FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af 9colai »

Hej folkens!

Inden jeg begynder at flaske min 10 liter IPA i morgen, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening inden.

Jeg har lavet den første måling, efter jeg satte brygget over til gæring, i dag og jeg målte en FG på 1,013 som er målet i følge opskriften (Golddigger IPA fra Maltbazaren). Så jeg ved egentlig ikke helt hvornår jeg har ramt denne FG. Jeg har brugt noget wlp001 vådgær i opskriften.

Jeg har læst at gæren går i gang med at rydde op efter sig selv efter fermentering, så jeg ved ikke helt om det er gjort helt endnu. Bobletempoet i gærløsen har været stabil i en uges tid nu, hvor den har boblet 1 til 2 gange i minuttet.

Hvad synes i? Skal jeg gå i gang med at flaske i morgen?
Jeg har i øvrigt også tilføjet tørhumle, som skulle have 7 dage i følge opskriften, går det ud over smagen, hvis der bliver tørhummet i længere tid? Eller er al aroma trukket ud når humlen bundfælder?

Mvh
Nicolai
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af MonkeyBrew »

Den bedste måde at checke om den er færdig er ved at tage en FG test med hydrometret. Nu har du lige testet, så vent et par dage eller tre og se om den er faldet yderligere. Er den faldet er den ikke helt klar. Er den ikke, jamen så er den mere eller mindre klar. Et par dages cold crash ville være lige i øjet, men har man ikke muligheden, så kan man begynde at hælde på flaske og i fad.
Mht tørhumling, så bør man ikke tilsætte tørhumle når urten stadig gærer. Det vil fjerne noget at de delikate aromaer. De fordamper med co2'en. Og tørhumling meget over 4 dage er næsten formålsløst. Man udtrækker ikke betydentlig mere aroma ved længere tids tørhumling. Snarere tværtimod. Nogle folk har oplevet en "græsagtig" smag ved længerevarende tørhumling.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af fjorgensen »

Erfaringsmæssigt så tager det omkring 3 uger fra en øl er sat til gæring til den er klar til flaskning. Det eneste du behøver at være helt sikker på er, at gæren er stoppet. Det kan du finde ud af ved at lave den samme FG måling med 2-3 dages mellemrum. Flasker du før risikerer du overkarboneret øl og i værste fald at flaskerne springer p.g. af det store ukontrollerede tryk.
keep it simple !
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af 9colai »

Super, jeg venter og tager en måling igen på tirsdag. Jeg har læst at man normalt skal give den 3-4 dage til efter sidste måling, for at sikre at gæren har ryddet op efter sig selv, er der noget jeg har misforstået der? Er det fint nok at flaske lige idet fermentering er gennemført?

Mvh
Nicolai
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af MonkeyBrew »

Det er ikke så meget med "oprydning" jeg tror henblikket er på, men mere det at gæren stadig kan være aktiv. Folk der følger en opskrift slavisk mht gæring, kan opleve at deres øl enten er overkarboneret eller direkte livsfarlige (flaske bomber). Derfor er det en god idé med de kontrolmålinger.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: FG er spot on efter 13 dage, klar til flaskning?

Indlæg af 9colai »

Ok, tak for hjælpen.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"