellers tak for svar end til vider..
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af Christian »

Hej igen
Du må ikke forveksle hvor mange volumen CO2 der er i øllet eller skal være, med hvor mange bars tryk du skal sætte på. Det er 2 forskellige ting.
Hvis dit øl står i køleskabet ved 5 grader og du vil have 2.2 vol CO2, så skal du sætte 0.7 bar på jvf tabellen. Så det kan picnic hanen snilt klare.
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af BenjaminKE »

bum.. der faldt 5 øren.. MEN - for at være sikker..

Hvis jeg karbonerer mit øl ved 20 grader rumtemperatur og gerne vil opnå 2,6 mængde CO2 i øllet så skal jeg lade det stå i en uge ved 2,0 bars tryk.. Når jeg så vil tage hul på fadet sætter jeg det på køl, venter en dag eller to til fadet er 5 grader og så kan jeg godt sætte min picnic hane på og tappe uden problemer=?

//Benjamin
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 10:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af Christian »

Bum bummelum- yes det er rigtigt. Trykket vil falde i fustagen når du får den kølet ned. Hvis ikke det falder nok, så hiv lidt i sikkerheds ventilen, og find det tryk der skulle passe med 5 grader. Dvs 1.0 bar for 2.6 Vol CO2.
PS: Hvis du har mulighed for det så opbevar dine fustager med øl på køl. Øllet holder sig friskt meget længere.
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af BenjaminKE »

Sådan, Christian mange gange tak.. Du kan holde weekend med rigtig god samvittighed om at du har hjulpet en medbrygger.. :-)

Ang. fustager på køl er det et fremtidige ønske om at have en kummefryser til opbevaringssted men end til da må jeg nøjes og drikke det hurtigere :-)

//Benjamin
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af RuneV »

Christian skrev:Bum bummelum- yes det er rigtigt. Trykket vil falde i fustagen når du får den kølet ned. Hvis ikke det falder nok, så hiv lidt i sikkerheds ventilen, og find det tryk der skulle passe med 5 grader. Dvs 1.0 bar for 2.6 Vol CO2.
PS: Hvis du har mulighed for det så opbevar dine fustager med øl på køl. Øllet holder sig friskt meget længere.
Ved godt det er en ældgammel tråd, men jeg,gør nøjagtigt som beskrevet.

Køler min fustage ned til 5 grader. Sætter CO2 på ølsiden ved 2 bar og ruller fustagen i ca 5 min. Lader fustagen står 3 dage i køleren ved 5 grader. Sætter en picnic på der har en ca 1 meter ølslange. Lukker trykket af min cornelius og sætter trykket til 1 bar.

Øllet sprøjtes ud og bliver til 70% skum. Totalt uden karbonering.

What to do?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af Knet »

Er der bremseslange på din picnic? Eller er det 3/8 ølslange? Der skal bremses lidt...

Men ellers kan den være overkarboneret. Man mister jo lidt kontrollen når det rulles ind. Og når du alligevel lader den stå i 3 dage kan du ligeså godt bare give den nogle høje skud til at starte med og så lade den stå med lavere tryk permanent efterfølgende.

Selv sætter jeg den i køleren og slutter CO2 til en uges tid. Bar jf. diverse tabeller afhængig af øltype. Typisk 0,8 til 1,0. Sat på CO2 indgang. Og så difunderer det langsomt ind i øllet. Tålmodighed er en dyd. Men det har ikke slået fejl endnu. Og kun skum på toppen af øllen ved tapning.
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 21:33
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af claus1907 »

Hej
Jeg er helt ny på cornelius, så lige et hurtigt spørgsmål.
Skal jeg forstå det således, at når øllet har karboneret en uges tid, så kan jeg lukke helt ned der for co2 ?
Jeg har fået en pygmy 25K, og kan derved bruge den indbyggede kompressor til at drive øllet med

Eller skal co2 være åben for at "vedligholde" trykket ?

vh
claus
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af skidemajet-inc »

Du må kun bruge kompressoren til at drive med, hvis du er sikker på at alt øllet bliver drukket samme dag (inden for et par dage), da øllet ellers vil blive iltet og blive dårligt!
Hvis der skal tappes af flere omgange skal du bruge CO2 til at drive med :)
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 21:33
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Hvordan tvangskarbonere du dit Cornelius fad?

Indlæg af claus1907 »

skidemajet-inc skrev:Du må kun bruge kompressoren til at drive med, hvis du er sikker på at alt øllet bliver drukket samme dag (inden for et par dage), da øllet ellers vil blive iltet og blive dårligt!
Hvis der skal tappes af flere omgange skal du bruge CO2 til at drive med :)
Tak for ihjælpen
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."