En lille bryg film.

Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

En lille bryg film.

Indlæg af admin »

Så.... nu har vi fået lavet en lille brygfilm, kom med lidt kommentarer så vi kan lave en der er lidt bedre næste gang :-)

for at hente :

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/al ... kebeer.wmv

Mvh.
Jens
Senest rettet af admin 26. jan 2007, 19:30, rettet i alt 5 gange.
Jesper H Nielsen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14. feb 2006, 06:26
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Brygfilm

Indlæg af Jesper H Nielsen »

Ja, det var da sjovt, som vi tager os godt ud på film :lol:
Jesper H Nielsen
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Kanon ide med den video

jeg er da ned på at lave noget undervisnings shit på video hvor man beskriver og forklare lidt mere om den enkelte process!

Kanon ide igen igen :lol:
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: En lille bryg film.

Indlæg af Jimmi »

Hey Gutter

Superfed film viser tingene rigtig godt. jeg har nogle kommentarer til denne kanon film, som jeg måske kunne ønske mig som pure nybegynder:
- Jeg kunne godt tænkt mig at der blev gjort lidt mere ud af at vise f. eks målingen med Oeslevægten. Det er som i ved et af de emner der har været svær for mig at forstå :)
- Jeg synes at man hører meget om at renlighed og hygiejne er alfa og omega for en vellykket bryg. Det bliver sådan set slet ikke nævnt her og slet ikke da jens rører med brygskeen efter at urten er kølet ned :) :) det kan godt forvirre mig lidt :) der bliver slet ikke vist noget om rengøring og sterillisering.
- Generelt gerne lidt flere tips og tricks :) :)

MEN en superfed film, der viser mig at man sagtens kan slappe af mens man brygger :) :) nu glæder jeg mig bare endnu mere til at komme igang

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg synes at man hører meget om at renlighed og hygiejne er alfa og omega
Det er det, da også - men røreskeen har jo været nede i den kogende urt, og kan derved ikke være ret meget mere steril end den er.

Men man skal ikke gøre det være end det er ! det er lige som når man laver mad ~ den største smitte kilde er nok en selv, så husk GMP
"Good Manufacturing Practice" vask fingerne og op af armene, og lad vær med at smage på noget der skal tilbage til øllet.

Vi havde aldrig været der før og havde da heller ikke lavet noget manus
så lidt dogme øl er det vel :-)

Mvh.
Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:
Jeg synes at man hører meget om at renlighed og hygiejne er alfa og omega
Det er det, da også - men røreskeen har jo været nede i den kogende urt, og kan derved ikke være ret meget mere steril end den er.

Men man skal ikke gøre det være end det er ! det er lige som når man laver mad ~ den største smitte kilde er nok en selv, så husk GMP
"Good Manufacturing Practice" vask fingerne og op af armene, og lad vær med at smage på noget der skal tilbage til øllet.

Vi havde aldrig været der før og havde da heller ikke lavet noget manus
så lidt dogme øl er det vel :-)

Mvh.
Jens
Jep og en helt kanon en af slagsen :) :) jeg synes at det er en skide god video :)

Vedr. hygienje... så troede jeg at brygskeen gennem brygningen skulle ligge i en isophoropløsning når man ikke bruger den... men det er måske for meget at gøre ud af det :)

Er lidt i tvivl... men er det bare nok at værktøjerne fra start er vasket godt af i opvaskemiddel og så skyllet godt i kold vand.. eller skal jeg også sterillisere det i isophor altsammen inden jeg starter. har lidt svært ved at overskue hvor meget jeg skal gøre ud af det :)
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jimmi skrev:Jep og en helt kanon en af slagsen :) :) jeg synes at det er en skide god video :)

Vedr. hygienje... så troede jeg at brygskeen gennem brygningen skulle ligge i en isophoropløsning når man ikke bruger den... men det er måske for meget at gøre ud af det :)

Er lidt i tvivl... men er det bare nok at værktøjerne fra start er vasket godt af i opvaskemiddel og så skyllet godt i kold vand.. eller skal jeg også sterillisere det i isophor altsammen inden jeg starter. har lidt svært ved at overskue hvor meget jeg skal gøre ud af det :)
Nej, det er ikke nødvendigt at brygskeen ligger i iodophor, men en mulighed er det da. Jeg gør det ikke, og mangler stadig at rygge i et inficeret bryg, sååååå :wink:

Vask værktøjerne af i soda, og desinficer bagefter det hele i iodophor.
Brug ikke opvaskemiddel da ganske små mængder slår skumdannelsen ihjel (eller nedsætter).
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:
Jimmi skrev:Jep og en helt kanon en af slagsen :) :) jeg synes at det er en skide god video :)

Vedr. hygienje... så troede jeg at brygskeen gennem brygningen skulle ligge i en isophoropløsning når man ikke bruger den... men det er måske for meget at gøre ud af det :)

Er lidt i tvivl... men er det bare nok at værktøjerne fra start er vasket godt af i opvaskemiddel og så skyllet godt i kold vand.. eller skal jeg også sterillisere det i isophor altsammen inden jeg starter. har lidt svært ved at overskue hvor meget jeg skal gøre ud af det :)
Nej, det er ikke nødvendigt at brygskeen ligger i iodophor, men en mulighed er det da. Jeg gør det ikke, og mangler stadig at rygge i et inficeret bryg, sååååå :wink:

Vask værktøjerne af i soda, og desinficer bagefter det hele i iodophor.
Brug ikke opvaskemiddel da ganske små mængder slår skumdannelsen ihjel (eller nedsætter).
oki så det er bare at lave en soda opløsning i en gærtank og så bruge den som "opvaskerbalje" :) den skal jo alligevel selv have turen :) og så en isophor opløsning i min anden gærtank..... så skulle den ged vel være barberet :) :)
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

You got it 8)
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:You got it 8)
Så nu venter jeg bare på at brygladen leverer varerne :) er dog noget urolig da de ikke svarer på mine mails om en bekræftelse om varerne er sendt.............. :(

Er lidt nervøs.... :( :( :( har bestilt "min første Brown ale" og der skal brygges på lørdag
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ring til dem, de er ikke altid lige stabile, og de svarer ikke på mails (ikke på nogen af dem jeg har sendt dem).
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:Ring til dem, de er ikke altid lige stabile, og de svarer ikke på mails (ikke på nogen af dem jeg har sendt dem).
Jep jeg har ringet til dem i min middagspause :) og mine varer er på vej incl. mit anthos soda :) :) så nu skal der køres på på lørdag med vores 1. bryg ( mig og en kammerat) "Min første brown ale" fra brygladen

Jeg tager nogle billeder og lægger ind på galleriet :)


Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja gør det. Skyd endeligt en masse billeder, og upload de bedste til galleriet.
Vi glæder os "næsten" lige så meget som du gør :)
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:Ja gør det. Skyd endeligt en masse billeder, og upload de bedste til galleriet.
Vi glæder os "næsten" lige så meget som du gør :)
Jepper skyder masser af billeder bare rolig :) :)

det er sgu rart med nogle der har samme hobby som en selv :) :) :)

Cheers mates
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Jimmi skrev:det er sgu rart med nogle der har samme hobby som en selv :) :) :)
Jeps... Det er alle tiders med sådan et forum. :D

Jeg havde en gang en kollega der bryggede øl. Det var nogle gode ølsnakke vi kunne have i pauserne.

Men han rejste... :cry:
Mvh.

Michael K
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"