Simpel pilsner opskrift

Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Tænker at få brygget mig en meget simpel pilsner i weekenden, nogle gode input her?

Har en masse fulgsang som skal være basen, og tænker noget magnum som bitter og de andre er jeg lidt pas på, da det kommer an på hvad der er på lager hos pusher. Tænker den godt må få et lidt moderne friskt finnish på humlesmagen, så har evt. en sjat perle, centennial, amarillo el. cascade jeg kan smide i.

Gæren bliver en pilsner gær der er på lager måske wlp 800.

Så hvad bør jeg ellers smide i af malt? Har primært stjålet opskrifter før og justeret lidt, og er min første pilsner - input modtages :)
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Nimbus39 »

Lidt Cara Pils/Dextrin malt vil give den lidt mere krop, så den har lidt at stå imod med overfor humlen, du kan også give den noget munich men så bliver den lidt mørkere.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Nimbus39 skrev:Lidt Cara Pils/Dextrin malt vil give den lidt mere krop, så den har lidt at stå imod med overfor humlen, du kan også give den noget munich men så bliver den lidt mørkere.
Tjek, fik jeg også læst mig til, så smider 4,5% i...

Tænker 15g magnum 60
15g perle 30
Og i tvivl om aroma, 15-30g amarillo - må som sagt gerne have moderne præg.

Regner med ca. 26-27ltr i gærspand


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Hmm syntes godt nok den pilsner gær dufter sød i starter... tænker mine 26ibu er alt for lavt...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af KimJohansen »

Jeg plejer at give mine pilsnere 40 - 50 IBU. Men det er jo en smagssag. Men de er samtidig drevet af store mængder aroma humle, det tager lidt fokus væk fra bitterheden.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

KimJohansen skrev:Jeg plejer at give mine pilsnere 40 - 50 IBU. Men det er jo en smagssag. Men de er samtidig drevet af store mængder aroma humle, det tager lidt fokus væk fra bitterheden.
Jeg vil gerne give den en humleprofil, men slet ikke IPA agtig, hverken ny el. Gl. Slags mht bitter og aroma. Måske jeg skal sigte efter 30...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Borg »

Thage skrev:Hmm syntes godt nok den pilsner gær dufter sød i starter... tænker mine 26ibu er alt for lavt...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skal nok være varsom med at dømme din øls smag ud fra duften, der kommer fra din gærstarter.
Når det så er sagt, så har du valgt en tjekkisk gær. En tjekkisk pilsner har en mere fyldig krop, og det hjælper gæren også med til. Var du ude efter en mere tør pilsner, var en tysk lagergær nok et bedre valg.

Nu peger din humletilsætning ikke mod den traditionelle mellemeuropæiske pilsnertype, hverken tysk eller bøhmisk, så du vælger selv. Hvad IBU'en angår, er det jo et spørgsmål om at ramme den balance man ønsker mellem restsødmen og bitterheden. Typemæssigt er der mere bitterhed i en tysk pilsner end en tjekkisk. Så er du mere til den tørre, lidt bitre pilsnertype, så vil en forøgelse af IBU'en muligvis være på sin plads. Jeg tror dog ikke, at du kan smage forskel på 4 IBU. Så betyder en grad i din mæsketemperatur mere.

Et godt råd, hvis du gerne vil have lidt af den tjekkiske fyldighed, men en lavere FG er, at mæske relativt lavt, måske 63-64 grader, pitche med rigeligt gær, holde gæringstemperaturen på 10 grader i 14 dage, og så hæve den til 18 grader i et par dage. Og sørg for at urten er 10 grader og gæren maks 12 grader når du pitcher den.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Borg skrev:
Thage skrev:Hmm syntes godt nok den pilsner gær dufter sød i starter... tænker mine 26ibu er alt for lavt...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skal nok være varsom med at dømme din øls smag ud fra duften, der kommer fra din gærstarter.
Når det så er sagt, så har du valgt en tjekkisk gær. En tjekkisk pilsner har en mere fyldig krop, og det hjælper gæren også med til. Var du ude efter en mere tør pilsner, var en tysk lagergær nok et bedre valg.

Nu peger din humletilsætning ikke mod den traditionelle mellemeuropæiske pilsnertype, hverken tysk eller bøhmisk, så du vælger selv. Hvad IBU'en angår, er det jo et spørgsmål om at ramme den balance man ønsker mellem restsødmen og bitterheden. Typemæssigt er der mere bitterhed i en tysk pilsner end en tjekkisk. Så er du mere til den tørre, lidt bitre pilsnertype, så vil en forøgelse af IBU'en muligvis være på sin plads. Jeg tror dog ikke, at du kan smage forskel på 4 IBU. Så betyder en grad i din mæsketemperatur mere.

Et godt råd, hvis du gerne vil have lidt af den tjekkiske fyldighed, men en lavere FG er, at mæske relativt lavt, måske 63-64 grader, pitche med rigeligt gær, holde gæringstemperaturen på 10 grader i 14 dage, og så hæve den til 18 grader i et par dage. Og sørg for at urten er 10 grader og gæren maks 12 grader når du pitcher den.
Tak for input, valgte bare en pilsner gær, for w34/70 tørgær syntes jeg ikke rigtig performede som jeg ville, måske mit temp fald var for hårdt... gjorde ikke langsomt, men hævede på rigtigt tidspunkt. Har læst 67 grader mht pilsner, så gør jo en forskel med det du skriver. En tjekkisk fylde med mere humlesmag lyder faktisk ganske tiltalende - så er nok det jeg gør :)

Mht duften kunne jeg med de andre vådgær godt dufte lidt noter som er bidraget med til øllet, så var nu ikke som at det er 1-1, men mere et hint. Omvendt er wit, triple og pilsner jo heller ikke ens ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af admin »

En undergær kan sågar lugte råddent især hvis der er frugt i.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Borg »

Hvis du fortæller lidt mere om din maltsammensætning, kan vi nok komme nærmere en god mæsketemperatur.
Vil du gerne den lidt fyldigere tjekkiske pilsnersmag (som jeg godt kan lide), så skulle du prøve at anvende bøhmisk pilsnermalt som basismalt. Mæsketemperaturen er så afhængig af, hvad du ellers kommer i. Hvis du bruger "kropsfremmende" malttyper som Nimbus foreslår, så bør mæsketemperaturen nok være lidt lavere end uden.
Du er velkommen til at kikke på min Böhmer (B120) på min hjemmeside og lade dig inspirere. Den er dog kun med almindelig pilsnermalt, der i den seneste udgave igen er på den bøhmiske sort. Se også bort fra de to gærtyper. Det er den tjekkiske gær der er interessant. Den er mæsket ved 64 grader og har en IBU på næsten 43. Det giver en god balance mellem sødmen og bitterheden.

Men husk nu endelig rigelig med gær. To pakker i en tre-liters starter på 1.040, eller en pakke i en to-liters starter, færdiggæret, kølet, dekanteret og i en ny to-liters starter. Det giver en passende mængde til 25-30 liter urt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Er 95,5% Fulgsang og 4,5% cara pils.... hvorfor? Det er på lager, og har 50kg stående sydpå af alm. Dmg.... Så derfor gad jeg ikke købe den anden malt. Så godt du havde en, men antog det ikke var alm pils malt.
Har købt 2 pure pitch wlp800 som hygger sig i 4l starter lavet med 400g spray - giver mig ca. Til 26 ltr (får 26-27 afh. Humle mængde) - lavede starter igår, lander på køl i morgen aften el. Lørdag morgen og hældes fra morgen søndag, rest står ude i bryghus imens der brygges - det holder 10 grader, men varmes op ved bryg, dog skal øl køles til de 10, det klare min lille plade ikke, dvs pitch sker timer senere når skab har kølet - så passer pengene nok ca.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Og tusind tak for input, jeg bliver så klog ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Borg »

Thage skrev:Er 95,5% Fulgsang og 4,5% cara pils.... hvorfor? Det er på lager, og har 50kg stående sydpå af alm. Dmg.... Så derfor gad jeg ikke købe den anden malt. Så godt du havde en, men antog det ikke var alm pils malt.
Har købt 2 pure pitch wlp800 som hygger sig i 4l starter lavet med 400g spray - giver mig ca. Til 26 ltr (får 26-27 afh. Humle mængde) - lavede starter igår, lander på køl i morgen aften el. Lørdag morgen og hældes fra morgen søndag, rest står ude i bryghus imens der brygges - det holder 10 grader, men varmes op ved bryg, dog skal øl køles til de 10, det klare min lille plade ikke, dvs pitch sker timer senere når skab har kølet - så passer pengene nok ca.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det lyder som om du har fuld styr på det hele. Inklusive gæren.

Go Go Go
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Thage »

Borg skrev:
Thage skrev:Er 95,5% Fulgsang og 4,5% cara pils.... hvorfor? Det er på lager, og har 50kg stående sydpå af alm. Dmg.... Så derfor gad jeg ikke købe den anden malt. Så godt du havde en, men antog det ikke var alm pils malt.
Har købt 2 pure pitch wlp800 som hygger sig i 4l starter lavet med 400g spray - giver mig ca. Til 26 ltr (får 26-27 afh. Humle mængde) - lavede starter igår, lander på køl i morgen aften el. Lørdag morgen og hældes fra morgen søndag, rest står ude i bryghus imens der brygges - det holder 10 grader, men varmes op ved bryg, dog skal øl køles til de 10, det klare min lille plade ikke, dvs pitch sker timer senere når skab har kølet - så passer pengene nok ca.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det lyder som om du har fuld styr på det hele. Inklusive gæren.

Go Go Go
Will do, hopper på de 64 du nævner ;)

Nu det skulle være her man virkelig finder sine brygfejl, hvad er det så man typisk oplever/ hvad leder jeg efter om jeg har fucked up?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Simpel pilsner opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Husk nu - ved 64-66 °C er det ikke temperaturen der bestemmer.

Præcis her er Alpha og Beta stort set lige aktive, så det er pH der bestemmer udfaldet.

Når pH bestemmer, så er det dit vand der bestemmer !!!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"