Kogning af større mængder?

Besvar
Brugeravatar
krogsager
Indlæg: 280
Tilmeldt: 7. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: 8960, Randers SØ

Kogning af større mængder?

Indlæg af krogsager »

I gamle dage har man set at der blev fyret op med træ under kobberkedlerne! Men hvordan koger man i dag, hvis det f.eks. drejer sig om 1000 Liter øl?

Er det med en varmeveksler og damp, eller ?

Nogen der ved det?


mvh
krogsager
Paarup-bryg
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. dec 2005, 19:01
Geografisk sted: Pårup /7442

Indlæg af Paarup-bryg »

Jeg har set en norsk brygger, som har lavet et system med en 1000 liters tank til mæskning, og han bruger cirkulation af vand under 1 bars tryk som opvarmning, og kan med en vandtemperatur på 120 grader opnå en temperaturstigning i sin mæsketank på 1 grad i minuttet, hvilket jar synes virker meget rimeligt. Om der findes andre måder at varme så store mængder op på ved jeg ikke, men umiddelbart vil jeg synes at det virker til at være en god og energifornuftig måde at gøre det på.

VH Peter
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

De dyre anlæg bliver opvarmet med en dampkappe med over tryk, de billige bliver varmet op med el, billedet er fra et anlæg jeg har set i Frankrig med 2*18Kw varmelegme


Billede

Jens
Senest rettet af admin 29. sep 2006, 16:56, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
krogsager
Indlæg: 280
Tilmeldt: 7. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: 8960, Randers SØ

Kogning af større mængde

Indlæg af krogsager »

Har nu checket på Råsted Bryghus. Her bruger man også el-patroner direkte i urten. 36kW til en 1000L tank! (og 9kW i mæsketanken, -også 1000L).

Men hvordan gør man på de store pilsnerbryggerier -hvor der lavers 50000 liter af gangen? Jeg tror ikke de har varme legemer på 1,8 Megawatt!

Forøvrigt er Råsted Bryghus' øl rigtig godt, kan bestemt anbefales :D
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"