Hjælp med demineraliseret vand

Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Hej,

Jeg har planlagt at brygge an amerikansk pale ale torsdag d. 2. februar. Til det formål har jeg købt et brev ACCUmash med mineraler med en sammensætning som passer til en sådan fætter. Jeg skal til dette have fat i 20 liter demineraliseret vand. Er der en af jer, der ved, hvor jeg kan få fat i det, eller evt. kan lave det til mig? Jeg bor i Ballerup. Jeg kvitterer naturligvis med et par håndbryg - en monster brown ale og en stout med røg - det er dem jeg har på lager. De er begge ganske gode, hvis man er til den slags.

På forhånd tak.

/ Claus
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Truntebryg »

Alternativt kan du jo bruge RO vand, et er ikke 100% rent minerals mærssigt - men det rykker nok ikke så meget ved vandprofilen. De gode RO anlæg (ofte dem med pumpe) fjerner 97% af saltene ;-)
Kiilerich
Indlæg: 80
Tilmeldt: 7. apr 2014, 16:08
Geografisk sted: Sunds (Nær Herning)

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Kiilerich »

For ikke så lang tid siden købte jeg 60 liter demineraliseret vand i T-Hansen, så det kan da købes der.

Men vil da godt nok syntes at det er en noget dyr løsning til at brygge øl.
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Ja, jeg kan godt se, at hvis jeg skal ud og købe demineraliseret vand, så bliver det den dyreste ingrediens i brygget. RO-vand er fint, men inden jeg selv går ud at investere i et anlæg, vil jeg meget gerne prøve at brygge med det for at være sikker på, at resultatet bliver bedre. Så hvis der en en relativ tæt på Ballerup, der kan lave mig sådan 20 liter vand, vil jeg være meget taknemlig. Jeg kvitterer naturligvis med et par mørke håndbryg- Jeg kaster også gerne en IPA, som blev brygget i sommers ind i puljen, men den er jeg ikke selv helt tilfreds med. Jeg ville gerne have den lidt renere, end den er blevet.

/ Claus
alexmikk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. mar 2015, 19:13
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af alexmikk »

Du kan prøve Mini Zoo på Tårnby Torv (http://www.minizoo.dk/p/Osmosevand" onclick="window.open(this.href);return false;). Du bør dog købe en dunk som er stor nok til at rumme den mængde du behøver, og som samtidig er godkendt til fødevarer.
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Ja, det ser vældig interessant ud. Jeg kan se, at de også har en afdeling i Hvidovre. Jeg må prøve at kontakte dem en af dagene. Jeg går ud fra, at de vil acceptere en gærspand som dunk.

/ Claus
Amigo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. feb 2013, 18:11
Geografisk sted: Søsum, 3670 Veksø

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Amigo »

Du kan godt hente 20-30L RO-vand hos mig, Bor ikke så langt fra dig.

Mvh
Michael
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Amigo skrev:Du kan godt hente 20-30L RO-vand hos mig, Bor ikke så langt fra dig.

Mvh
Michael
Det vil være super. Sender dig en PB.

/ Claus
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Jeg hentede RO-vand hos Michael i går. Stor tak.

Planen er, at jeg i morgen brygger en amerikansk pale ale på dette vand med et brev ACCUmash. Om en uge eller to brygger jeg nok præcis samme bryg men med almindeligt vand fra hanen. Jeg skal nok poste resultatet i sammenligningseksperimenter.

/ Claus
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Jeg flaskede for en uge siden. I dag åbnede jeg så den første flaske for lige at tjekke karbonering og følge med i udviklingen. Jeg kan allerede nu sige, at det uden tvivl er den bedste pale ale, jeg nogensinde har brygget. Duften og smagen af Cascaden er bare dejlig.

Jeg er nu kommet lidt i vildrede over, om jeg bare skal se at få investeret i en omvendt osmoseanlæg med det samme, eller om jeg skal gennemføre forsøget med at brygge en tilsvarende amerikansk pale ale med præcis samme ingredienser og temperaturer, men med mit eget vand fra hanen.

Jeg bør i videnskabens navn lave brygget med min eget vand - det er jeg godt klar over. Jeg skal dog lige have flasket en lav-alkohol (3-3,5%) brown ale.

Billede

SKÅL!

/ Claus
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Thage »

Nams, ja Pale ale hvor der er godt med cascade er godt.
Personligt blev mine øl markant bedre efter brug af RO vand, så jeg er ikke i tvivl... brygger ikke uden mere!
Mht. Humlen har jeg erfaret at ved at skynde sig at sænke temp ved at tage det første kølede øl retur i gryde, og sænke temp til under 80 grader, så holder aroma humlen og den friske smag meget længere, end Eks. Tørhumle - så hvis du smider en del i de sidste 10m kan det anbefales. (Har en der pt. Er fra efteråret og den smager som oprindeligt endnu med 50gram ved flameout til 26ltr)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Borg »

Hvorfor ikke bare investere i et RO anlæg og samtidig lave testbrygget uden RO vand?
Det ene behøver ikke at udelukke det andet ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af redec »

Thage skrev: Mht. Humlen har jeg erfaret at ved at skynde sig at sænke temp ved at tage det første kølede øl retur i gryde, og sænke temp til under 80 grader, så holder aroma humlen og den friske smag meget længere, end Eks. Tørhumle - så hvis du smider en del i de sidste 10m kan det anbefales. (Har en der pt. Er fra efteråret og den smager som oprindeligt endnu med 50gram ved flameout til 26ltr)
Jeg benytter en spiralkøler. Jeg vil tro, at temperaturen er under 80 grader på mindre end 5 minutter.
Borg skrev:Hvorfor ikke bare investere i et RO anlæg og samtidig lave testbrygget uden RO vand?
Det ene behøver ikke at udelukke det andet ;-)
Korrekt. Det ene udelukker ikke det andet, men hvis jeg synes, at mit bryg på almindeligt vand fra hanen bliver ligeså godt, så ser jeg ingen grund til at anskaffe et RO-anlæg.

/ Claus
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Borg »

Man må jo aldrig gå ned på udstyr ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp med demineraliseret vand

Indlæg af Truntebryg »

Jeg kunne bestemt ikke undvære mit anlæg, da jeg også bruger det til kaffevand !!!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"