Gær hvor mange celler?

Gær hvor mange celler?

Indlægaf TvedeBryg » 13. feb 2020, 09:41

Hej,
Jeg kommer lige med et spørgsmål, der sikker er stillet 100 gange, sikkert fordi det er svært at svare entydigt på.
Hvor mange milliarder celler er der i en pakke tørgær? Endnu mere præcist i en pakke saflager w-34/70 på 11,5g. Det er ikke fordi jeg ikke kan finde det på producentens hjemme side de angiver mere end 70 millarder celler. Hmm. Beersmith er langt mere optimistisk indstillet og har forudindstillet til 180 millarder celler for samme pakke. Igen hmm. Jeg er også med på at hvis man ikke tager den tid det tager at rehydrere gæren, så går mange celler til i den direkte kontakt (tør gær til urt). Måske det forklarer de 70 Millarder Fermentis angiver vs Beersmith? SÅ hvis jeg jeg gør det korrekt mht rehydrering, hvor mange celler har jeg så i en pakke saflager w-34/70. Glæder mig til jeres svar, jeg forestiller mig at der kan være mere end et svar ;-)
Mikkel
TvedeBryg

Re: Gær hvor mange celler?

Indlægaf jandk » 13. feb 2020, 10:46

Jeg tjekkede lige min Oktoberfest opskrift i Brewfather, hvor jeg også bruger samme gær.
Til beregning af gærmængde, ser det ud til at Brewfather regner med disse tal per pakke gær:
Rehydreret : 148 mia. celler
Direkte i urt : 121 mia. celler

Mvh, Jan
jandk

Geografisk sted: 7100 Vejle

Tilbage til Generelt om brygning