Hvad betyder det og hvad dækker det over

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hej

Som helt ny brygger støder på mange udtryk og definitioner, nogle kan man gætte sig til, andre kan man søge og andre gange igen er man på herrens mark.

Ord som, Mash tun, lauter tun, dead space, preboil, batch sparge, fly sparge, mash volume, mash mass og man kunne sikkert blive ved.
nogle finder man forskellige forklaringer på alt afhængig af hvor man søger eller spørger. f.eks. dead space kan man jo godt regne ud at det er noget man enten ikke kan bruge eller ikke kan få fat i, men hvad dækker det egentligt over? er det rummet mellem bunden af kedlen og op til mæskesien, eller er det rummet mellem bunden og mæske sien + urd der kan stå i slanger pumpe eller andet, eller hvad dækker det over.
hvis man f.eks. har 7 liter mellem kedlens bund og mæskesien og man hælder 19 liter vand i til at mæske i, så svømmer malten jo kun rundt i 19-7=12 liter vand, men recirkulerer man så samtidig får mand så trukket de stoffer ud af malten man skal, er det det der er deadspace og man skal fylde 7 liter oven i de 19 liter?

Er der nogen der har, eller nogen steder hvor begreberne klart og præcist er penslet ud og i klart og tydeligt sprog der fortæller hvad de forskellige udtryk dækker.

Jeg kan se i flere tråde mange spørger efter equipment profiler til deres anlæg når de bruger beer calc, beersmtih og hvad de nu hedder, ser ud som flere også her har svært ved at gennemskue hvad de forskellige spørgsmål programmet stiller dækker over.

Så hvis der er nogen der vil hjælpe glæder jeg mig til at hører fra jer.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Vestv »

Søg herinde i forum er det bedste råd
Se F.eks http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... =deadspace" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

det er jo så også det jeg bl.a. har gjort ;) det gik ikke så godt
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Knet »

Mit bud er, at du på så bredt et spørgsmål nok ikke får mange svar.

Det kræver noget selvstudie, men det gode er, at man kan godt blive grebet. Du har mange af de “rigtige ord” men sammenhængen og at få dem i rette kontekst er nok det du mangler tænker jeg. Det kan godt være svært at få det ved at Google enkelt ord.

Jeg startede selv med at købe en bog på dansk. Den sætter begreber på plads og i kontekst. Gennemgår processen sammenhængende og kommer med nogle gode opskrifter. Euan Fergusons “Haandbryg” startede jeg ud med. Og ellers er der jo også John palmers http://howtobrew.com/book/introduction" onclick="window.open(this.href);return false;, som I ældre udgave er fuldt tilgængelig online. Den er glimrende og mere udtømmende end førstnævnte, der fx. Ikke adresserer vand, som jo er 95% af øllet :-) Palmers online bog tror jeg der er mange erfarne der lige konsulterer en gang imellem.

Og ellers er der måske tæt på dig erfaren håndbrygger du kan lave et bryg med? Som over kedlen og en håndbryg kan tage en snak? Der er en tråd herinde om dette mener jeg.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af TvedeBryg »

Se evt denne "ordbog"
https://haandbryg.dk/ordbog.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Palmers bog som Kenneth beskriver er rigtig god, der er svar på stort set alt.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af grøntoft »

Jeg kan også istemme John Palmers bog. Det er i øvrigt pensum til øldommeruddannelsen.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

John Palmers bog har jeg ikke læst, så det vil jeg prøve.
men jeg har læst et par danske bøger plus en del vejledninger som ofte (synes jeg) bruger ord uden at forklare dem, jeg har også spurgt i et par brygforretninger om f.eks. et bryganlægs profil og ord som deadspace uden at få en præcis definition af det, virkeligheden er nok man ikke skal tænke så meget over det, men bare brygge ;o) Tak for indput
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af clucking »

Kig evt. her. I øvrigt en rigtig god app. Jeg linker til et specifikt dokument vedr. profil for en gryde - men der ligger også andre gode dokumenter.

https://docs.brewfather.app/getting-sta ... nt-profile" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Borg »

Et bryganlægs profil er softwareafhængig, ikke en brygteknisk ting. Så det kan producenten give et bud på.
Specifikt er deadspace den volumen der er tilbage i mæskekarret, når al urten er tappet af. Er der intet tilbage, er deadspace 0 (nul).
Det har intet at gøre med den volumen der er under den falske bund.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

clucking skrev:Kig evt. her. I øvrigt en rigtig god app. Jeg linker til et specifikt dokument vedr. profil for en gryde - men der ligger også andre gode dokumenter.

https://docs.brewfather.app/getting-sta ... nt-profile" onclick="window.open(this.href);return false;
Et godt link, super tak
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

Borg skrev:Et bryganlægs profil er softwareafhængig, ikke en brygteknisk ting. Så det kan producenten give et bud på.
Specifikt er deadspace den volumen der er tilbage i mæskekarret, når al urten er tappet af. Er der intet tilbage, er deadspace 0 (nul).
Det har intet at gøre med den volumen der er under den falske bund.

Måske er der flere typer af deadspace?

Ifølge dette link
https://docs.brewfather.app/getting-sta ... nt-profile" onclick="window.open(this.href);return false;

står der følgende:
Mash-Tun Deadspace: Recoverable deadspace volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe. Usually 0 in BIAB.

og

Mash-tun deadspace: Add water until you reach the bottom of the malt-pipe, note exactly how much water you need to add.
With the malt-pipe inserted, add water until it reaches 2-3 cm from the top of the malt pipe, note exactly how much water. This will be the max mash volume (including grain). If the brewer has overflow function, stop right before it overflows instead.

og for at beregne forholdet mellem vand og malt bruger man åbenbart mash tun deadspace, ved at trække det fra og dividerer mængden af vand med mængden af malt, her er jeg dog i tvivl om man skal lægge mash tun deadspace til igen når man har lavet beregningen, hvis man f.eks. fik ratio 3:1 kunne vandmængden være 6 kg gange 3 = 18 liter + deadspace 7 liter = 25 liter mæskevand.

To figure out a reasonable water/grain ratio ideally, one should do multiple mashes and get experience, but one alternative is to do a brew with about 1.060 OG and note how much water added to get a good mash thickness. Substract the Mash-tun deadspace, then divide amount of water on amount of grains to get the water/grain ratio.

Så for mig ser det ud til at mash tun deadspace netop er rummet under den falske bund?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Borg »

Det er helt sikkert ærgerligt (og for mange ganske forvirrende), når producenter af brygsoftware ikke har styr på begreberne omkring brygning, opfinder deres egne, eller laver deres egen definition.
Dead Space er og bliver en volumen du ikke kan få fat i, og anvende i den videre brygning. Altså noget der går tabt.

Prøv at se hér, hvor mange forskellige betydninger Brewfather-folkene har af deadspace, losses o.l.:
Trub/Chiller Loss: How much you loose as trub (and/or left in chiller and/or pipes) from kettle to fermenter, important factor in brewhouse efficiency. Total volume of the trub left in the kettle and/or cooler/tubes/hoses, including hop trub.

Mash-Tun Deadspace: Recoverable deadspace volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe. Usually 0 in BIAB.

Recoverable volume is volume that is not lost in mashing, but will be inlcuded in the boil.

Mash-Tun Loss: Unrecoverable deadspace volume in your mash-tun and/or mash volume lost in your mash process. This is usually 0 in a one-vessel setup. A factor in mash efficiency. Unrecoverable volume not transferred to boil.

Fermenter Loss: Expected loss from fermenter to bottle/keg. Used to estimate bottling volume and gravity potential from fermentables added as use = Bottling.

HLT Deadspace is any dead space in the Hot Liquor Tank (Sparge Water Heater). For example, if you use a sparge water heater that has the tap that draws higher than the bottom of the pot, you can set the liters that are not drawn. This volume will be added to the sparge water amount in the Water Adjustment Calculator, for calculating your sparge water additions.
Det er begrebsforvirring at tale om "recoverable deadspace", "unrecoverable deadspace" og "deadspace".

De burde skrive følgende:
Trub/Chiller Loss: How much you loose as trub (and/or left in chiller and/or pipes) from kettle to fermenter, important factor in brewhouse efficiency. Total volume of the trub left in the kettle and/or cooler/tubes/hoses, including hop trub and deadspace in the kettle.

Volume below malt pipe/false bottom: Volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe/false bottom, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe/false bottom. Usually 0 in BIAB.

This volume is not lost in mashing, but will be inlcuded in the boil.

Mash-Tun Loss: Deadspace volume in your mash-tun and/or mash volume lost in your mash process. This is usually 0 in a one-vessel setup. A factor in mash efficiency. Deadspace volume not transferred to boil.

Fermenter Loss: Expected loss from fermenter to bottle/keg. Used to estimate bottling volume and gravity potential from fermentables added as use = Bottling.

HLT Deadspace: Dead space in the Hot Liquor Tank (Sparge Water Heater). For example, if you use a sparge water heater that has the tap that draws higher than the bottom of the pot, you can set the liters that are not drawn. This volume will be added to the sparge water amount in the Water Adjustment Calculator, for calculating your sparge water additions.
De (Brewfather) er naturligvis velkomne til at bruge ovenstående frit i næste opdatering af deres vejledning og program. Indtil da håber jeg at du - med min oversættelse - har fået lidt mere styr på begrebet, og kan anvende programmet rigtigt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvad betyder det og hvad dækker det over

Indlæg af Jan Rasmussen »

Borg skrev:Det er helt sikkert ærgerligt (og for mange ganske forvirrende), når producenter af brygsoftware ikke har styr på begreberne omkring brygning, opfinder deres egne, eller laver deres egen definition.
Dead Space er og bliver en volumen du ikke kan få fat i, og anvende i den videre brygning. Altså noget der går tabt.

Prøv at se hér, hvor mange forskellige betydninger Brewfather-folkene har af deadspace, losses o.l.:
Trub/Chiller Loss: How much you loose as trub (and/or left in chiller and/or pipes) from kettle to fermenter, important factor in brewhouse efficiency. Total volume of the trub left in the kettle and/or cooler/tubes/hoses, including hop trub.

Mash-Tun Deadspace: Recoverable deadspace volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe. Usually 0 in BIAB.

Recoverable volume is volume that is not lost in mashing, but will be inlcuded in the boil.

Mash-Tun Loss: Unrecoverable deadspace volume in your mash-tun and/or mash volume lost in your mash process. This is usually 0 in a one-vessel setup. A factor in mash efficiency. Unrecoverable volume not transferred to boil.

Fermenter Loss: Expected loss from fermenter to bottle/keg. Used to estimate bottling volume and gravity potential from fermentables added as use = Bottling.

HLT Deadspace is any dead space in the Hot Liquor Tank (Sparge Water Heater). For example, if you use a sparge water heater that has the tap that draws higher than the bottom of the pot, you can set the liters that are not drawn. This volume will be added to the sparge water amount in the Water Adjustment Calculator, for calculating your sparge water additions.
Det er begrebsforvirring at tale om "recoverable deadspace", "unrecoverable deadspace" og "deadspace".

De burde skrive følgende:
Trub/Chiller Loss: How much you loose as trub (and/or left in chiller and/or pipes) from kettle to fermenter, important factor in brewhouse efficiency. Total volume of the trub left in the kettle and/or cooler/tubes/hoses, including hop trub and deadspace in the kettle.

Volume below malt pipe/false bottom: Volume in your mash-tun, used for calculating mash water amount. In a system with a malt pipe/false bottom, it is the volume before the water reaches the bottom of the malt pipe/false bottom. Usually 0 in BIAB.

This volume is not lost in mashing, but will be inlcuded in the boil.

Mash-Tun Loss: Deadspace volume in your mash-tun and/or mash volume lost in your mash process. This is usually 0 in a one-vessel setup. A factor in mash efficiency. Deadspace volume not transferred to boil.

Fermenter Loss: Expected loss from fermenter to bottle/keg. Used to estimate bottling volume and gravity potential from fermentables added as use = Bottling.

HLT Deadspace: Dead space in the Hot Liquor Tank (Sparge Water Heater). For example, if you use a sparge water heater that has the tap that draws higher than the bottom of the pot, you can set the liters that are not drawn. This volume will be added to the sparge water amount in the Water Adjustment Calculator, for calculating your sparge water additions.
De (Brewfather) er naturligvis velkomne til at bruge ovenstående frit i næste opdatering af deres vejledning og program. Indtil da håber jeg at du - med min oversættelse - har fået lidt mere styr på begrebet, og kan anvende programmet rigtigt.
Tak for præciseringen, ovenstående var en af grundende til min overskrift "hvad betyder det og hvad dækker det over" har lige haft fat i forhandleren, senere importøren af mit anlæg for at høre om deres erfaringer og hvilke værdier de ville anbefale til bl.a. en beersmith profil. den første reaktion fra dem var nedslående med ordlyden "jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om" så enten kender de ikke beersmith, beercalc etc. eller også kender de ikke deres eget anlæg.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"