Feedback på APA

Besvar
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Feedback på APA

Indlæg af Willdew »

Hej Haandbrygforum
SIdste gang jeg prøvede at lave min egen opskrift til en IPA gik det ikke optimalt for at sige det pænt. Derfor ville jeg sætte pris på hvis nogen kunne give lidt feedback på denne opskrift på en APA jeg har lavet ud fra de ingredienser jeg havde liggende. Hvordan ser det ud, især i forhold til humle?
Jeg tænker mash omkring 64 grader, det virker som standard for en APA, kan det passe?
Opskrift IPA.PNG
På forhånd tak!
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Feedback på APA

Indlæg af Fornitz »

hvad gik galt med din IPA?
Hilsen Frederik Fornitz
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Re: Feedback på APA

Indlæg af Willdew »

Fornitz skrev:hvad gik galt med din IPA?
Jeg er ret sikker på jeg havde brugt for meget mørk malt, og den var blevet for bitter, det var ikke en rar smag den havde i hvert fald, en meget "barsk" smag, 6 måneder senere er den nogenlunde drikbar, men ikke ligefrem fantastisk
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Feedback på APA

Indlæg af Fornitz »

tænker måske noget vandbehandling kunne være godt - har selv kun erfaring for at bruge et par procent acid malt.

og ellers tænker jeg at flytte noget af din 60 min humle lidt frem til måske 30min. nu har du ikke så super mørke malte i denne her, men ellers hvis du vil lave mørke øl med meget humle kunne det være et trick med at steep den mørke malt i koldt vand i stedet for at mæske den
Hilsen Frederik Fornitz
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Re: Feedback på APA

Indlæg af Willdew »

Fornitz skrev:tænker måske noget vandbehandling kunne være godt - har selv kun erfaring for at bruge et par procent acid malt.

og ellers tænker jeg at flytte noget af din 60 min humle lidt frem til måske 30min. nu har du ikke så super mørke malte i denne her, men ellers hvis du vil lave mørke øl med meget humle kunne det være et trick med at steep den mørke malt i koldt vand i stedet for at mæske den
Jeps, er i gang med at kigge på noget vandbehandling (har en anden tråd kørende med det), eftersom jeg har fundet ud af mit vand har en alt for høj ph. Jeg prøver at flytte noget af herkules-malten til 30 min, og tak for tippet om mørk malt det vil jeg huske. Hvilken effekt har det at gøre det på den måde?

Mvh William
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Feedback på APA

Indlæg af Fornitz »

ved at lave koldutrækket får du farven og en masse af smagen men ikke så meget af bitterheden, hvilket godt kan blive voldsomt hvis man også har en del humle i sin øl.
Hilsen Frederik Fornitz
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Re: Feedback på APA

Indlæg af Willdew »

Fornitz skrev:ved at lave koldutrækket får du farven og en masse af smagen men ikke så meget af bitterheden, hvilket godt kan blive voldsomt hvis man også har en del humle i sin øl.
Det giver god mening, tak skal du have for tippet!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"