Humle Dyrkning

Besvar
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Humle Dyrkning

Indlæg af HoegildBryghus »

Jeg har i et par år prøvet at dyrke min humle resultatet er meget afhængig af sommeren, jeg tørrer den i et skab med trådhylder og en affugter, bevarer smagen bedre end varme, mit spørgsmål til alle kloge hoveder, HVORDAN BESTEMMER MAN BITTERHEDEN, jeg er klar over at det er meget dyrt at få det gjort prof. Hidtil har jeg brugt " try and eror" mostly eror. jeg har forsøgt med at koge en kop te af kendt og sammenlignet med min egen giver et meget lille fingerpeg, er der nogen der har andre måder, evt erfaring med at måle PH for at se om der er sammenhæng mellem surhed og bitterhed. Gode ideer modtages med taknemmelighed.
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 17:33

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af tfantonsen »

Jeg har tænkt mig at bruge metoden beskrevet nederst i denne pdf: http://www.uvm.edu/~pass/perry/hopsanalysis.pdf
Man kan få det hele i Matas hvis man bruger phenolred :-)
Jeg har tænkt mig at bruge både en høj og en lav AA humle som reference, så jeg opererer indenfor kendte rammer (interpolation) i stedet for at gætte udfra et enkelt målepunkt et stykke fra mine forventede værdier (extrapolation).
Metoden måler det samlede syreindhold i humlen, så metoden antager at syreinholdet er domineret af alfa- og beta-syrerne og at alfa/beta-forholdet er ca. ens i dine egne og referencehumlerne.

Jeg har købt noget hjemmedyrket humle her på siden jeg skal have analyseret og så håber jeg der kommer noget på hullerne i haven i år, de blev plantet sidste år.
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Husk endelig at del af dine resultater og erfaringer
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Gert.p »

Intressant læsning men var det ikke nemmere at måle pH værdien I væsken end at tilsætte pH indicator væske?

Ser frem til at høre mere om resultaterne.
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Gert.p »

Andre har også gjort forsøget.
http://www.chemicalforums.com/index.php ... c=76552.15" onclick="window.open(this.href);return false;
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af HoegildBryghus »

tfantonsen skrev:Jeg har tænkt mig at bruge metoden beskrevet nederst i denne pdf: http://www.uvm.edu/~pass/perry/hopsanalysis.pdf
Man kan få det hele i Matas hvis man bruger phenolred :-)
Jeg har tænkt mig at bruge både en høj og en lav AA humle som reference, så jeg opererer indenfor kendte rammer (interpolation) i stedet for at gætte udfra et enkelt målepunkt et stykke fra mine forventede værdier (extrapolation).
Metoden måler det samlede syreindhold i humlen, så metoden antager at syreinholdet er domineret af alfa- og beta-syrerne og at alfa/beta-forholdet er ca. ens i dine egne og referencehumlerne.

Jeg har købt noget hjemmedyrket humle her på siden jeg skal have analyseret og så håber jeg der kommer noget på hullerne i haven i år, de blev plantet sidste år.
tak for svaret. Det lyder rigtigt fornuftigt, det tager både højde for ph og buffer evne i opløsningen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Truntebryg »

Gert.p skrev:Intressant læsning men var det ikke nemmere at måle pH værdien I væsken end at tilsætte pH indicator væske?

Ser frem til at høre mere om resultaterne.

Egentlig ikke, har du det er det fint. Men du har ikke brug for pH værdien, kun drop punktet i titreringen og her er indikatorvæske rimelig nemt.

Hvis din sample er rimelig ren, så vil titrering med syre og baser give et voldsomt dyk i pH - med bare 1 dråbe.

Det lyder rimelig spændende, at det skulle være så simpelt - det skal da prøves en dag - når man nu har alt udstyret stående (et eller andet sted)
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 17:33

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af tfantonsen »

Første forsøg i dag var negativt, begge reference humler (East Kent Goldings 5,2% AA og First Gold 7,8% AA) skulle kun have 0,1ml 1% NaOH før Phenolred skiftede farve.

Hypotesen er nu at Phenolred er ubrugelig til Alfasyre, det mente en hurtigt googling også: http://www.docbrown.info/page07/equilibria6a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu må jeg have fat i Phenolphthalein og et par bægerglas til at koge i, der fordamper for meget i en kasserolle. Og en superlav og superhøj AA humle ville også være en god ide for at få bedre referencer og en bedre spredning på referencepunkterne.
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Truntebryg »

Altså du har kogt 1g humle i 250 ml vand - reduceret det hele til 100ml - deraf tager du 10 ml og måler på ?

og du titrere med 10g base/ L ?
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af HoegildBryghus »

Lidt mere gør det selv Humle. For at komme videre med de gode ideer fra de forskellige svar, uden at skulle arbejde med sundhedsskadelige kemikalier, har jeg prøvet med PH papir hjemkøbt i Kina formedels 20 kr incl. porto.
I husholdningen fandt jeg noget natron, som er en base. Jeg opløste en tsk. i en ½ dl vand . Desværre havde jeg kun 2 kendte humler Target på 10,7 % og Perle på 6,3 % samt min egen Nord Brau
den skulle ligge mellem 5 og 8 % jeg vejede de tre humler af over for hinanden så jeg fik lige meget af hver, kom dem op i tre kopper og tilsatte ½ dl kogende vand til hver og ventede til de blev kølet af tog 20 ml fra hver kop op i 3 engangskrus, tog tre PH strimler og satte ned i væsken med halvdelen over væsken derefter tog jeg en engangssprøjte på 2,5 ml og fyldte med min natron opløsning den dryppede jeg langsomt i, indtil jeg fik et farveskift på mit PH papir. Ved Target skulle jeg bruge 1ml - Perle 0,7 ml og min Nord Brau 0,5 ml altså er min humle svagere end Perle.
Desværre er det PH papir jeg fik meget grov i opløsning idet det går op til 14 jeg vil prøve at købe neget med et mindre område evt fra 5 til 9 ligeledes skal jeg have fat på nogle flere reference humler, samt forsøget skal gentages et par gange for at se om resultaterne bliver rimeligt ens. Jeg går ud fra at der er en sammenhæng mellem bitterhed og syreindhold, men jeg kan ikke finde sammenhængen nogen steder, der er jo forskel på om en ting smager bittert eller surt.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af HoegildBryghus »

Lidt mere Humle
Det bliver vist ikke i år jeg kommer videre med mine forsøg med hjemmedyrket humle, kun halvdelen af mine planter har afsat blomster og de der er når næppe at modne inden de bliver angrebet af svamp, det er lidt surt er der andre der har oplevet det?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Humle Dyrkning

Indlæg af Truntebryg »

Hmm - nej det ser heller ikke godt ud her.

Der er nogle enkelte skud som stikker ind i drivhuset - de ser godt nok godt ud
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"