Erfaringer med rugmalt?

Besvar
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Erfaringer med rugmalt?

Indlæg af Anders »

Hej

Er der nogen af jer, der har erfaringer med af brygge med rug? Så vidt jeg kan læse forskellige steder, så opfører det sig nogenlunde som hvede rent teknisk. MEN hvordan smager det i det færdige øl?

Planen er at brygge en Barley wine med 10-15 % rug, altså hvad man kunne kalde en Rye wine...

Opskriften er stadig på tegnebrættet, men resultatet skulle gerne blive en forholdsvis kraftig og krydret øl med masser af humle og omkring 12% sprit gæret med en WLP500 trappist og evt. noget WLP099 (super high gravity) til at give det sidste alkohol. Humlen bliver nok efter nedenstående skema:

Chinook 15.6% alpha 100 grammes 90 minutes
Cascade 6% alpha 50 grammes 10 minutes
Centennial 11% alpha 50 grammes 10 minutes
Cascade 6% alpha 50 grammes dry hopped
Centennial 10% alpha 50 grammes dry hopped
IBU lander (teoretisk!) på ca 141.

Håber der findes nogle erfarne rugbryggere med alle svarene!

mvh anders
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

malt

Indlæg af admin »

maltet eller umaltet ?

Jens
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Maltet. Deraf navnet på indlæget... ;-)

/anders
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Doohh
Nå men jeg har "kun" prøvet med umaltet ca. 6 % i en stout og det kunne tydeligt smages, som noget i retning af mørkt rugbrød, det smagte godt, skal jeg lige huske at sige.

Jens
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Jeg har ikke selv brygget med rugmalt, men har haft fornøjelsen af at smage en øl med 50% rugmalt. Det var en fantastisk øl, øllet var frisk og let, dog med en lidt ekstra fylde end hvede øl, men ellers ikke i nærheden af en hvedeøl.

Jeg ved ikke hvor meget af det ovenstående der giver mening. Rugbryggen blev smagt for et par måneder siden og jeg blev lidt snalret i løbet af den aftenen.

mvh

Jens Gam
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Så er rugbrygget søsat. Det endte med 25 % rug (17% maltet resten umaltet). Den står og koger på anden time så der skal nok snart noget humle i... Gæren er en WLP530 abbey ale.

Sideløbende med ovenstående eksperimenterede vi med en øl med 100% rug (1 kg til 5 l vand). Konklusion allerede under mæskning: Det kan ikke lade sig gøre at brygge af 100% rug. Urten blev slet ikke sød iløbet af de to timer den stod ved 60-65 grader. Derfor kom suppen oven i vores Rye Wine, derfor det høje indhold af rug.

Fortsættelse følger sammen med et link til opskriften i beercalc når kommentarene er skrevet på...

/anders
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Kanon !
tak for info

Jens
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Så fik sekretæren endelig taget sig sammen til at skrive nogle kommentarer til opskriften, så her er den som lovet -> :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"