Kveik gær

Kveik gær

Indlægaf Per » 16. feb 2020, 15:29

Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær. Det skulle sådan set være fint nok, gærer rent, hurtigt og fremmer humlen. Men hvordan er det lige man bruger Kveik i forhold til de ”almindelige” gærtyper? Jeg har siddet og kigget forskellige tråde her på forum igennem, men mangler lidt info.

Jeg er med på at den arbejder ved højere temperaturer, - ca. 25 – 30°. Så køle urten ned til ønsket gæringstemperatur, evt. et par grader lavere. Pitche gæren én grad under temperaturen i urten. Gæring i gang efter ganske kort tid og færdig efter 3-4 dage.

Spørgsmål:

- Fordele og ulemper med Kveik i forhold ”almindelig” gær?
- Skal man lave en gærstarter som normalt? (Planlagt bryg: 15 ltr. OG 1060. Der skal bruges ca. 140 mia. gærceller ved en pitch rate på 0,75)
- Hvornår tørhumler man når det går så hurtigt? (ved brug af ”almindelig” gær, tørhumler jeg normalt efter 2 dages gæring, for at mindske risikoen for iltning og infektion)
- Skal en Kveik gær ikke have tid til at rydde op efter sig som ”almindelig” gær?
- Skal sukkermængden til karbonering beregnes som normalt? Sukker pr. liter = (ønsket rumfang - oprindeligt rumfang) x 4
- I relation til karboneringen, - hvad vil CO2 rumfanget være ved en gæringstemp. på 30° (ved 22° er det 0,83)

Brug af Kveik gær er en helt ny verden for mig, så jeg håber at der nogen her der har noget erfaring de vil dele. Jeg beklager hvis jeg skulle have overset svarene i tidligere tråde.

Mvh. Per.
Per

Geografisk sted: Rønnede

Re: Kveik gær

Indlægaf Per » 16. feb 2020, 15:31

Per skrev:Hej.

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær. Det skulle sådan set være fint nok, gærer rent, hurtigt og fremmer humlen. Men hvordan er det lige man bruger Kveik i forhold til de ”almindelige” gærtyper? Jeg har siddet og kigget forskellige tråde her på forum igennem, men mangler lidt info.

Jeg er med på at den arbejder ved højere temperaturer, - ca. 25 – 30°. Så køle urten ned til ønsket gæringstemperatur, evt. et par grader lavere. Pitche gæren én grad under temperaturen i urten. Gæring i gang efter ganske kort tid og færdig efter 3-4 dage.

Spørgsmål:

- Fordele og ulemper med Kveik i forhold ”almindelig” gær?
- Skal man lave en gærstarter som normalt? (Planlagt bryg: 15 ltr. OG 1060. Der skal bruges ca. 166 mia. gærceller ved en pitch rate på 0,75)
- Hvornår tørhumler man når det går så hurtigt? (ved brug af ”almindelig” gær, tørhumler jeg normalt efter 2 dages gæring, for at mindske risikoen for iltning og infektion)
- Skal en Kveik gær ikke have tid til at rydde op efter sig som ”almindelig” gær?
- Skal sukkermængden til karbonering beregnes som normalt? Sukker pr. liter = (ønsket rumfang - oprindeligt rumfang) x 4
- I relation til karboneringen, - hvad vil CO2 rumfanget være ved en gæringstemp. på 30° (ved 22° er det 0,83)

Brug af Kveik gær er en helt ny verden for mig, så jeg håber at der nogen her der har noget erfaring de vil dele. Jeg beklager hvis jeg skulle have overset svarene i tidligere tråde.

Mvh. Per.
Per

Indlægaf Herfølge Bryghus » 16. feb 2020, 17:47

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær.

Hej Per.

Opshaug er i mine øjne den mindst interessante af Kveikerne.
Den har bestemt sin berettigelse under varmere himmelstrøg eller midt i en hedebølge. Men her i DK om vinteren, kan man lige så godt bruge en US-05, synes jeg.

Hvis du har mod på at prøve en lidt mere interessant Kveik, så har jeg lidt forskelligt i Herfølge. Fx Gausemel eller Raftevolds Hornindal (Hvis du har det ok med at de indeholder godartede bakterier)
- Jeg har faktisk også Opshaug, hvis du allerhelst vil prøve den.
Herfølge Bryghus

Geografisk sted: Herfølge

Indlægaf Per » 16. feb 2020, 20:07

Herfølge Bryghus skrev:

Jeg tænker at prøve at brygge en IPA med WLP518 Kveik gær.

Hej Per.

Opshaug er i mine øjne den mindst interessante af Kveikerne.
Den har bestemt sin berettigelse under varmere himmelstrøg eller midt i en hedebølge. Men her i DK om vinteren, kan man lige så godt bruge en US-05, synes jeg.

Hvis du har mod på at prøve en lidt mere interessant Kveik, så har jeg lidt forskelligt i Herfølge. Fx Gausemel eller Raftevolds Hornindal (Hvis du har det ok med at de indeholder godartede bakterier)
- Jeg har faktisk også Opshaug, hvis du allerhelst vil prøve den.

Jamen det vil jeg da meget gerne. Hvor finder man dig?

Mvh. Per.
Per

Indlægaf JAFU » 17. feb 2020, 06:31

Hej Per

Der er et norsk brygforum svarende til vores.
https://forum.norbrygg.no/
Der er rigtig meget god information at finde dér - når man først har vænnet sig til den norske ordstilling :-)
Kveik er naturlig nok et stort emne hos dem, så du vil blive godt hjulpet derinde, er jeg sikker på.

Mvh Jakob
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Dalmoseosebryg » 17. feb 2020, 20:33

Som Michael skriver så er Opshaug ret så neutral, men på trods af det så har jeg for nylig brygget en ret velsmagende Tjekkisk lager alike med den, til IPA vil jeg nok pege på Horningdal, den giver fin smag af tropiske frugter og så lidt varmere end 30 grader
Dalmoseosebryg

Images: 0
Geografisk sted: Højelse 4623

Indlægaf Per » 8. mar 2020, 15:21

I forhold til at bruge Kveik gær, giver det så nogen mening, når man har et gærskab, hvor man kan styre sin temperatur?

Jeg tænker primært denne årstid. Mit gærskab står i et rum med en temperatur meget lig udendørs temperaturen, så jeg har ingen problemer med at holde f.eks. 18 - 20° i urten. Men skal jeg op på 25 - 30° skal der bruges en del mere energi på opvarmning. Jeg vil helst kunne styre min gæringstemperatur, så derfor gærskabet.

Så hvad er motivationen for at bruge Kveik gær? - ud over at den er lynhurtig, men det er vel til dels et resultat af høj gæringstemperatur, eller... ?

Min interesse kom ud fra at Kveik er meget hurtigt, så jeg så lige en mulighed for at lave et par bryg indenfor kort tid.

Mvh. Per.
Per

Tilbage til Generelt om brygning