Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Alm. Nybegynder hjælp.
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

Lige et spørgsmål i dette fantastiske forum.

Har en overgæret hvedeøl stående i gærspand nu men hvornår er den klar til at komme på flasker ?
Den har stået 16 dage nu og bobler stadig hvert 30 sek ca, havde dog en lille pause efter en stormgæring hvorefter jeg tilsatte mere gær.
FG på 1015 er tæt på nået nu.

Hvad er jeres bud - er der nogen regel på hvornår den er klar til tapning ?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af fjorgensen »

Den er klar til tapning når den er færdiggæret ;-)

Hvis det er en almindelig øl, altså ikke en alkohol-stærk øl, bør den være færdig i løbet af 1-2 uger. Mine bryg lader jeg stå i 2-3-4 uger inden jeg tapper på fade og flasker, men det afgørende er din SG i forhold til forventet FG.

Har du målt på øllet ?
keep it simple !
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

Når dit bryg er stilnet af, så foretager du en måling med din oechlevægt. Så venter du ca. 3 dage eller mere gør heller ikke noget, og foretager en måling igen. Hvis tallet er faldet siden sidste måling, er den ikke helt færdiggæret og du kan uden problemer give den en uge mere. Så gentager du processen. Når der ikke er forskel på målingerne gennem nogle dage er øllet færdig. Jeg plejer at give det en uge mere når der ikke har været forandring. Bare for sikkerheds skyld. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

Jeg må bare have tålmodighed og vente, til der falder ro på den.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Nimbus39 »

Nu kommer der lige et lille opstød fra "ham den gamle sure i hjørnet..."

Hvorfor har alle altid så travlt med at få øllet tappet? Tag det med ro, ting tager tid og håndbryg handler ikke (efter min mening) om tempo men om fordybelse, kvalitet og give sig tid til at kæle for detaljen - og det er det der skinner igennem i det færdige produkt :-)

Tak, så fik jeg det ud...
"We now return to our regular programme..."

Jeg giver altid mine bryg mindst 1 uge fra jeg konstaterer aktivitet i gærlåsen til jeg tapper det. Øllet kan nemt stå 6+ uger på gæren uden det skaber problemer.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Thor »

Ja,Nimbus hvis du er en gammel sur mand,så er jeg sgu også. ;-)
Lad nu det øl falde til ro. Jeg ved godt det er svært i starten,men det kan altså godt betale sig.
Jeg brygger altid overgæret øl og det får gerne lov til at hygge sig på gærtanken 4 til 5 uger.Jeg brygger mest mørkt øl,men de lyse øl synes jeg også bliver mere klare af at `sætte sig lidt`..
Ved flaskekarbonering skal man også tænke sig om.Øl på 5 % kan sagtens være klar efter ca 10 dage.
Det meste af mit øl er mellem 7 og 10 % og der har jeg erfaret at det meget gerne må stå ved 20 c i ca 4 uger inden det kommer på køl.
Ro på. Ting tager tid....
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

Hører gerne på jeres "sure" opstød og hvad i ellers har at sige, jeg er som sagt ny her og lytter gerne på jeres erfaringer....
Syndes jeg har læst og læst om emnet og forhørt mig hist og pist....
Men nogle ting i denne brygger verden er bare ikke nemt at læse sig til, derfor jeg spr' her.
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

Nimbus39 skrev:Nu kommer der lige et lille opstød fra "ham den gamle sure i hjørnet..."

Hvorfor har alle altid så travlt med at få øllet tappet? Tag det med ro, ting tager tid og håndbryg handler ikke (efter min mening) om tempo men om fordybelse, kvalitet og give sig tid til at kæle for detaljen - og det er det der skinner igennem i det færdige produkt :-)

Tak, så fik jeg det ud...
"We now return to our regular programme..."

Jeg giver altid mine bryg mindst 1 uge fra jeg konstaterer aktivitet i gærlåsen til jeg tapper det. Øllet kan nemt stå 6+ uger på gæren uden det skaber problemer.

Du mener nemt den kan stå 6+uger uden at tage skade, det er så her jeg ikke helt er med i gæringsprocessen, men skærer det lige ud i pap, så kan i jo lige give mig ret eller det modsatte
- OG var efter mæskning 1060 lige efter opskriften
- FG skal være 1015 efter opskriften, den er sådan set nået nu.
- der er stadig liv og gang i gæren , - det sker der intet ved ?
- er vi enige om at gæren skal falde helt til ro inden der tilsættes sukker og flaskes ?
- hvad sker der med FG som egentlig er nået nu når jeg lader den stå og fortsat gære ? Skal siges at boblerne ikke kommer så præcist mere i gærlåsen , så måske er den ved at aftage ?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

Og du skal aldrig være bange for at spørge. Jeg tror bare at det Thomas (nimbus) mener er at spørgsmålet ofte kommer. Grunden til at spørgsmålene ofte opstår, har rødder tilbage i 70'erne med 3 ugers vin og øl-på-10-dage. Hjemmebrygning var ved at uddø pga dårlige oplevelser, netop fordi folk var dårligt informerede omkring bryggene og ofte endte med det "Tørfisk" synger om. :)
Der er utroligt lidt sure mennesker herinde, hvilket uden tvivl gør det her forum til et af de bedste (hvis ikke DET bedste) i verden. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af fjorgensen »

Du mener nemt den kan stå 6+uger uden at tage skade, det er så her jeg ikke helt er med i gæringsprocessen, men skærer det lige ud i pap, så kan i jo lige give mig ret eller det modsatte
- OG var efter mæskning 1060 lige efter opskriften
- FG skal være 1015 efter opskriften, den er sådan set nået nu.
- der er stadig liv og gang i gæren , - det sker der intet ved ?
- er vi enige om at gæren skal falde helt til ro inden der tilsættes sukker og flaskes ?
- hvad sker der med FG som egentlig er nået nu når jeg lader den stå og fortsat gære ? Skal siges at boblerne ikke kommer så præcist mere i gærlåsen , så måske er den ved at aftage ?
I "gamle dag" sagde man at når der kun kom et blop i gærlåsen hvert 5. minut så var gæringen slut. Det var sådan en slags "husmandsmåling", men det virkede fint.
Fakta er, at du bør måle din SG og selv om den kommer længere ned end din forventede FG, så skal du vente til din SG er stabil over nogle dage.
Gør du ikke det, så risikerer du at øllet gærer videre i flaskerne og når du så også tilfører mere sukker for at karbonere, vil du risikere at flaskerne går i stykker og det er surt. En ½ ltr øl er temmelig meget hvis det ikke er i en flaske ;-)
Lad gæren arbejde til den er færdig, det bliver du mest tilfreds med.
keep it simple !
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg tror at antallet af indlæg jeg har skrevet her på forum viser at jeg gerne vil dele min viden, og mit "opstød" er ikke et forsøg på at dæmpe spørgelysten men mere et forsøg på at sige til alle dem der bekymrer sig så meget...
Slap af og lad gæren gøre sit arbejde, og husk at nyde processen det er en af de ting der får mange af os til at fortsætte. :-) (Indrømmet, øllet processen resulterer i er også en vigtig faktor)
Når først brygget er i tanken skal man glemme (næsten) alt om hvordan opskriften siger det skal opføre sig og bare lade naturen gå sin gang, jeg lavede en Saison der skulle gære ned til 1.010 men efter 3 uger var den nået ned på .996
Så spørg løs, og vi skal nok svare - men husk at tilsætte rigelige mængder af den mest oversete ingrediens: TID ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Thor »

Jeg er heller ikke sur.. Kun gammel.. Som Monkey skriver er dette verdens bedste forum så bliv ved med at spørge.
Jeg husker i øvrigt et citat fra en bog af Rune T. Kidde der lyder nogenlunde sådan :
"At høre på en mand der brygger sit eget øl,er som at lytte til en religiøs fanatiker der taler om den dag han så lyset"...
Der er nok en del herinde som føler sig truffet (eller wa ;-)) og alle øser gerne af deres viden.
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

Vil i så give mig ret i at jeg lader den stå til gæringen er stoppet og har været det en dag el.to, og så sætter jeg den på køl for at få den til at bundfælde da det er en hvede øl - ca en dags tid hvorefter jeg tilsætter sukker og så på flasker ... Er det planen ?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

Eisbryg skrev:Vil i så give mig ret i at jeg lader den stå til gæringen er stoppet og har været det en dag el.to, og så sætter jeg den på køl for at få den til at bundfælde da det er en hvede øl - ca en dags tid hvorefter jeg tilsætter sukker og så på flasker ... Er det planen ?
Du har delvis ret. Det er altid en god idé at give den en uge mere efter gæringen er ophørt. Det er den bedste helgardering. Mht crash til hvedeøl, så anbefales det generelt ikke, da den normalt er lidt tåget (omend ikke meget tåget). Hvis du vælger at crashe den alligevel, så kan den godt stå en uges tid, men ellers et par dage og så kan du flytte øllet over i en ren beholder med den mængde sukker du skal bruge til karbonering. Opløs sukkeret i lidt kogende vand først og hældt det så over på den rene beholder. På den måde blandes sukkeret og øllet korrekt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Eisbryg
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. apr 2015, 19:52
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hvornår er øllet færdig gæret ? - og klar til flasker

Indlæg af Eisbryg »

MonkeyBrew skrev:
Eisbryg skrev:Vil i så give mig ret i at jeg lader den stå til gæringen er stoppet og har været det en dag el.to, og så sætter jeg den på køl for at få den til at bundfælde da det er en hvede øl - ca en dags tid hvorefter jeg tilsætter sukker og så på flasker ... Er det planen ?
Du har delvis ret. Det er altid en god idé at give den en uge mere efter gæringen er ophørt. Det er den bedste helgardering. Mht crash til hvedeøl, så anbefales det generelt ikke, da den normalt er lidt tåget (omend ikke meget tåget). Hvis du vælger at crashe den alligevel, så kan den godt stå en uges tid, men ellers et par dage og så kan du flytte øllet over i en ren beholder med den mængde sukker du skal bruge til karbonering. Opløs sukkeret i lidt kogende vand først og hældt det så over på den rene beholder. På den måde blandes sukkeret og øllet korrekt.
Tak for et super svar, så er jeg på rette vej, nu skal tiden bare gå.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."