Hvad brygger i for tiden ?

Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

Borg skrev:Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).
Hvad med vand:malt-forhold. Det er også en væsentlig parameter.
Stouten består af: Pilsner, Cara Gold, Special B, Carafa, Spelt = 7200 gr. samt 400 gr. Muscovadosukker. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 5,97 (fra BrunWater skema). OG = 1070 FG = 1016. Eff. 84%. Forventet 25 ltr. opnået 26 ltr.

Scottish Ale består af: Vienna, Gara Gold, Roasted Barley og Smoked malt = 8000 gr. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 6,19 (fra BrunWater skema). OG = 1069 FG = 1012. Eff. 59%. Forventet 25 ltr. opnået 22 ltr. (forlængede kogetiden ca. 20 min. for at hæve OG)

Da begge er All-grain kits kender jeg ikke den præcise sammensætning af malten, men har gættet mig lidt frem og sat det ind i BeerCalc.

Begge brygget på Brew Monk anlæg, dog er Scottish Ale kogt i gryde på gasblus.

Mvh. Per.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af jandk »

Bryggede en helt simpel pilsner i weekenden.
På en varm sommerdag er det rart med en let drikkelig tørst-slukker.
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Efel »

Bryggede en pale rider på brewster beacon. Det er andet forsøg med denne øl. Første gang var vores første forsøg på at håndbrygge. Resultatet var svingende dels fordi vi havde dårligt styr på mæsketemperaturen (for høj) dels fordi vi var for utålmodige. Det viste sig dog at de sidste flasker efter 5 måneder var glimrende.
Ved gårsdagens bryg havde vi styr på alle parametre. Nåede en OG på 60 og en mæskeeffektivitet på 80%. Startede med 23l i beacon’en. Tilsatte malten langsomt under grundig omrøring. Cirkulerede ret kraftigt og spargede langsomt. 23 l i gærspanden der bobler lystigt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Borg »

Per skrev:
Borg skrev:Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).
Hvad med vand:malt-forhold. Det er også en væsentlig parameter.
Stouten består af: Pilsner, Cara Gold, Special B, Carafa, Spelt = 7200 gr. samt 400 gr. Muscovadosukker. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 5,97 (fra BrunWater skema). OG = 1070 FG = 1016. Eff. 84%. Forventet 25 ltr. opnået 26 ltr.

Scottish Ale består af: Vienna, Gara Gold, Roasted Barley og Smoked malt = 8000 gr. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 6,19 (fra BrunWater skema). OG = 1069 FG = 1012. Eff. 59%. Forventet 25 ltr. opnået 22 ltr. (forlængede kogetiden ca. 20 min. for at hæve OG)

Da begge er All-grain kits kender jeg ikke den præcise sammensætning af malten, men har gættet mig lidt frem og sat det ind i BeerCalc.

Begge brygget på Brew Monk anlæg, dog er Scottish Ale kogt i gryde på gasblus.

Mvh. Per.
Min opfordring til dig var selv at sætte dine observationer i system. Det er din eneste måde at få overblik over, hvilke faktorer der er kendetegnende for bryg med lav effektivitet og hvilke der er kendetegnende for bryg med høj effektivitet.

Det vil give dig indsigt, og dermed grundlag for beslutning.

Jeg gav dig eksempler på sådanne faktorer, men jeg kan ikke gøre det for dig.

Af ovennævnte springer pH’en i øjnene som for høj, og alt for høj ved den skotske. Og pH har stor indflydelse på enzymernes arbejdsevne. 5,3-5,4 er et godt niveau.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Per »

Borg skrev:
Per skrev:
Borg skrev:Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).
Hvad med vand:malt-forhold. Det er også en væsentlig parameter.
Stouten består af: Pilsner, Cara Gold, Special B, Carafa, Spelt = 7200 gr. samt 400 gr. Muscovadosukker. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 5,97 (fra BrunWater skema). OG = 1070 FG = 1016. Eff. 84%. Forventet 25 ltr. opnået 26 ltr.

Scottish Ale består af: Vienna, Gara Gold, Roasted Barley og Smoked malt = 8000 gr. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 6,19 (fra BrunWater skema). OG = 1069 FG = 1012. Eff. 59%. Forventet 25 ltr. opnået 22 ltr. (forlængede kogetiden ca. 20 min. for at hæve OG)

Da begge er All-grain kits kender jeg ikke den præcise sammensætning af malten, men har gættet mig lidt frem og sat det ind i BeerCalc.

Begge brygget på Brew Monk anlæg, dog er Scottish Ale kogt i gryde på gasblus.

Mvh. Per.
Min opfordring til dig var selv at sætte dine observationer i system. Det er din eneste måde at få overblik over, hvilke faktorer der er kendetegnende for bryg med lav effektivitet og hvilke der er kendetegnende for bryg med høj effektivitet.

Det vil give dig indsigt, og dermed grundlag for beslutning.

Jeg gav dig eksempler på sådanne faktorer, men jeg kan ikke gøre det for dig.

Af ovennævnte springer pH’en i øjnene som for høj, og alt for høj ved den skotske. Og pH har stor indflydelse på enzymernes arbejdsevne. 5,3-5,4 er et godt niveau.
Ok. Tak for in-put.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af admin »

I weekenden blev det til et forsøgsbatch på imp. Stout :)Billede

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af jandk »

Jeg flaskede en klon af en Westi 12 for en uge siden.
I øjeblikket har jeg en Oak Whisky Stout og en Tjekkisk pilsner (undergæret) stående til gæring.
Oak Whisky Stout har fået tilsat egespåner fra en Whisky tønde, så er spændt på hvor meget træ/whisky smag den får tilført.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Thor »

Efter jeg kun har brygget èn gang de sidste 2 år fik jeg købt ind til 4 bryg. Det første var på komfuret i går og var en mørk bock.
OG = 1062 , lige i øjet... De næste bliver mørk belgier ala Straffe Hendrik , Mørk IPA ala munkebos Gleipner og en English red. Det skal nok blive en god vinter. :-)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af grøntoft »

Efter en sommer/efterår med alt for mange andre ting der har taget min tid, så skal jeg i den nærmeste fremtid brygge en Pale Ale, en Påskebryg og så en SMaSH med Pale Ale malt og Mandarina Bavaria humle. Dernæst står der en Juicy Session IPA og en Kölsch på programmet.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af jandk »

Jeg har i øjeblikket en Tjekkisk Pilsner, en Baltisk porter og en American Pale Ale stående til gæring.
De blev brygget forrige weekend samme dag - en meget lang brygdag.

APA er denne opskrift - Zombie Dust - fedt navn :-):
https://www.youtube.com/watch?v=4esb4Clez-8&t=110s

Opskrift:
https://www.youtube.com/redirect?redir_ ... 2.2.2.xlsx
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Jens S »

Hos mig står den på en milk stout med kakao nips og vanille. Den hedder Dragons milk.

Næste bryg bliver min egen drejning på en sierra nevada pale ale. Jeg har brygget den mange gange efterhånden og den er næsten altid en fast del af repertoiret hos mig.
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af ThomasM »

Brygger en newcastle brown ale og en Vacant gesture(blond ale)
/Thomas
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af RuneV »

Jeg har en imp stout stående og trække på cacaonibs i eldorado rom. Den sneg sig op på 12,3%
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af kbh36 »

En American Brown Ale står og gærer lige nu.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg fik lavet en Hazy American Wheat Ale i dagens sommervarme.
Let krydret med appelsinskal ved flame off og hyldeblomst samt Citra tørhumle om et par dage der så skal gære med et par dage.
Den duftede dejligt......
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"