Tvangskarbonering

Besvar
Brugeravatar
Roadrunner
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. feb 2017, 20:51

Tvangskarbonering

Indlæg af Roadrunner »

Hej

Jeg har netop karboneret min første øl på fad.
Det er en Baltic Porter og BeerSmith anbefaler 18,4 psi ~1,27 bar på fadet for en co2 vol på 2,8.
Spørgsmålet er så hvordan det gøres bedst.
Jeg valgte at starte med at evakuere ilten straks efter påfyldning ved ~25°C med det angivne tryk.
Derefter røg fadet i køleskabet ved 2°C og efter et par dage blev fadet fyldt op med CO2 igen gennem stigrøret, altså øl-siden, så det bobler op gennem øllet.
Herefter lukkede jeg det meste af overtrykket ud gennem sikkerhedsventilen, og fyldte op igen (for at få mere boblet op igennem øllet).
Fadet røg tilbage i køleskabet og processen blev gentaget et par dage efter.
Herefter blev øllet flasket med modtryksfylder, jeg er rimeligt sikker på at der ikke er gået noget co2 til spilde hér.
Jeg har netop smagt på den første, udelukkende for at checke karboneringen, øllet må godt lagre et par måneder endnu.
Den er dog lidt til den flade side. Er det trykket, der skal være højere, eller er det min metode, der er noget galt med.
Nogle skriver at den skal stå tilsluttet tryk i længere tid, men når man fylder gennem stigrøret, er det jo ganske tydeligt, hvornår den ikke tager mere.

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh. Søren
En lunken øl er stadig koldere end ingen øl :-)
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Tvangskarbonering

Indlæg af peos »

Jeg rullekarbonerer :-)

Når fadet er køleskabskoldt, så sætter jeg CO2 på CO2-indgangen. Herefter lægges fadet ned med CO2-indgangen øverst og rulles frem og tilbage, og efter 8-12 min. er det færdigkarboneret. Trykket afhænger af ønsket karboneringsgrad og kan aflæses i en tabel.

Er man i tvivl om, hvornår det er færdigkarboneret, så luk for CO2'en på flasken og rul videre. Når trykket på flaskemanometret (det med et tryk på 50-60 bar) ikke falder, så tager øllet ikke mod mere CO2. Falder det, så åbn for CO2'en på flasken og fortsæt lidt endnu.

Det er hurtigt, og det virker hver gang :-)
Brugeravatar
Roadrunner
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. feb 2017, 20:51

Re: Tvangskarbonering

Indlæg af Roadrunner »

Tak for tippet, det vil jeg prøve næste gang.
Det er altså et fantastisk forum det her.
Så hurtigt man får kvalificeret feedback, det ser man ikke i så mange fora :-)

Mvh Søren
En lunken øl er stadig koldere end ingen øl :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Tvangskarbonering

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du vil være helt sikker på ligevægten - så skal øllen stå en uges tid.

Co2 igennem stigrøret giver rigtig nok mere CO2 direkte ind i øllen - men det er ikke noget du kan regne dig frem til.

Check trykket når du er sikker på konstant temperatur, mål trykket (ca 0,8 Bar ved 2 °C gætter jeg på) og check igen dagen efter.

Hvis du måler samme tryk, så er der ligevægt. Hvis ikke, så giv den en sjat mere - og check igen dagen efter, fortsæt indtil du har ønsket CO2 tryk.

Jeg syntes godt nok at 2,8 CO2 vol er noget højt for en Porter ...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"