Hjælp...brett. hvornår

Besvar
elkjr

Hjælp...brett. hvornår

Indlæg af elkjr »

..hvornår kommes brettanomyces i .....har jeg forstået det rigtigt så sker det efter gæringen med "alm. gær"....jeg har før brugt"Blend"
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Hjælp...brett. hvornår

Indlæg af morfmir »

elkjr skrev:..hvornår kommes brettanomyces i .....har jeg forstået det rigtigt så sker det efter gæringen med "alm. gær"....jeg har før brugt"Blend"
Det komme an på hvad du vil opnå. Brett kan tilsættes efter en "almindelig" gær har taget det meste sukker. Det giver en mere afdæmpet brett karakter. Den kan også tilsættes når øllet egentligt er "færdig gæret" og komme på lager tank. Det virker bedst når man lagre i lang tid, ellers kan brett karakteren være for lille til det rigtigt giver mening. Men du kan også tilsætte brett fra starten hvilket giver meget mere funky smag. Især godt hvis ikke du vil lagre din øl i årevis inden den er drikkeklar.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
elkjr

Re: Hjælp...brett. hvornår

Indlæg af elkjr »

morfmir skrev:
elkjr skrev:..hvornår kommes brettanomyces i .....har jeg forstået det rigtigt så sker det efter gæringen med "alm. gær"....jeg har før brugt"Blend"
Det komme an på hvad du vil opnå. Brett kan tilsættes efter en "almindelig" gær har taget det meste sukker. Det giver en mere afdæmpet brett karakter. Den kan også tilsættes når øllet egentligt er "færdig gæret" og komme på lager tank. Det virker bedst når man lagre i lang tid, ellers kan brett karakteren være for lille til det rigtigt giver mening. Men du kan også tilsætte brett fra starten hvilket giver meget mere funky smag. Især godt hvis ikke du vil lagre din øl i årevis inden den er drikkeklar.

/Thomas
..det er et forsøg med mjød...har "brygget" med Wyeast "Roeselare Ale Blend" og "Belgian Lambic Blend"....men vil gå videre med "rigtigt" Brett.
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 20:39

Re: Hjælp...brett. hvornår

Indlæg af HumleVæbneren »

Både roselare og lambic blend indeholder flere forskellige strenge af brettanomyces, så du for nok ikke det store ud af at tilsætte endnu en streng brett.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"