Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af 9colai »

Jeg tog lige den første prøve fra mit hefe bryg i dag efter 11 dage i primær fermentering. Den lugter ret surt og eftersmagen er også ret sur, ud over det smager den super godt, jeg er ret sikker på at den er god når/hvis jeg kommer af med den sure smag. Den er fermenteret ved 18/19 grader og så 21 grader efter 9 dage hvor der ikke var mere synlig aktivitet. Nu, efter i alt 11 dage er aktiviteten faldet helt igen. Jeg har brugt gæren: wlp300.

Jeg har læst lidt om det på nettet og det lader til at der er forskellige holdninger, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening.

Kan jeg forvente af lugten/smagen er væk efter mere tid i primær, nu hvor der ikke er nogen aktivitet?

Vil lugten/smagen gå væk efter flaskning og modning?

Eller skal jeg prøve aktivt at fjerne smagen med noget kobber? (Har læst at kobber reagerer med svovl og får svovlen til at bundfælde)
Senest rettet af 9colai 17. jul 2017, 21:50, rettet i alt 1 gang.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: svovllugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre

Indlæg af kbaggen »

Flask den og se ad!
Har efterhånden set en del hvedeøl opfører sig lidt surt og de ender som regel med at blive gakse gode! Så kan ikke som sådanne give dig en forklaring, men mit råd er at flakse den og hevdeøl er faktisk bedst hvis man får dem en anelse surt/"tart"/halv-tør!

Svovllugt, er også sket her, og hvis det også smager svolvet er det ikke heldigt, men det lyder ikke som problemet!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: svovllugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre

Indlæg af 9colai »

kbaggen skrev:Flask den og se ad!
Har efterhånden set en del hvedeøl opfører sig lidt surt og de ender som regel med at blive gakse gode! Så kan ikke som sådanne give dig en forklaring, men mit råd er at flakse den og hevdeøl er faktisk bedst hvis man får dem en anelse surt/"tart"/halv-tør!

Svovllugt, er også sket her, og hvis det også smager svolvet er det ikke heldigt, men det lyder ikke som problemet!
Det kan godt være at jeg forveksler to ting når jeg nævner svovl og surhed i hvedeøl. Men tak for tippet!

Grunden til at jeg bekymrer mig, er fordi at det her er andet mit forsøg med all-grain hefeweizen, hvor første gik galt (kunne ikke få fg ned under 1.20). Ved første forsøg var den også stadig for sur efter 14 dages karbonering og 14 dages lagring. Så jeg håber at du har ret og at det går bedre med sundheden denne gang, specielt nu hvor jeg kan smage en super god weisbier bag det sure :-).
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Der må være noget i din process der går galt hvis der sker det samme 2x efter hinanden, prøv evt. at skift gæren til en anden
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af peos »

Jeg ville kigge efter en infektion et eller andet sted i processen fra køling og frem. Et bryg med FG på 1020, som formentlig ikke er humlet særlig kraftigt, burde ikke smage surt. Det burde nærmest være sødligt.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af 9colai »

Fr'en på 1020 kan skyldes mange andre ting, det gik lidt galt første gang :-). Denne gang var den på 1014 da jeg målte.

Jeg har læst at surhed generelt opstår med hvedeøl, men en infektion skal da ikke udelukkes. så undrer det mig bare at det går fint med min bryggemetode, hvor jeg går meget op i sanitet, og pludselig når jeg går over til hvedeøl, så er det inficeret.

Da jeg kiggede ned i spanden kom der stadig bitte små bobler op lokale steder, dvs der var en lille linje af bobler op hist og her, ellersd var overfladen helt clean, al skum osv. var bundfældet. Kan det være et tegn på aktivitet? Måske skal gæren bare have mere tid til at ryde op?
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af 9colai »

Jeg flaskede dem i dag og håber på det bedste, men det lader til at være en infektion. Øllen så fin ud, men den lugtede godt nok surt og også af lidt andet, som jeg ikke kan beskrive. Jeg smager om 2 uger og så ryger det sikkert i vasken :-(.

Jeg kom lige i tanke om at jeg brugte en ny pakke wlp300 som var fra februar, den var ca 5 mdr gammel. Da jeg hældte gæren i, lugtede den også surt som mit bryg gør nu og det gjorde den første pakke jeg brugte ikke. Kan gær blive for gammelt og ødelægge ens øl?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af søreno »

I princippet kan gæren godt være inficeret men det burde være ekstremt sjældent. Gærfirmaerne har styr på det.
Jeg tror, alt er i orden. Øllen smager og lugter noget anderledes i processen end når den er færdig. Giv den 14 dages karbonering og 7-14 dage på køl og se så, om ikke alt er fint.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af 9colai »

Jeg prøver og håber på det bedste :-). Skal nok lige smide en opdatering om en lille måneds tid.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Sur lugt fra min hefeweizen, hvad synes i jeg skal gøre?

Indlæg af 9colai »

Lige en opdatering: 2 ugers karbonering var det der skulle til, det er blevet en helt fin hefe :-D slet ikke sur på samme måde som før karbobering.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"