Pliny the younger

Besvar
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Pliny the younger

Indlæg af BrewBros »

Vi har brygget en Tripple ipa: Pliny the ypunger klon - dvs. med 4 gange humle osv. Den havde (efter planen) en meget høj OG - på så vidt jeg husker: 1104 og landede på ca. 12%
Den gærede kun ned til 1017. Fik ca. 6 gram sukker pr. liter ved karbonering, men der er ingen brus....

Hvorfor ikke? Har prøvet at drysse lidt tørgær i et par af flaskerne - og efter en uges tid: Ingen reaktion.
Kan man gøre noget (ud over måske noget tvangskarbonering)?

Den smager bedre end vi turde håbe - måske endda bedre end den originale :-)

Så der et par flasker på højkant til den der kan hjælpe skum i vores pty! Måske har du grej mv. til tvangskarbonering - som jeg selv kender til - som vi kan låne?

Egen teori er, at gæren gik hel død. Spiste sig ihjel i den dejlige væske! Forståeligt nok ;-)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Pliny the younger

Indlæg af fjorgensen »

Stil den ved 20-25 grader, tag evt og vend flaskerne en gang for at få den bundfældede gær op i øllet så skal den nok komme, men giv den mere tid.
keep it simple !
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Pliny the younger

Indlæg af GeheimBrau »

PdY findes i "mange" udgaver, jeg vil dog mene I er på rette OG niveau - jeg hælder til Michael Tonsmeire som inspiration http://www.themadfermentationist.com/20 ... ecipe.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Temperatur tippet er godt, jeg har ikke noget bedre/andet, men hvis I gerne vil længere ned i FG, så kunne I overveje at mæske ved lavere temperatur (f.eks. 64-65C) og evt. længere - op til 90 minutter.

Hvilken gær og mængde brugte I i hovedgæring og på flaske ?

Gærens (manglende) alkoholtolerance kan, som du selv bemærker, også være årsagen til FG ikke nåede det ønskede; jeg er ikke helt sikker på at tørgæren har en chance i en 12% øl, men da jeg har ikke selv forsøgt mig med "eftergæring" på flaske, er det uklart for mig.
Samtidig skal der en monster-starter til, jeg bruger altid rigeligt med opformeret WLP001 til PdE (+3 liter starter til 22 liter).

Jeg har kun erfaring med PdY i form af et 80 liter fællesbryg i 2013, mener det også var en WLP001 gær; men jeg husker det var en fantastisk oplevelse at smage den.

BrewBros skrev:Vi har brygget en Tripple ipa: Pliny the ypunger klon - dvs. med 4 gange humle osv. Den havde (efter planen) en meget høj OG - på så vidt jeg husker: 1104 og landede på ca. 12%
Den gærede kun ned til 1017. Fik ca. 6 gram sukker pr. liter ved karbonering, men der er ingen brus....

Hvorfor ikke? Har prøvet at drysse lidt tørgær i et par af flaskerne - og efter en uges tid: Ingen reaktion.
Kan man gøre noget (ud over måske noget tvangskarbonering)?

Den smager bedre end vi turde håbe - måske endda bedre end den originale :-)

Så der et par flasker på højkant til den der kan hjælpe skum i vores pty! Måske har du grej mv. til tvangskarbonering - som jeg selv kender til - som vi kan låne?

Egen teori er, at gæren gik hel død. Spiste sig ihjel i den dejlige væske! Forståeligt nok ;-)
GeheimBrau
/Gert
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pliny the younger

Indlæg af BrewBros »

Ja, vi har vist været igennem alt det. Vi mæskede ved 63-64 grader. Vi har siden sat dem meget varmt, rystet dem osv. Så der er nok ikke så meget mere at gøre?
Vi brugte 1 mio. celler/ml/°Plato - men den skulle måske have været højere...
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Pliny the younger

Indlæg af Gert.p »

Tilsæt evt en skvat af den her
https://humlecentralen.dk/da/gaer/safbr ... -gram.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den burde kunne gøre det.
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 12:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Pliny the younger

Indlæg af sheine »

Gert.p skrev:Tilsæt evt en skvat af den her
https://humlecentralen.dk/da/gaer/safbr ... -gram.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den burde kunne gøre det.
Enig!

Jeg har tilført F2 til +12% øl flere gange for at flaskekarbonere og den virker bare.
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pliny the younger

Indlæg af BrewBros »

Fedt! Takker

Hvor meget tænker I der skal i ½ liters flasker?'
Skal det rehydreres som alm. tørgær?
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Pliny the younger

Indlæg af Gert.p »

Ja den skal rehydres.
Tilsæt 1-2 dråber pr flaske. (Det er et gæt)
Det skal ikke mange gærceller til en karbonering.
Har brugt f2 et par gange men det var inden de blev flasket. Brugte kun et halvt brev til 20l.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pliny the younger

Indlæg af Borg »

Jeg har tidligere læst, at der anvendes 10% af den oprindelige, optimale gærmængde til flaskekarbonering.
Mit bud er derfor 3-4 gram der rehydreres, og så fordeles i dine flasker.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Pliny the younger

Indlæg af Anped »

Jeg har brugt champagnegær tidligere med fin succes - jeg kender ikke f2, men det lader til at det nok er det bedste bud... hvorom alting er, så er det ned overvejende sandsynlighed din gær, der er afgået ved døden. 12% er tæt på grænsen hvis ikke over for de fleste gærstammer man bruger til øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pliny the younger

Indlæg af BrewBros »

Hej Borg - hvis du husker så langt tilbage (har først lige fået gæren):

Når du skriver 3-4 gram, som så fordeles - hvor mange flasker går du så ud fra at jeg har? :-)
Jeg tænker at bruge en sprøjte og suge den rehydrerede gær op i - og så måske et par dråber pr. flaske?

På forhånd tak
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pliny the younger

Indlæg af Borg »

Jeg regnede med at det var et bryg på 20-25 liter. Med den OG burde der være anvendt 3 pakker gær, hvorfor 3-4 gram ca. svarer til 10%.
En halv dl vand vil være tilstrækkeligt at rehydrere i til den mængde gær. Og har du 50 flasker bliver det 1 ml i hver.
Men sørg for at den er godt rehydreret og fordelt i vandet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Pliny the younger

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvos du har en FG på 1017 nu, så skulle du måske lade F2 gære den længere ned inden du flasker
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"