Gær hvor mange celler?

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Gær hvor mange celler?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej,
Jeg kommer lige med et spørgsmål, der sikker er stillet 100 gange, sikkert fordi det er svært at svare entydigt på.
Hvor mange milliarder celler er der i en pakke tørgær? Endnu mere præcist i en pakke saflager w-34/70 på 11,5g. Det er ikke fordi jeg ikke kan finde det på producentens hjemme side de angiver mere end 70 millarder celler. Hmm. Beersmith er langt mere optimistisk indstillet og har forudindstillet til 180 millarder celler for samme pakke. Igen hmm. Jeg er også med på at hvis man ikke tager den tid det tager at rehydrere gæren, så går mange celler til i den direkte kontakt (tør gær til urt). Måske det forklarer de 70 Millarder Fermentis angiver vs Beersmith? SÅ hvis jeg jeg gør det korrekt mht rehydrering, hvor mange celler har jeg så i en pakke saflager w-34/70. Glæder mig til jeres svar, jeg forestiller mig at der kan være mere end et svar ;-)
Mikkel
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Gær hvor mange celler?

Indlæg af jandk »

Jeg tjekkede lige min Oktoberfest opskrift i Brewfather, hvor jeg også bruger samme gær.
Til beregning af gærmængde, ser det ud til at Brewfather regner med disse tal per pakke gær:
Rehydreret : 148 mia. celler
Direkte i urt : 121 mia. celler

Mvh, Jan
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Gær hvor mange celler?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jeg læste følgende på Nannobryg

http://www.nabobryg.dk/gaer_og_gaerstartere.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

På side 9 står der:
Vi ønsker at beregne antal gærceller til en ale;
vi har 20 liter urt med en styrke på OG=1.053
– OG=1.053 svarer til 13°Plato
Antal gærceller
=0.75·10^6 celler/ml/°Plato · 20.000 ml · 13°Plato =195·10^9 celler = 195 milliarder celler

Jeg kan ikke lige gennemskue hans formel / regnestykke hvordan han kommer frem til resultatet!
nogen der kan stille formlen/regnestykket op som det skal være, eller har den rette formel?

Mvh
Jan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Gær hvor mange celler?

Indlæg af Per »

Hej Jan.

Beregningen du viser svarer til den beregning man får i kalkulatoren fra Brewers Friend. De 0,75 er pith raten. Det giver 196 mia. celler.

På Fermentis´ datablad angives at en pakke indeholder > 6 x 109 /g. Altså mere end 6 mia. celler pr. gram hvilket giver min. 66 mia. celler i en pakke med 11 gram. Jeg ville tro, at indeholdt en pakke f.eks. mere end 7 eller 8 eller for den sags skyld 10 x 109 så ville de skrive det.

I Brewers Friend sættes en pakke tørgær til 10 mia. celler pr. gram som standard. Det kan man så selv efterfølgende indstille. I Brew Father sættes indholdet til 13 mia. celler pr. gram som standard. Det kan man så også selv indstille.

Hvordan man skal finde rundt i de mange forskellige angivelser for indhold af gærceller, er mig en gåde. Nogen der kan fortælle os, hvad fakta er?

Mvh. Per.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Gær hvor mange celler?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Per skrev:Hej Jan.

Beregningen du viser svarer til den beregning man får i kalkulatoren fra Brewers Friend. De 0,75 er pith raten. Det giver 196 mia. celler.

På Fermentis´ datablad angives at en pakke indeholder > 6 x 109 /g. Altså mere end 6 mia. celler pr. gram hvilket giver min. 66 mia. celler i en pakke med 11 gram. Jeg ville tro, at indeholdt en pakke f.eks. mere end 7 eller 8 eller for den sags skyld 10 x 109 så ville de skrive det.

I Brewers Friend sættes en pakke tørgær til 10 mia. celler pr. gram som standard. Det kan man så selv efterfølgende indstille. I Brew Father sættes indholdet til 13 mia. celler pr. gram som standard. Det kan man så også selv indstille.

Hvordan man skal finde rundt i de mange forskellige angivelser for indhold af gærceller, er mig en gåde. Nogen der kan fortælle os, hvad fakta er?

Mvh. Per.
Tja, der var nok ikke så meget strøm på lommeregneren i går, men idag passer det ;o)
0,75*10^6 = 750000 * 20000 * 13 = 195 000 000 000
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"