Karbonering

Besvar
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Karbonering

Indlæg af JAIE »

Hej alle

Jeg har for nylig brygget mit 5. bryg, en dejlig juleøl. De sidste 2 øl jeg har brygget har ligget oppe i nærheden af 10% vol, og jeg har med begge bryg oplevet at der ikke er dannet ret meget kulsyre. Mine andre bryg har været helt perfekte.
Jeg tænker at det er lidt underligt at lige præcis de 2 bryg med høj alkoholprocent har haft problemet. Er der noget specielt som jeg skal tage hensyn til med ved bryg med høj alkoholprocent, eller hvad kan forklaringen ellers være?

På forhånd tak, Jan
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Karbonering

Indlæg af mknudsgaard »

Som regel tager det bare noget længere at få karboneret de stærkere øl, ellers har jeg ikke oplevet forskel på alkoholstærke og "svage"-
Det er ikke unormalt at det tager 1-2 måneder at få brus i de stærke synes jeg.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Karbonering

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Ja og så stik de lige et par gram sukker mere
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Re: Karbonering

Indlæg af JAIE »

Tak for jeres svar.

Jeg prøver at være lidt mere tålmodig :-)
Dalmose giver det ikke problemer hvis jeg knapper flaskerne op og putter lidt ekstra sukker i?

God søndag, Jan
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Re: Karbonering

Indlæg af JAIE »

Jeg glemte lige at høre om en ting. Jeg har ved alle mine bryg, sat dem i køleskab 14 dage efter at de er flasket. Kunne det være en fordel at vente længere tid med det?
Bliver karboneringen stoppet ved temperatur på 5-7 grader?

Vh. Jan
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Karbonering

Indlæg af peos »

Ja, det gør den, hvis du har brugt Ale-gær. Har du brugt Lager-gær, så kan der godt være lidt aktivitet ved den temperatur. Hold det ved stuetemperatur, indtil du er sikker på, at det er færdigkarboneret.
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Re: Karbonering

Indlæg af JAIE »

Tak for svaret.
Dejligt at få bekræftet hvad jeg troede. Jeg venter med at sætte flaskerne på køl før at der er gået et par måneder for at være sikker.

Mvh. Jan
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Karbonering

Indlæg af Truntebryg »

Ah et par måneder e nok lige i overkanten ...

Tap en eller 2 flasker på plast sodavandsflaske - så kan du gå og trykke dem på maven en gang imellem
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"