Hovedpine af hjemmebryg :-(

Alm. Nybegynder hjælp.
Franz
Indlæg: 70
Tilmeldt: 11. apr 2015, 17:37
Geografisk sted: 7470 Karup

Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Franz »

Hej
Er så småt begyndt at smage på de første 2 beerkit jeg har "brygget" (blandet op, gæret og karboneret :-)).

Den ene en Bulldog brew Easter choko stout, og den anden en Muntons Gold Lager.
De blev begge helt færdiggæret, stod 14 dage ved stuetemperatur, og nu stået 10 dage koldt.
Så har nu knap 40 liter øl, der giver mig hovedpine. :-(

Jeg får bare en irreterende hovedpine efter et halvt glas, uanset hvilken af dem. Hvordan kan det være?

Har altid fået hovedpine af rødvin, men aldrig af øl. Har fået en pils til maden gennem de sidste 20 år, uden hovedpine :-)

Der er ingen bundfald at se, og jeg drikker endda af glas (har dog altid drukket af flaske ved købe pilsner), og aldrig den sidste slat fra flasken.

Har ellers lige købt en masse brygudstyr, og min første All grain (undergæret Efes klon) er til gæring, så håber ikke det er det samme med den. :-(

Nogen der har et bud på hvad det kan være. ?


Vh.
Franz
Vh.
Franz
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af admin »

Får du også hovedpine af at drikke mikrobrygget øl fra supermarkedet ?
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Exxon
Indlæg: 88
Tilmeldt: 5. jan 2015, 16:25
Geografisk sted: Køge

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Exxon »

læste noget engang om emnet, og det var vist forbundet med for høj gæringstemperatur, hvorved der dannes fusel, der giver hovedpine.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af MonkeyBrew »

Jo mørkere øl, desto større risiko for hovedpine. Det samme gælder for spiritus. Rom, whisky, cognac osv giver forfærdelige tømmermænd, hvorimod vodka, gin, lys Rom osv stort set ikke har nogen effekt bortset fra træthed og væskemangel.
En af de elementer i mørke drikke der giver hovedpine er rigtig nok som Exxon er inde på, noget med mæsketemperaruren. Men ikke kun det. Kombineret med mørke malte er der flere tanniner og lettere alkoholer (metanol/træsprit) som kan give nogle kodyle tømmermænd/hovedpiner. Jeg siger ikke herved at det er den ENESTE årsag, men det er blot nogle af dem der er de største syndere i det spil...
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Franz
Indlæg: 70
Tilmeldt: 11. apr 2015, 17:37
Geografisk sted: 7470 Karup

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Franz »

admin skrev:Får du også hovedpine af at drikke mikrobrygget øl fra supermarkedet ?
Nej
Vh.
Franz
Franz
Indlæg: 70
Tilmeldt: 11. apr 2015, 17:37
Geografisk sted: 7470 Karup

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Franz »

Exxon skrev:læste noget engang om emnet, og det var vist forbundet med for høj gæringstemperatur, hvorved der dannes fusel, der giver hovedpine.
De gærede ved 18-22 grader ifølge det der stod på pakkerne.
Vh.
Franz
Franz
Indlæg: 70
Tilmeldt: 11. apr 2015, 17:37
Geografisk sted: 7470 Karup

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Franz »

MonkeyBrew skrev:Jo mørkere øl, desto større risiko for hovedpine. Det samme gælder for spiritus. Rom, whisky, cognac osv giver forfærdelige tømmermænd, hvorimod vodka, gin, lys Rom osv stort set ikke har nogen effekt bortset fra træthed og væskemangel.
En af de elementer i mørke drikke der giver hovedpine er rigtig nok som Exxon er inde på, noget med mæsketemperaruren. Men ikke kun det. Kombineret med mørke malte er der flere tanniner og lettere alkoholer (metanol/træsprit) som kan give nogle kodyle tømmermænd/hovedpiner. Jeg siger ikke herved at det er den ENESTE årsag, men det er blot nogle af dem der er de største syndere i det spil...
Der er både en mørk og lys øl, og det er det samme ved begge to. ved ikke hvad temperatur de blev mæsket ved.
Vh.
Franz
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Borg »

Nu kan man ikke se, hvor I landet du kommer fra (det kan du anføre I din profil), men du kunne besøge en håndbrygger eller to i dit område, og lade vedkommende smage på dit øl.
Samtidig kunne du så få lov til at smage hans øl.
Dermed får du i hvert fald afklaret, om du kan tåle hjemmebrygget øl.
Dine øl har også kun stået i 10 dage efter aftapningen, skriver du. Lad dem stå en måned eller to mere på køl, og prøv igen. De har under alle omstændigheder godt af at modnes lidt.

Mit bud er også fuselalkohol, hvilket oftest kommer af en stresset gær. Det kan være temperaturen, iltningen, mængden osv. Men det kan også være tilsætning af alt for meget simpelt sukker. Det kan naturligvis også være, at du har en meget lav tærskel for et eller andet, som ikke ret mange andre har. Husk i øvrigt at gæringstemperaturen er den temperatur urten har under gæringen, ikke omgivelsernes temperatur. Urten bliver nemt 3-4 grader varmere end omgivelserne.

Men når du kan tåle industripilsnere og øl fra mikrobryggerier (husk at prøve dem der er ufiltrerede og eftergærede i flaskerne), så kan du helt sikkert også tåle øl du selv brygger.

Mens dine øl lagre noget mere, så få endelig gang i all-grain brygningen, når du nu har udstyret. Der har du mere kontrol med det hele. Få også helt styr på processen, herunder specielt tid og temperatur, og find en måde at styre din gæringstemperatur på. Start med en helt simpel pale ale, udelukkende med pale ale malt, en enkelt slags humle, og rigeligt med sund gær. Lad være med at eksperimentere med en hel masse andre tilsætningsstoffer (hverken gærnæring, klar urt eller lignende) eller sukker, og gå efter en OG på 1.040-1.045 og mæsk ved 65 grader, og lad den lagre mindst en måned efter 14 dages karbonering. Så får du en helt simpel basisøl, hvor mængden af stoffer der kan give problemer er minimeret. Husk også rengøring og desinfektion med midler der "kan tåles".

Bor du i nærheden af Herning, skal du være velkommen til at komme forbi til en smagning og en snak.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Borg »

Jeg har lige lavet en opskrift på en engelsk pale ale (en såkaldt bitter) til dig:
Simple English Pale Ale (Bitter), opskrift.pdf
(112.88 KiB) Downloadet 623 gange
Simple English Pale Ale (Bitter), brygproces.pdf
(104.42 KiB) Downloadet 564 gange
Simple English Pale Ale (Bitter).bsmx
(21.1 KiB) Downloadet 527 gange
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Franz
Indlæg: 70
Tilmeldt: 11. apr 2015, 17:37
Geografisk sted: 7470 Karup

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Franz »

Borg skrev:Nu kan man ikke se, hvor I landet du kommer fra (det kan du anføre I din profil), men du kunne besøge en håndbrygger eller to i dit område, og lade vedkommende smage på dit øl.
Samtidig kunne du så få lov til at smage hans øl.
Dermed får du i hvert fald afklaret, om du kan tåle hjemmebrygget øl.
Dine øl har også kun stået i 10 dage efter aftapningen, skriver du. Lad dem stå en måned eller to mere på køl, og prøv igen. De har under alle omstændigheder godt af at modnes lidt.

Mit bud er også fuselalkohol, hvilket oftest kommer af en stresset gær. Det kan være temperaturen, iltningen, mængden osv. Men det kan også være tilsætning af alt for meget simpelt sukker. Det kan naturligvis også være, at du har en meget lav tærskel for et eller andet, som ikke ret mange andre har. Husk i øvrigt at gæringstemperaturen er den temperatur urten har under gæringen, ikke omgivelsernes temperatur. Urten bliver nemt 3-4 grader varmere end omgivelserne.

Men når du kan tåle industripilsnere og øl fra mikrobryggerier (husk at prøve dem der er ufiltrerede og eftergærede i flaskerne), så kan du helt sikkert også tåle øl du selv brygger.

Mens dine øl lagre noget mere, så få endelig gang i all-grain brygningen, når du nu har udstyret. Der har du mere kontrol med det hele. Få også helt styr på processen, herunder specielt tid og temperatur, og find en måde at styre din gæringstemperatur på. Start med en helt simpel pale ale, udelukkende med pale ale malt, en enkelt slags humle, og rigeligt med sund gær. Lad være med at eksperimentere med en hel masse andre tilsætningsstoffer (hverken gærnæring, klar urt eller lignende) eller sukker, og gå efter en OG på 1.040-1.045 og mæsk ved 65 grader, og lad den lagre mindst en måned efter 14 dages karbonering. Så får du en helt simpel basisøl, hvor mængden af stoffer der kan give problemer er minimeret. Husk også rengøring og desinfektion med midler der "kan tåles".

Bor du i nærheden af Herning, skal du være velkommen til at komme forbi til en smagning og en snak.
Hej
Mange tak for det.
Jeg bor i Karup, så har ikke så langt til dig. :-)
Vh.
Franz
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Borg »

Du siger bare til.
Sender en PB med kontaktinfo.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hedefar
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. maj 2017, 20:43

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Hedefar »

Hej @Franz !
Det er længe siden denne tråd blev startet, men jeg er meget interesseret i at høre, hvordan det er gået for dig sidenhen. Derfor har jeg nu oprettet en bruger på siden her, og dette er mit første indlæg. Så hej med jer! :)

Jeg er selv i gang med at planlægge mit første bryg og hørte, fra en kollega, at han plejer at få hovedpine af hjemmebryg. Det er grunden til, at jeg fandt frem til tråden her. Det vil jeg nemlig meget gerne selv undgå!

Var det mon temperaturen, der var for høj under gæring, som var årsag til problemet?

Har du i øvrigt prøvet opskriften, som @Borg meget hjælpsomt lagde op? Hvis ja, hvordan gik det?

Mvh. Henrik
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Truntebryg »

Ingen tvivl, jo koldere du gære urten ved - jo mindre estere, fusel og andet godt bliver der produceret.
Hedefar
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10. maj 2017, 20:43

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Hedefar »

Truntebryg skrev:Ingen tvivl, jo koldere du gære urten ved - jo mindre estere, fusel og andet godt bliver der produceret.
Hej Truntebryg.
Mange tak for svaret. Det er vigtig viden! :)
Nu kommer jeg på flere spørgsmål, så jeg må vist hellere oprette min egen tråd.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hovedpine af hjemmebryg :-(

Indlæg af Truntebryg »

Jeg mener der var en her på forum, der havde været på besøg på et nord-tysk bryggeri - hvor de netop gærede halvkoldt en gang imellem - for netop at mindste hovedpinen for de overfølsomme..

Nogen der kan huske noget ??
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."