Karbonering af hvedeøl

Besvar
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Karbonering af hvedeøl

Indlæg af RuneV »

Om ikke alt for mange dage, skal min første hvedeøl på flaske og i den forbindelse karboneres.

På haandbryg.dk har de nogle skemaer og en formel.

Hvis man vil have sin hvedeøl kraftigt karboneret kan man komme helt op på 4,5 CO2.

Jeg vil gerne have den godt karboneret, uden den skal bruse munden helt over, så jeg tænke 4,0. Det er næsten middel af anbefalingen.

Da jeg har gæret ved 19-20 grader, så ser regnestykket således ud:

4,0 - 0,89 = 3,11

3,11 x 4 = 12,44 gram sukker pr. Liter øl.

Opskriften jeg har brugt, anbefaler 6,5 gram pr. Liter.

Hvad har jeg gjort forkert?
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 18:33

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af tfantonsen »

Du har ikke gjort noget galt, 12g/L er en kraftigt karboneret øl, meget passende for hvedeøl.

6,5g/L IMHO for lidt til en hvedeøl
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af RuneV »

Jeg vil helst ikke have at mine flasker eksploderer.

Ville 10 gram pr liter være en passende mængde? Eller skal jeg holde mig til 12? eller 6,5 som opskriften foreskriver?. Jeg har fulgt alt andet i opskriften slavisk.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af Borg »

Det er ikke din CO2 volumen der får dine flasker til at eksplodere. Det er trykket i flaskerne, og den er afhængig af temperaturen.
4 CO2-volumen giver et tryk på 2.5 bar ved 10 grader, som dog stiger til 3,5 bar ved 20 grader. Ved 5 grader er der 2 bar.
Så skal du bare have fundet ud af, om dine flasker kan holde til det.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af RuneV »

Betyder det at jeg skal karbonere under så lave temperaturer som muligt? (Plus grader selvfølgelig) eller skal jeg bare lave karboneringen det samme sted som gæringen, dvs ved 19-20 grader.

Altså har karboneringstemperatur også indvirkning på den endelige smag, eller kun på trykket?
Hulgaard
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:21

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af Hulgaard »

I forlængelse af dette spørgsmål, så har jeg gået og tænkt over, hvorfor en hvedeøl kan karboneres op til 4,5 volumen, mens andre øl bruser kraftigt over ved denne karbonering. Er det på grund af flere proteiner (eller andre substanser) i hvedeøl, som gør at øllet kan karboneres højere? Eller hvad er forklaringen?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af Borg »

Karbonering foregår bedst og hurtigst ved stuetemperatur. Både for ales og lagers.
Teoretisk har enhver forgæring af sukker en indflydelse på smag, men da sukkermængden til karbonering er så lav, vil det i praksis ikke forårsage nogen ændring i smagen.

En hvedeøl skal traditionelt danne et højt skumlag når den hældes op. Det hjælper den høje karbonering med til, men det har også meget med ophældningsteknik og evt. fadølsanlæg at gøre.
Da hvedeøls serveringstemperatur oftest er en del lavere end andre ales, skal der en højere karbonering til for at der kan dannes skum i de ønskede mængder.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af RuneV »

Nu har jeg set en anden tabel hvor intervallet ligger fra 2,6 til 4 for hvedeøl.

Jeg er efterhånden i tvivl om hvad der er smartest?

Tror jeg hælder 9 gram sukker i pr. Liter og karbonerer ved stuetemperatur. Har gæret ved 19-20 grader.

Er der risiko for mine flasker springer i luften ved disse tal?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af Borg »

Hvis det er almindelige ølflasker, er risikoen ret lille.
Man kan altid sikre sig, så problemerne ikke er så store, hvis der skulle gå en flaske.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af RuneV »

Borg skrev:Hvis det er almindelige ølflasker, er risikoen ret lille.
Man kan altid sikre sig, så problemerne ikke er så store, hvis der skulle gå en flaske.
Det er langhalsede 1/2 liters.

Dem svaneke feks bruger. Og Midtfyns bryghus.

Jeg tager chancen og karbonerer dem på gæstetoilettet som vi alligevel aldrig bruger.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af inzide »

Er lidt interesseret i at høre, hvordan det gik med karboneringen? Hvis altså den er påbegyndt... Jeg skal nemlig flaske belgisk wit på næste mandag, og står med cirka samme overvejelser :)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Karbonering af hvedeøl

Indlæg af Thage »

inzide skrev:Er lidt interesseret i at høre, hvordan det gik med karboneringen? Hvis altså den er påbegyndt... Jeg skal nemlig flaske belgisk wit på næste mandag, og står med cirka samme overvejelser :)
Smed en wit (med sirup) på fad forleden, og den virkede lidt off på 2.7, så har smidt den op på 3.4(CO2 volume) som min la fin du monde klon, og wit er ca. 50% hvede... virker ok, men ikke forsøgt højere...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"