Karbonering i flaske

Besvar
alla2168
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1. apr 2019, 15:34

Karbonering i flaske

Indlæg af alla2168 »

Hejsa
Jeg er ved at lave min første lager øl. Den gærer ved 12 grader og der er 12,5 liter.
Jeg har lavet mange Ale og har hvergang kaboneret i flaske med sukkerknalder. 1 sukkerknald i 0,33 cl og 2 sukkerknalder i 0,5 liter.
En sukkerknald vejer cirka 2,1 gram. Det har indtil nu bare fungeret rigtig godt.

Jeg er nu i tvivl om hvor meget sukker der skal i flaskerne ved den nye Lager især fordi når jeg bruger der forskellige værktøjer der er tilgængelige på nettet til at udregne sukkermænge viser det ved mine Ale at der er brugt mere sukker end i udregningerne.

Jeg vil gerne have min Lager til at ramme 2,5 og får at vide der skal 2,7 gram pr. flaske, det er jo kun ca. det halve af Ale.

Tror I at det er korrekt, ville være ked af "Flade" øl og samtidig er jeg bekymret for hvis jeg tilsætter mere sukker, at lave en overkarboneret øl.?

På forhånd tak

Allan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af Per »

alla2168 skrev:Hejsa
Jeg er ved at lave min første lager øl. Den gærer ved 12 grader og der er 12,5 liter.
Jeg har lavet mange Ale og har hvergang kaboneret i flaske med sukkerknalder. 1 sukkerknald i 0,33 cl og 2 sukkerknalder i 0,5 liter.
En sukkerknald vejer cirka 2,1 gram. Det har indtil nu bare fungeret rigtig godt.

Jeg er nu i tvivl om hvor meget sukker der skal i flaskerne ved den nye Lager især fordi når jeg bruger der forskellige værktøjer der er tilgængelige på nettet til at udregne sukkermænge viser det ved mine Ale at der er brugt mere sukker end i udregningerne.

Jeg vil gerne have min Lager til at ramme 2,5 og får at vide der skal 2,7 gram pr. flaske, det er jo kun ca. det halve af Ale.

Tror I at det er korrekt, ville være ked af "Flade" øl og samtidig er jeg bekymret for hvis jeg tilsætter mere sukker, at lave en overkarboneret øl.?

På forhånd tak

Allan
Hej Allan.

v/12° har du et CO2 volumen efter gæring på 1,12. Du ønsker et CO2 volumen på 2,5, altså mangler du 1,38.

Tilsætningen af 4 gram almindelig hvid sukker pr. liter øl vil give 1 rumfang Co2 på fadet eller flasken.

Så regnestykket lyder: - manglende CO2 volumen * 4 = sukkertilsætning i gram/ltr.

I dit tilfælde: 1,38 * 4 = 5,52 gr./ltr. Omregnet til dine 12,5 skal du bruge 5,52 * 12,5 = 69 gr. sukker.

Håber det giver mening.

Mvh. Per.
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af simlet »

Jeg ville køre en diacetyl pause omkring 20 grader for at være sikker på at gæren har spist op, og komme af med evt. Diacetyl. Hvis du gør det, kan dy karbonere som var det en ale ganske som du plejer.

Simon
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af Knet »

Jeg ville også give den en diacetyl pause. Og så er det, som Simon skriver, en mængde sukker svarende til en ale. Det afgørende for hvor mange rumfang CO2 der er i øllet i gæringstanken, er den højeste temperatur, som den har gæret ved.

Springer du pausen over, og er 12 grader udtryk for højeste temperatur under gæring, så er det som Per skriver.

Kold øl holder bedre på CO2, hvor det hurtigere frigives fra varm øl. Bare forestil dig en varm pilsner hældt op i et glas, versus en kold. Derfor er det vigtigt at have haft styr på maxtemperaturen undervejs i gæring.

Vh Kenneth
Christian1969
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. jan 2021, 10:50

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af Christian1969 »

Jeg har 14 dage efter flaskning prøvesmagt en English Ale.
Smagen var fremragende, - men der var slet ikke tegn på karbonering, - og fejlfindingsprocessen kunne påbegynde.
Det viser sig desværre, at de kapsler, jeg har sat på flaskerne af den seneste bryg, ikke slutter helt tæt. (Kæmpe rookie mistake - I know).
Det betyder selvsagt, at karboneringen "foregår helt hen i vejret", - og i hvert fald ikke bidrager til noget i selve drikken, - og sp. lyder her, - om jeg kan redde stumperne ved at kapsle om, - eller om jeg må give fortabt på denne omgang?
De har stået koldt, og som beskrevet i kun godt 14 dage, - og det kan måske betyde, at der er nok gær/restsukker til at karbonere videre på - ligesom den potentielle alkohol prc på 8 kan pege i den retning.
Hvad tænker I, mere erfarne?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af Per »

Christian1969 skrev:Jeg har 14 dage efter flaskning prøvesmagt en English Ale.
Smagen var fremragende, - men der var slet ikke tegn på karbonering, - og fejlfindingsprocessen kunne påbegynde.
Det viser sig desværre, at de kapsler, jeg har sat på flaskerne af den seneste bryg, ikke slutter helt tæt. (Kæmpe rookie mistake - I know).
Det betyder selvsagt, at karboneringen "foregår helt hen i vejret", - og i hvert fald ikke bidrager til noget i selve drikken, - og sp. lyder her, - om jeg kan redde stumperne ved at kapsle om, - eller om jeg må give fortabt på denne omgang?
De har stået koldt, og som beskrevet i kun godt 14 dage, - og det kan måske betyde, at der er nok gær/restsukker til at karbonere videre på - ligesom den potentielle alkohol prc på 8 kan pege i den retning.
Hvad tænker I, mere erfarne?
Hej Christian.
Når du flaskekarbonerer bør dine flasker stå ved ca. 20° og først koldt når karboneringen er overstået. Om det så er 1 uge, 14 dage eller mere, afhænger af flere forhold. Prøv i første omgang at sætte dine flasker et lunt sted - ca. 20°. Prøv at se om ikke det virker.
Mvh. Per.
Christian1969
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. jan 2021, 10:50

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af Christian1969 »

Hej Per.
Tak for respons. Den del er taget til efterretning, - det er dog stadigvæk den manglende tæthed i kapslerne, der er hovedudfordringen.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Karbonering i flaske

Indlæg af JAFU »

Hej Christian

Kenneth har også givet dig svar i en anden tråd, hvor du også har spurgt ... bare hvis du havde overset det :-)
Som Kenneth udførligt skriver der, er din opgave at finde ud af, om dit karboneringssukker er blevet omsat af gæren eller ej. Det er afgørende for, om du bare kan kapsle på ny, eller om du skal tilsætte mere sukker inden de nye kapsler.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ng#p123465" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"